|
Inlägg #1: Postat: 2006-03-17 16:32:00
|
|
Ramona Danlen |
Kan svaret vara så enkelt som att de har arbetat hårt och dessutom råkar ha talang. Att det är av judisk börd kanske bara är en slump. Antisemitism är inget nytt i Sverige. Jag är 50 år och upplevde den redan som barn.Däremot har det blivit sämre p.g.a invandringen och flyktingströmmarna från muslimska länder.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-03-17 16:33:00
|
|
Ramona Danlen |
Många muslimer har inte judarna på sin bästa kompis lista. Men det finns naturligtvis de som umgås över kulturerna utan problem. Så som det alltid gör. Inget är helt svart eller helt vitt. Utan väldigt grått!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-03-19 18:38:00
|
|
stålis |
Precis. Antisemitismen har blivit värre p g a den muslimska invandringen. JK ansåg att det inte var hets mot folkgrupp att man i moskén i Stockholm sålde kassetter som uppmanade till mord på judar.
Vad tycker du om det? Vad tycker du om att Fredrik Reinfeldt, Maud och Leijonborg samt filosemiten Persson tigit om detta?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-03-19 18:40:00
|
|
stålis |
Alltså, alla juda är inte rika och framgångsrika. En del är fattiga och maktlösa. Sen undrar jag vad som menas med jude: den judiska definitionen ens mor måste vara judinna eller Hitlers version?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-03-19 18:41:00
|
|
stålis |
Lööws och Bacherns frågor som jag läst nu lägger strax ut webbadress ovan denna tråd definierar inte vad de menar med "judarna". Alltså, bara en sån sak. Hur skall man kunna svara utan att gissa?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-03-19 18:42:00
|
|
stålis |
*bachner* förstås svarar i största hast.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-03-19 18:49:00
|
|
stålis |
Är det då inte fascinerande att många som kallar sig judar förespråkar "kosmopolitism" och fortsatt massinvandring av muslimer? Det ger en ny innebörd åt uttrycket "självhatande judar".
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-03-19 19:09:00
|
|
stålis |
Dessutom var Charlie Chaplin inte jude, trots att den nazityska propagandan hävdade det. Alla judiska hemsidor om kända judar som jag kollat förnekar att Chaplin var jude. Men du kanske vet bättre?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-03-19 19:13:00
|
|
stålis |
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-03-19 19:15:00
|
|
stålis |
Författaren till artikeln på webbadressen åberopar ett "defensivt" skäl för judar vad han nu menar med jude? att vara emot Dansk Folkeparti och andra "främlingsfientliga" partier t ex gamla Ny demokrati.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-03-19 19:28:00
|
|
Janne B |
8/ Jag har några ggr i media hört att Chaplin blev tillfrågad om han var jude. Då ska han ha svarat: "Tyvärr inte". Ett svar väl värt att begrunda.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-03-19 19:34:00
|
|
Janne B |
För mig har alltid judar betytt anhängare av den mosaiiska tron. Den tro som Moses förmedlade till sitt folk.Oavsett i vilken grad man omfattar judendomen så är man jude, även de som mest har kulturen kvar, sederna./ Rasmässigt via DNA torde det inte gå att skilja på judar och andra folk. De kom ju från semitiska stammar på arbiska halvön, så de är givetvis i hög grad släkt med araberna. Men moses lärde dem att dyrka EN GUD i ett område som hade massor av gudar. Där var skillnaden då.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-03-19 19:37:00
|
|
Janne B |
Omkring år 1975 avsattes den Etiopiske Kejsaren av en miliutärdiktatur. Denna var så fientlig mot judiskt troende att Israel "flög hem" tiotusentals ? av dem. Helt oberoende av hudfärg och ev hårkrull.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-03-19 19:38:00
|
|
stålis |
11/ Varför värt att begrunda?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-03-19 21:06:00
|
|
Anders Klasson |
Ett problem är väl att många tidningar i Sverige som ägs av Judar
Bonniers t.ex stoppar kritik mot
invandringen i sina pappersupplagor
av tidingarna på internet kan dom inte stoppa det som bekannt, men
dom skulle kanske göra det om dom kunde.Tydligen så skulle Judarna tjäna på att vi kastar ut muslimerna om man ska gå efter vad som sagts här, varför låter dom då oss inte göra det ? Där det bor
muslimer ser det ut som i en svinstia
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-03-19 21:08:00
|
|
Anders Klasson |
Jag har själv sett det eftersom jag
jobbar som städare och har städat
i såna områden, mina arbetskamrater kan bekräfta det.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-03-19 21:12:00
|
|
Anders Klasson |
Ibland ringer Bostadsföretagen oss
och ber oss komma och torka
bort blodet efter nån uppgörelse,
snart ringer dom väl vår arbetsgivare
och ber oss bära ut liken, det är väl bara en tidsfråga.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-03-19 21:21:00
|
|
Sunny |
Anders: nu tar du väl i? De muslimer som bott i vårt kollektiv har varit mycket renliga o städat betydligt mera än jag vilket iof inte betyder så mycketDet är väl snarare områden som innehåller många problem familjer som du talar om? Jag har en liten lägenhet i en utsatt förort med direkt ingång via altanen: en missbrukare som bor granne brukade komma in med draget svärd när jag stod i duchen!Han är helsvensk!Killen som lånar lägenheten av mig är livrädd!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-03-19 21:23:00
|
|
Sunny |
Vad jag menar är att det finns problemmänniskor i alla religioner!Vem skule vilja ha Runar i grannvillan: vi har en så vacker rådjursflock här i Stureby?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-03-19 21:34:00
|
|
Janne B |
14 stålis/ Jag tog hans svar som en slags solidaritet med judarna i en för dem mycket svår tid. Han hade curage!
|
| |