Inlägg #21: Postat: 2006-03-21 05:16:00
|
stålis |
|
|
Inlägg #22: Postat: 2006-03-21 05:46:00
|
stålis |
Dessa rader från min blogg får Jan E till att jag är en försvarare av Milosevic, som Jan E hade dömt på förhand varför alls ställa honom och de andra serbledarna inför rätta om deras skuldfråga redan är avgjord? :
"Vad är sant och vad är lögn om Jugoslavienkrigen? Visst - min uppfattning påverkas av att jag inte tycker om ledarna i västdemokratierna på grund av deras ödeläggande liberala invandringspolitik och jag ogillar EU."
|
|
Inlägg #23: Postat: 2006-03-21 05:48:00
|
stålis |
"Och jag har blivit försiktigt sympatisk till serberna på grund av deras kamp mot turkiska invasioner. Men därifrån är naturligtvis steget långt till att blunda för mord på kvinnor och barn samt män.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2006-03-21 05:49:00
|
stålis |
Känslomässigt är jag därför vacklande till att ens begrunda möjligheten att Milosevic var oskyldig till sådana handlingar. Merparten av alla västliga bedömare anser att han bar på en sådan skuld. Men merparten av bedömare har väl tagit fel någon gång tidigare, så helt kan man inte lita på dem."
I alla fall har de det i invandringsfrågan. Den visar att de inte är ofelbara.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2006-03-21 05:50:00
|
stålis |
Och hur hemska brott en person än anklagas för, har han ändå rätt att få sina argument hörda.
Varje torsdag surfar jag in på Spectator.co.uk, och i allmänhet finner jag något som jag inte finner i andra tidningar. I Spectator kommer folk med olika ståndpunkter i internationella frågor till tals.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2006-03-21 05:50:00
|
stålis |
Detta sagt vill jag tipsa om John Laughlands artikel om sitt besök hos Slobodan Milosevic i dennes fängelsecell."
|
|
Inlägg #27: Postat: 2006-03-21 11:26:00
|
Janne B |
Det finns ju en teori om att serberna en gång invandrade från Svarta Havsområdet och förde med sig den ortodoxa tron och lite andra ryska inställningar.Dessa band har ju synts tydligt även nu kring begravningen.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2006-03-21 11:27:00
|
Janne B |
f.Kroaterna var tidigare på plats och blev romerska katoliker. Kände sig tidigt trängda av serberna. Så kom då den turk-muslimska invasionen som främst serberna kämpade emot. Men stora delar av folket i Bosnien och Kosovo anslöt sig till turkarna. Därför används än i dag ordet "turk" som ett skällsord på bosnierna. De hetaste serberna ser alltså än i dag bosnierna som fosterlandsförrädare. Vilket i stort sett förklarar hela krigsförloppet.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2006-03-21 14:53:00
|
Janne B |
www.islamguiden.com visar hur muslimerna officiellt ser på sin historia. Man får veta att Mohammed varken kunde läsa eller skriva, ändå har han efterlämnat Koranen. Inget som helst våld har förekommit vid spridningen av Islam. Horder av män med hästar och kroksablar är bara kristna sagor får vi veta. Denna partiska guide ska jag nog ägna några timmar för att bli lite mer bildad om hur imamerna ser på saken...
|
|
Inlägg #30: Postat: 2006-03-21 16:43:00
|
Jan E |
stålis, det är ingen som har sagt att inte även andra folkgrupper begått övergrepp på Balkan, men hur man än vrider och vänder på frågan så framstår Milosevic och serberna som anstiftarna av 90-talets Balkankrig. Vad som skedde på 1300-talet och turkarnas härjningar då tycker jag vi skiter i. Och ingen har förvägrat M en rättvis rättegång. Inte ens brottslingar vars skuld framstår som odiskutabel brukar civiliserade samhällen döma ohörda. Synd bara att han hann dra in årorna i förtid.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2006-03-21 16:44:00
|
Jan E |
Du försöker lite försåtligt mildra Milosevics skuld genom att dra halsbrytande paralleller med Lincoln, för att han också ville hålla ihop sitt land. Såna paralleller går öht inte att dra. Det finns alltför många olikheter. Du diskuterar också på din blogg om Milosevic “kunde kontrollera Arkans tigrar?” Varför skulle han inte ha kunnat det om han velat?
|
|
Inlägg #32: Postat: 2006-03-21 16:45:00
|
Jan E |
Glöm inte att han hade en oerhörd makt under denna tid. Men han ville inte, istället gav han extremnationalistiska mördare support genom sitt hetsande mot andra folkgrupper. Att tro nåt annat är aningslöst på gränsen till dumt.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2006-03-21 16:45:00
|
Jan E |
Jag kan fortf inte läsa artikeln i Spectator utan att regga mig. Får upp ett formulär. Läste du artikeln som jag länkade till? Om den serbiska nationalismen.
|
|
Inlägg #34: Postat: 2006-03-21 16:56:00
|
stålis |
31/ Fel. Jag refererade en intressant amerikansk artikel som jag länkade, och klargjorde att parallellen var absurd. Men likaväl värd att nämna, eftersom den drogs av artikelförfattaren. Varför i hela tjotahejti måste alla artiklar man finner intressanta vara uttryck för ens egna åsikter? Det är ju fruktansvärt inskränkt att anse att de måste vara det.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2006-03-21 16:59:00
|
stålis |
När jag sen resonerade för mig själv om den parallellen med amerikanska inbördeskriget, så upptäckte jag fler likheter än vad jag vanemässigt brukar tänka på.
Till och med motsvarigheter till Arkans tigrar Jayhawks och Quantrill, koncentrationsläger där människor vanvårdades, övergrepp på civilbefolkningar beskjutningen av Five Points etc.
|
|
Inlägg #36: Postat: 2006-03-21 17:01:00
|
stålis |
Inbördeskrig är ingen pick-nick. Se Grekland, Libanon, Irak, Spanien och Nord-Irland. Detta fråntar ju inte terrorister och krigsförbrytare ansvar.
Men. . . tänk även på krigsförbrytelser som Hiroshima, etc.
|
|
Inlägg #37: Postat: 2006-03-21 17:04:00
|
stålis |
Förresten, vad är historieforskning om inte "revisionism"? Hela tiden kommer beskäftiga böcker som hävdar att i motsats till etablerade sanningar, så gick det egentligen till så här. Shakespeare skrev inte sina pjäser, Marie Antointette sa aldrig det där med bakelserna, etc.
|
|