Inlägg #1: Postat: 2006-03-17 22:31:00
|
Sunny |
Ja det har du ju rätt i! Men som ateist så respekterar jag ju människors tro: i alla fall tills den går över gränsen o kränker andra.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-03-19 19:29:00
|
stålis |
Nu får vi skilja på "judarna" som frågorna i undersökning handlar om och judendomen. En jude är ju inte bara en utövare av den mosaiska tron utan även ibland en ateistisk etno-nationalist/sionist.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-03-19 19:35:00
|
stålis |
Den största bristen i undersökningen är att den inte definierar vad den avser med ordet "jude". Menar man en judisk konvertit som svenske författaren Lars Gustavsson eller en person med judiska anfäder, och i så fall hur långt bakåt?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-03-19 19:37:00
|
stålis |
Använder man den traditionella judiska definitionen, dvs. en person vars mor är judinna eller omfattar begreppet även den som har en judisk far, men en icke-judisk mor, en "mishling" på jiddish?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-03-19 19:40:00
|
Janne B |
3-4 stålis.De frågor du tar upp har diskuterats i tusen år så vitt jag vet. det finns ingen intern enighet om detta.Judendomen är inte missionerande, men det sker ett antal övergångar varje år.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-03-20 14:10:00
|
Peter Andersson |
Stålis: Bristande definitioner av vem som är jude eller troende i någon annan religion får vi nog dras med så länge det råder Brist på bevis för någon enda Guds existens överhuvudtaget. Vad jag störde mig på var det slentrianmässiga framläggandet av att detta var ännu en undersökning som "bevisade" att svenskarna är ett grovt rasistiskt folk.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-03-20 18:35:00
|
El Guatusi |
/6 Jag tror inte att undersökningar säger speciellt mycket om rasistiska värderingar hos ett folk. Att iakttaga omgivningen utan skygglappar är däremot en ganska bra metod. Min egen uppfattning är att vi svenskar är fruktansvärt chauvinistiska och högfärdiga och tämligen obenägna att kommunicera. Ofta rör vi oss i gränslandet till en mkt ful rasism, men då denna sällan uttalas öppet ...
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-03-20 18:40:00
|
El Guatusi |
eller tar sig uttryck i stora xenofobiska partibildningar så är det svårt att diskutera problemet. Inte minst därför att det ständiga? regeringspartiet inte har något intresse av att konstatera sina egna misslyckanden. Det skulle behövas en granskande press, som ger en begynnande apartheid mer uppmärksamhet en någon kändis som spytt ner sig på ett charterflyg och andra "livsviktiga" nyheter.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-03-20 18:42:00
|
Leif-Arne |
7 Man kan nog hävda att rasismen bottnar i en önskan efter att kunna förenkla verkligheten. I stället för att bedöma var individ efter vederbörandes faktiska gärning, så hittar man på olika burkar med etiketter på, etiketten kan vara "jude", "man", "pensionär" etc.
Alla som man stoppar in i sagda burk tilldelas fördiga egenskaper.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-03-20 18:45:00
|
Leif-Arne |
Häpp, lätt som en plätt så får vi ordning och reda på tillvaron, vi behöver inte känna oss osäkra på hur den eller den individen är, det är bara att gå efter vilken burk vi placerat denna. Detta fungerar utmärkt för de som vill bedöma sin omgivning endimensionellt.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-03-20 18:47:00
|
Leif-Arne |
Tycker man sedan det blir en grannlaga att bedöma individers tillhörighet så kan man ju alltid kalla tillbaka skallmätarna med sina passare. Uppsala rasbiologiska institut, punsh på er.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-03-21 07:08:00
|
Peter Andersson |
El Guatusi: Känner du till uttrycket "om man inte kan uttrycka det man menar tvingas man mena det man kan uttrycka"?. Du påstår själv att svenskar är dåliga på att kommunicera. I det måste man väga in att vi har ett språkligt bagage från hundratals år av rasism som uppdateras i samma takt som känslor. Kan det vara så enkelt att det svenska språket inte hänger med i svängarna när svenssons tidigare rasism avtar?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-03-21 07:12:00
|
Peter Andersson |
Oops, sorry: "som INTE uppdateras i samma takt som känslor" skulle det vara. Och till det kan också lägga pressen som du också nämner inte direkt har något intresse av att utvecka språket, de lever ju på att skriva med ord som folk känner igen, längre än till nybildningar av typen "nakenchock" eller något annat rubrikvänligt sträcker man sig ju inte där.
|
|