Vad är antisemitiskt?

Inlägg #1: Postat: 2006-03-15 22:09:00
Redliner
jag tycker att en sådan attityd är otroligt nonchalant, men tyvärr är det vanligt att rapporter om rasism bemöts så här. de misstänkliggörs, ifrågasätts, nagelfars, tigs ihjäl eller målas ut som satans verk. en del av kritiken mot undersökningen visar att det finns en oförståelse för judars utsatthet i sverige. som antirasist tycker jag att det är en skam.
Inlägg #2: Postat: 2006-03-16 12:20:00
stålis
Föga förvånande kanske är jag starkt emot all moralpanik bland våra föga bildade riksdagsledamöter. Det leder lätt till ogenomtänkta lagar, som senare blir starkt ifrågasatta.
Inlägg #3: Postat: 2006-03-16 12:23:00
stålis
Jag antar att du menar att man inte får läsa rapporter om diskriminering kritiskt. Att det är oförskämt att ens ifrågasätta att en grupp är diskriminerad. Med andra ord är debatter av ondo?
Inlägg #4: Postat: 2006-03-16 12:24:00
stålis
Fick jag bestämma skulle Jämo och DO avskaffas nu på eftermiddagen.
Och lagen om hets mot folkgrupp slopas, eftersom den är i strid med yttrandefriheten.
Inlägg #5: Postat: 2006-03-16 12:26:00
stålis
Är det förresten inte konstigt att JK inte väckte åtal mot de där kassetterna som uppmanade till mord på judar, med hänvisning till konflikten i Mellanöstern? Varför är
Göran Persson, som blev så chockad av Lööws och Bachners rapport, så likgiltig för uppmaningar att döda judar, om uppmaningarna härrör ur frustration över israelisk politik visavi palestinierna?
Inlägg #6: Postat: 2006-03-16 12:28:00
stålis
Självklart undrar jag om Lööws och Bachners rapport är en indirekt uppmaning till en lag om förintelseförnekelse. Vad tror ni?
Inlägg #7: Postat: 2006-03-16 13:19:00
Thomas L. Aabo
Hmm ett redliner-inlägg jag inte kan kritisera.
Inlägg #8: Postat: 2006-03-16 21:33:00
Redliner
Stålis: "Jag antar att du menar att man inte får läsa rapporter om diskriminering kritiskt." Du kan inte ens läsa mina kommentarer här på Sourze ordentligt och ändå mumlar du något om att läsa rapporter om diskriminering kritiskt. Tror du verkligen att jag är mot all kritik av sådana rapporter? Var får du det ifrån? Var skrev jag det?
Inlägg #9: Postat: 2006-03-17 13:33:00
Peter Andersson
Det är valår. Ju närmare september vi kommer desto fler undersökningar kommer det att komma som visar på svenskarnas bristande solidaritet och förståelse för än det ena, än det andra. Den "konkreta åtgärd" som detta förväntas leda till är ett generellt höjande av det genomsnittliga dåliga samvetet, och därav ökat antal röster på de partier till vänster som har en etablerad image av att vara emot orättvisor.
Inlägg #10: Postat: 2006-03-18 14:10:00
Redliner
svar 9: Det är valår. Ju närmare september vi kommer desto fler utspel mot muslimer och invandrare kommer vi att se. Den "konkreta åtgärd" som detta förväntas leda till är att det piskas upp en hatstämning som tvingar osäkra svenskar att rösta på främlingsfientliga högerpartier. Precis som i Danmark kommer invandrare i Sverige att uppleva en riskfylld tid månaderna före valet. Hets och "ställa krav" och "vi svenskar är så naiva" och "kriminaliteten i förorterna" och "våga kritisera muslimerna".
Inlägg #11: Postat: 2006-03-20 13:54:00
Peter Andersson
Historiskt sett har båda våra påståenden varit sanna, tror dock att det kan bli annorlunda i år, Lasse Ls smygrasism 2002 lyckades ju inte reprisera Ny Demokratis framgång 1991 och man tog för få röster från vänster på detta. Det finns ju numera fler invandrare än rasister så räkna istället med mer a la Fredrik Rs upprördhet över att ha blivit avtecknad som en varulv 14 dagar efter Mohammadteckningarna.
Inlägg #12: Postat: 2006-03-20 16:29:00
Anders Klasson
stålis, även jag har tidigare varit
inne på att slopa lagen om hets mot
folkgrupp. Men nu har ju t.ex SD ett
förslag om att behålla lagen,men att
även Svenskar ska omfattas av den,
det ska alltså bli förbjudet att hetsa
eller skrika ut sitt hat mot Svenskar om SD får bestämma, vore inte det
värt att pröva ?
Inlägg #13: Postat: 2006-03-21 07:17:00
Peter Andersson
Janne Josefssons beryktade valstugereportage från 2002 bevisade ju egentligen motsatsen till vad det lades fram som. Efter månader av smygfilmande och MEDVETET PROVOCERANDE samtalsteknik lyckades man inte få fram mer än ett tiotal uttalanden som kunde sägas vara rasistiska. Och reaktionerna på den promillen bevisade väl en gång för alla att det inte finns något valavgörande mängd att hämta/fiska efter i de vattnen.
Inlägg #14: Postat: 2006-03-21 11:16:00
Janne B
I dag då Laila F avgått finns det väl extgra goda skäl att betänka att vi bara får se nån procent eller promille av allt som spelats in runt henne.Säkert har man haft även bra intervjuer med henne som dock inte varit tillräckligt häftiga för att sändas.Alla media sänder starkt redigerade versioner av verkligheten. Kanske är Sourze det ärligaste som finns just nu..
Laddar...