Inlägg #1: Postat: 2006-03-17 10:08:00
|
Franklin |
Jag skulle snarare vilja se en undersökning över vår "intellektuella elits" fördomsfulla och inskränkta syn på den gemene svensken.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-03-17 10:12:00
|
Janne B |
Mellan 1950 och 1990 lär det inte ha skett ett enda klart rasistbrott mot en jude i Sverige. Detta sa en polismästare i SVT för ca 10 år sedan.Det är en liten del av de nyinflyttade som är ett problem för judarna här. Vi hade ju en skinnskalle-epok som skrek en del antijudiskt. Men jag har inget minne av att de gick till aktion mot judar, utan bara mot nya invandrare.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-03-17 10:27:00
|
Janne B |
Franklin 1/ Vilken inställning som vår Elit har till oss gemene svensken berättade Anitra Steen i går. Hon ansåg sig själv värd x antal miljon i lön och sedan x miljon i pension. Helt utanför det system som gäller oss gemena. Vi har den Nya Klassen lika tydligt som det gamla venska Adelskapet. Sovjetfolket hade ett särskilit namn på sin Överklass Apparatnitj ungefär.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-03-17 11:44:00
|
Redliner |
ojojoj... vilka historier jag kan berätta om skrämmande svensk antisemitism! jag har haft en lärare som ägnat en hel lektion åt temat "hitler var själv jude" och en högutbildad vikarie som försökt övertyga sina elever om att talmud är djävulens eget påfund. båda dessa var etniska helyllesvenskar och en var faktiskt uttalad folkpartist. jag har också träffat en rad olika svenskar som liksom rynkat på näsan åt situationen i världen och konstaterat: "giriga judar... det är dom som styr allting".
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-03-17 18:10:00
|
Franklin |
Jag skulle vilja fråga dig en ärlig sak Redliner: Är det du beskriver ovan något du stöter på dagligdags. Ser du inslag av judehat och antisemitism i din vardag? Hör du ofta vanliga svenskar göra judefientliga uttalanden, eller är det du nämner ovan inget annat än enstaka undantag?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-03-17 18:13:00
|
Franklin |
Personligen är jag övertygad om att antisemitismen i Sverige är extremt begränsad. Men vill man se den så kan man säkert göra det. Handlar bara om att tolka all kritik mot staten Israel som antisemitism
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-03-17 18:16:00
|
Franklin |
Janne B: Att vi har fått en politisk adel har tyvärr blivit allt för tydligt under senare år. I dag är man inte politiker för att man vill åstadkomma något, utan för att man kommer från en politisk klass. Men också för att det är en mycket luckrativ karriärsväg. Klyftorna ökar mellan den vanliga svensken och den upphöjda övergödda politiska adeln. Människor som ofta saknar all form av förankring i de ämnen de ska besluta om. Det är motbjudande.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-03-17 18:46:00
|
Janne B |
Under sin första statsministertid tillfrågades Göran P om han hade en nära vän att ty sig till. Han svarade omgående Olof Johansson, f.d centerledare.Mer pålitlig än partivännerna alltså. Nu är det denna Olf som är ordf. för Systemet och avgör fru Anitras miljonlöner/pensioner. Politisk inavel. Oförskämt. Olof skulle inte vara i närheten av Systemet. Ceasars hustru borde inte kunna ens misstänkas...osv.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-03-17 21:32:00
|
GunnarL |
7/ Franklin, Vi har fått en politisk adel - helt rätt! Men vad kan man göra åt det? Vanmakt är vad jag känner, för det är ingen skillnad mellan partierna. Som jag ser det, är det i förlängningen en fara för hela den demokratiska tanken. Vad gäller antisemitismen så håller jag helt med Dig. I den mån den finns är den ytterst marginell. Israelkritik är inte lika med antisemitism.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-03-17 23:01:00
|
Franklin |
Janne B: Om det du skriver är korrekt så är det för dj*vligt rent ut sagt.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-03-17 23:06:00
|
Franklin |
GunnarL: Precis - vad ska man göra? Känner precis som du vanmakt. Man blir förbannad, ja nästan ursinnig. Ändå händer inget. Istället tvingas man se på hur de tillförskansar sig fler privilegier samtidigt som de avskärmar sig från massan. Hur får vi stopp på det här?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-03-17 23:16:00
|
Sunny |
Man fylls av det Janne B kallar Helig vrede ja!
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-03-17 23:16:00
|
Sunny |
O raseri,vanmakt o hela registret!
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-03-18 12:37:00
|
Redliner |
franklin: vad händer om rasismen verkar i det fördolda? som vid personaltillsättning, eller när det snackas skit i fikarummet - är det inte rasism då? jag kan säga dig att jag har stött på väldigt mycket antisemitism i sverige. en intressant företeelse är de gaphalsar som brinner för palestinafrågan och talar illa om "judarna", men som privat inte vill ha ett skit med araber att göra. signaturen "bongo bongo" här på sajten är ett bra exempel. han hatar araber och judar precis lika mycket.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-03-19 21:46:00
|
Bongo Bongo |
Mmm, Redliner, vilken smickrare.
|
|