Vad är antisemitiskt?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2006-03-15 19:31:00
Anna Veeder
För jag ställer inte med dina procentsatser i fråga. Säg att de är korrekta allihop. Betyder det att det existerar en judisk världskonspiration eller att judar använder sig av sin ekonomiska makt för att avsiktligt förfördela andra grupper i samhället på ett organiserat vis? Eller betyder det - ingenting? Att de helt enkelt jobbat hårt?
Inlägg #2: Postat: 2006-03-15 20:05:00
stålis
Återkommer i morgon av nedan redovisade skäl. Jag har nog mycket att tillägga. Eftersom det rör sig om en extremt svår fråga, något som inspirerar mig snarare än avskräcker.
Inlägg #3: Postat: 2006-03-15 20:24:00
Friskytten
Det sägs att en judisk tradition är att besvara frågor med frågor. Enligt Woody Allen i alla fall. Jag prövar nu på detta i svar till Anna: 1 Är inte artikeln värd mer än en klart lättköpt ironi? "förmodat revolutionära kritiken" 2 Vore det inte rimligare att gå in på själva artikelinnehållet i stället för att begära en artikel till: En om den äkta antisemitismen?
Inlägg #4: Postat: 2006-03-15 20:28:00
Friskytten
3 Är det inte lite väl barnsligt sammanställd tredelad fråga du ställer i Svar 1? Del ett i frågan förstår alla utom rabiata antisemiter är dumheter. Del 2 är mer komplex och kan leda till konstruktiva resonemang där svaren inte är givna. Samma sak om del 3. Hade det inte också varit trevligt om du på något sätt redovisat en egen uppfattning i förhållande till något av det som står i artikeln?
Inlägg #5: Postat: 2006-03-15 21:33:00
Sunny
Anna: du har rätt i att den "äkta antisemitismen" finns men jag hoppas o tror att den inte är så utbredd: Siffror kan man leka med man inte vara säker på att de stämmer.Jag är möjligen lite naiv på den här punkten?
Inlägg #6: Postat: 2006-03-15 23:08:00
Bongo Bongo
Ha, ha, snacka om orsak och verkan. Som på beställning ställer judar i Sverige krav på att rapporteringen från de ockuperade områdena inte ska vara så "antiisraelisk" eftersom det resulterar i "antisemitism". Detta samtidigt som israels arme stormar ett palestinskt fängelse och kidnappar en parlamentsledamot. Allt medan britter och amerikaner står och ser på.
Inlägg #7: Postat: 2006-03-15 23:08:00
Bongo Bongo
Svenska judar jublar när två muslimer får sina tillgångar beslagtagna pga anklagelser om monetärt stöd till terrororganisationer. Samtidigt som de samlar miljoner till extrema bosättare som omsätter dessa i terror på de ockuperade områdena. Så sorry, känner mig lite svårmotaglig för ännu en judisk litania så länge vi, och den så kallade Europeiska gemenskapen, låter staten Israel hålla på med landstöld i organiserad skala samt kärnvapenutpressning.
Inlägg #8: Postat: 2006-03-16 11:50:00
stålis
Anna/ Judisk historia är förknippat med misstänksamhet mot judar. Jag tror att det är svårt att finna en motsvarande misstänksamhet mot andra grupper. T ex katoliker eller muslimer. Fast katoliker i protestantiska länder i någon mån bemötts med samma misstänksamhet om grupplojalitet som judar och framförallt att tjäna påven framför sin kung och sitt fosterland.
Inlägg #9: Postat: 2006-03-16 11:50:00
stålis
Katoliken John F Kennedy hade denna fördom att bekämpa när han ställde upp i presidentvalet 1960.

