|
Inlägg #1: Postat: 2006-03-17 21:34:00
|
|
Sunny |
Jag skulle önska att detta varit ett helt unikt fall men så är det ju inte. Min lillasyster fick lära sig ifrån 5 årsålder att alla flickor ligger med sin pappa: När hon vid 11 frågade sin mamma : Kan barn få barn? blev det början till slutet för pappa.men han var ju bara en vecka i frihet innan han våldtog mig: en 15 åring går inte på det samma som en 5 åring så mig fick han ju droga.Jag är glad att den här mannen i dag fick ett ordentligt straff.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-03-17 21:35:00
|
|
Janne B |
Ja Steno/ Kommunala barnavårdsmän infördes ca 1910 och upphörde i reformernas tidevarv kring 1970. Jag har sökt exakta årtal men ej funnit dem
Men det finns otroligt mycket akter sparade från denna tid. Jag har i kväll läst en del sidor från Nora kommun. Ebba Witt-Brattström har forskat i saken. Jag sommarvikarierade som BVM sannolikt sommaren 1965 på Soc.Byr i Umeå.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-03-17 21:42:00
|
|
GunnarL |
Hela historien är fullständigt vedervärdig! Det är så lätt att säga att sociala tjänstemän skulle gjort si eller så när man har facit i hand. Men man känner ju inte de närmare omständigheterna. Man kan bara tycka så oerhört synd om flickstackarn! Och för den delen tycka att fjorton år är ett alldeles för lindrigt straff.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-03-18 07:20:00
|
|
Annika Lundgren |
Jag är glad att du har skrivit artikeln. Även om alla fall inte handlar om incest är nog grundtaktiken densamma - att hjärntvätta barnet och manövrera bort den förälder som vill skydda barnet. Om samhällets tjänstemän började tala med de inblandade i stället för om de inblandade vore mycket vunnet!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-03-18 16:20:00
|
|
Unto S |
För ett par år sedan hade vi många skribenter här på Sourze som berättade om sina erfarenheter som barn, incest, våldtäkt mm. Nu är det bara Sunny kvar som orkar. Visst kan vi straffa gärningsmännen hårt men för mig är det viktigare att förhindra dessa illdåd. Jag tror att hårda straff kan ge en viss tillfredställelse för offret men brottet är gjort och förföljer offret resten av livet oavsett straffet.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-03-19 09:30:00
|
|
Annika Lundgren |
Handfallenheten bottnar nog en del i att psykiatrin för länge sedan fråntogs rätten att använda tvångsvård. Domstolar, polis, åklagare och socialtjänst var oförberedda och verkar ännu inte ha velat förstå att expertisen bara kan användas med hjälp av myndighetsmakt när förövarna saknar insikt ...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-03-20 02:18:00
|
|
stålis |
Skulden ligger i riksdagen. Hos alla partier. Glöm inte det. Att tiga om ett brott alternativt tiga om en felaktig lag, är att göra sig medskyldig till dess konsekvenser.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-03-20 06:30:00
|
|
Shakti |
Du, det har hänt en herrans massa inom det sociala arbetets fält sedan 60-talet. Och tur är väl det - undrar hur många med barn födda utom äktenskapet som idag skulle finna sig i att bevakas och kontrolleras av sociala myndigheter.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-03-20 14:25:00
|
|
Annika Lundgren |
Det finns engagemang för utsatta barn, men det är svårt att bryta igenom cementväggar. Psykologer och socionomer har t ex en ideell förening för att försöka förmå socialtjänst att börja leva upp till sitt ansvar. Inte heller www.foreningenkobra.com finns utan skäl. Den finns för att uppmärksamma politikerna på myndigheternas övergrepp på barn och framför allt för att försöka förmå dem att göra något åt det.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-03-20 16:13:00
|
|
Anders Klasson |
Jag kanske inte har ND:s
välsignelse att säga detta, men som
privatperson anser jag att en bra
pedofil är en död pedofil
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-03-21 11:10:00
|
|
MarcusWennberg |
Det har gjorts missar i det här fallet. Men socialt utredningsarb är generellt inga CSI lösningar på en timme. Brist på resurser tid är en del, hänsyn till integritet en annan.
|
| |