Israeliska kvinnor i valet & kvalet

Inlägg #1: Postat: 2006-03-17 15:26:00
Unto S
Sedan nationalstaternas uppkomst har denna slogan härskat i människors sinnen. Under Första Världskriget ställde respektive folk upp för sina länder och slaktade varandra i miljontal. Andra Världskriget nådde nya höjder, det tyska folkets fiender skulle förintas osv. Som drabbade judarna extra hårt och senare fick dom att övergå till att vara förtryckta till att bli förtryckare.
Inlägg #2: Postat: 2006-03-17 15:28:00
Unto S
Efterkrigstiden präglas av amerikansk nationalism. De krigar har krigat för att ”försvara” landet mot fienden. Korea, Vietnam/Indokina, Latinamerika, Afghanistan, Irak etc. ja, tom. Israel ingår i försvaret av United States of America. Nu väntar vi på nästa drag krig. Och folket i västvärlden har fortfarande samma inställning ”Det som är bra för landet är också bra för mig” och så skickar vi 160 000 tungt beväpnade soldater till andra sidan jordklotet för att ”försvara vårt älskade USA”.
Inlägg #3: Postat: 2006-03-17 15:29:00
Unto S
Jag borde kanske nyansera lite: ”Det som är bra för USA är bra för Sverige, och det som är bra för Sverige är bra för mig.” Men en sak lovar jag, mina söner tre kommer aldrig att delta i några imperialistiska dödskvadroner. En sak undrar jag? När FN:s Generalförsamling röstar enhälligt ja, som t.ex. fallet Kuba och nu reformering av kommissionen för mänskliga rättigheter så är det alltid tre länder som sätter sig på tvären – USA, Israel och Marshallöarna. Vad säger man om det i Israel?
Inlägg #4: Postat: 2006-03-17 15:56:00
Anna Veeder
Unto, ärligt: suverän kommentar. Och i mångt och mycket har Israel pga konflikten "fastnat" i en nationalism som ändå ifrågasätts något i västvärlden, åtminstone i Tyskland. Kollektivet är ofta fortfarande viktigare än individen. Den attityden börjar naggas i kanten här också, men väldigt långsamt.
Inlägg #5: Postat: 2006-03-17 15:59:00
Anna Veeder
3/Vad man säger? Man räknar till tre...och inser att det i längden inte är hållbart att föra en politik som bara USA stöder. Israel har faktiskt närmat sig FN på många sätt de senaste fem åren eller så. Detta är en av orsakerna. Men man diskuterar det inte speciellt ljudligt.
Inlägg #6: Postat: 2006-03-17 16:58:00
Janne B
Förlåt ett sidospår. Just nu storbombar USA i ett land, Irak, som de ockuperat fullt ut i tre år. Har detta hänt förut i historien? Nu menar jag inte en viss insats mot en stadsdel eller by. Utan som det beskrivs så pågår flera dagars storbombning mot en stad 10 mil norr o Bagdad. Skriver USA världshistoria. /Förlåt Anna V. men detta kan beröra Israel också.
Inlägg #7: Postat: 2006-03-17 18:19:00
CMO
6/FN och Iraks regering anser inte att Irak är ockuperat alls sen Juni 2004. Men du Unto och Saddam har förstås rätt till era egna åsikter. "Storbombningen" av Samarra har såvitt jag förstår inte inneburit att en enda bomb fällts och operationen sköts huvudsakligen av Irakiska trupper. Annars var det rätt ;-
Inlägg #8: Postat: 2006-03-17 18:51:00
Janne B
I går talade SVT och andra media klart och tydligt om den förestående storoffensiven. Det lät mer än märkligt. I Kväll säger samma media att det är en mycket liten insats...som pågår. Vad säger de i morgon??
Inlägg #9: Postat: 2006-03-17 22:27:00
Sunny
Janne: Hamburg,Dresden,Hirochima!
Inlägg #10: Postat: 2006-03-17 22:28:00
Sunny
O i morgon säger de vad de tror att flest folk vill höra: som alltid.
Inlägg #11: Postat: 2006-03-17 22:56:00
CMO
Med tanke på att inga bomber fällts, ingen dödats, och tydligen inte ett enda skott avlossats kanske jämförelser med Hiroshima o dyl är ngt överdrivna.
Länk: time.com
Inlägg #12: Postat: 2006-03-17 23:07:00
Unto S
Ockupationsmakten har dragit en nitlott igen! Nu skulle Bush visa hur bra amerikanerna är för att fånga och döda rebeller läs: Frihetskämpar, men som sagt det blev en nitlott. Där fanns bara gamla gubbar i ”kjol”, Frihetskämparna var som bortblåsta. He-he, Bush, för femtielfte gången!
Laddar...