I Spectator samma ägare som till Jerusalem Post läste jag att etablerandet av Israel föregicks av judiska farhågor att det skulle förstärka misstänksamheten mot judiska befolkningar utanför Israel. Många rabbiner var emot sionismen.
Inlägg #10: Postat: 2006-03-16 11:51:00
stålis
Och detta har visat sig vara befogat. Än i denna dag hör man tal om att t ex judar i USA sätter Israel före sitt egentliga fosterland. Fallet med den judiske amerikanen Jonathan Pollard,som spionerade åt Israel, är ett exempel. Gripandet och domen delade den judiska gemenskapen i USA i för och emot den. Den israeliske högerpolitikern Benjamin Netanyahu krävde Pollards frigivande och staten Israel gav Pollard israeliskt medborgarskap.
Inlägg #11: Postat: 2006-03-16 11:52:00
stålis
Ett sådant agerande är minst sagt utmanande mot en allierad och har givetvis inte minskat misstänksamheten antisemitismen? mot judar inom amerikanska underrättelseorganisationer som CIA.
Inlägg #12: Postat: 2006-03-16 11:52:00
stålis
Ett annat slående exempel är "the Jewish vote", som i USA är liktydigt med pro-israeliska uttalanden. Hillary Clinton råkade i blåsväder och tvingades göra en pudel inför judiska åhörare för att vinna senatsvalet i det ovanligt judetäta New York.

Ingen kan vinna ett amerikanskt presidentval utan att ta hänsyn till "the Jewish vote".
Trots alltså en andel av befolkningen på 3 procent. Vad säger det om makt? En hel del antar jag.
Inlägg #13: Postat: 2006-03-16 12:08:00
stålis
1/ Sen måste jag säga att inget i min text befogar frågan om det finns en judisk "världskonspiration".
Det är fel debatteknik. Den skrämmer ingen. Snarare skapar den antisemitism. Vem som helst fattar att har man 10 judiska senatorer i USA. så får det inflytande över USA:s Israelpolitik.
Även om judiskt påbrå inte automatiskt leder till att man sätter Israel framför amerikanska intressen.
Inlägg #14: Postat: 2006-03-16 12:08:00
stålis
Tack och lov var det många intellektuella judar i USA som i tidningsartiklar kritiserade Irakinvasionen, eftersom opinionen iIsrael var så starkt för.
Inlägg #15: Postat: 2006-03-16 12:12:00
stålis
Nu en fråga till Anna: jag har undrat över ordet "goy". Jiddish slang för
icke-jude. Är det samma sorts ord som "svenne" och "blatte"? Eller är det mindre nedlåtande? Och framför allt undrar jag: får jag som icke-jude kalla mig själv "goy", utan att det uppfattas som ironiskt antisemitiskt? Och om jag inte bör göra det, varför får i så fall judar kalla mig det - om de nu får det?
Inlägg #16: Postat: 2006-03-16 12:15:00
stålis
Det vore minst sagt märkligt om judar fick kalla icke-judar goy eller goyim, men icke-judar inte fick använda det om sig själva. Det vore som afro-amerikaner inte fick säga
"yo, nigger" till varandra, fast icke-afro-amerikaner inte får kalla afro-amerikaner för niggers. Som exempel se filmen "Rush Hour"!
Inlägg #17: Postat: 2006-03-16 14:09:00
Anna Veeder
Stålis, i Bibeln betyder ordet "goy" bara "folkslag". Senare blev det en negativ betydelse för en "icke-jude".
Men får...vem bestämmer det? Prata som du vill. Om det alltid är lämpligt? Beror på omständigheterna och om man vill provocera eller inte.
Inlägg #18: Postat: 2006-03-16 19:23:00
stålis
goy

PRONUNCIATION: goi
NOUN: Inflected forms: pl. goy·im goim or goys
Offensive Used as a disparaging term for one who is not a Jew.
ETYMOLOGY: Yiddish, from Hebrew gôy, Jew ignorant of the Jewish religion, non-Jew. See gwy in Appendix II.
OTHER FORMS: goyish —ADJECTIVE

Länk: bartleby.com
Inlägg #19: Postat: 2006-03-16 19:27:00
stålis
Jews and "Goyim" Together. . .
By chance, he was recognized by a German "goy" named Brecht who was the chauffeur of Funk, a member of the Mlawa City Council.
Länk: zchor.org

Kan "goy" i citatet ovan syfta på en jude som hette Brecht?
Inlägg #20: Postat: 2006-03-16 19:29:00
stålis
In English, similarly, the word may be used dispassionately to refer to anybody who is not Jewish. It may also sometimes be assigned pejoratively to non-Jews as well as to Jews who are perceived by other Jews to lack religious commitment to Judaism.
Länk: en.wikipedia.org
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...