Inlägg #1: Postat: 2006-03-15 18:37:00
|
stålis |
Samma svar som till friskytten. :-
Men jag begrundar verkligen din kommentar, tro inget annat :-,
men i det finns åtskilligt att säga om den här saken. Tro mig. Och räkna med att jag återkommer i ämnet!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-03-15 20:16:00
|
Friskytten |
CMO. Jag kan inte återfinna det outsagda antagandet i texten för min del. Var och en borde för övrigt kunna förstå att "judarna" inte har en gemensam agenda redan av den anledningen att det självklart inte finns något slags judisk världsomspännande förening som alla judar är med i eller något i den stilen. Däremot finns det självklart vissa judiska grupperingar som har vissa gemensamma målsättningar.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-03-15 20:18:00
|
Friskytten |
Om man vill kalla dessa för "judisk makt" eller inte är väl betydelselöst. Hade vi pratat om "kvinnomakt" hade det väl säkert däremot inte varit någon som protesterat? Låt mig här påpeka att det argument jag nämner i förra inlägget är ett sådant som man sakligt kan bemöta antisemitism med. Alltså i stället för att slappt och osjälvständigt antyda att den som vill debattera ämnet antisemitism själv är antisemit.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-03-15 20:52:00
|
CMO |
Den som vill diskutera "judiskt inflytande" får väl först göra sig besväret att specificera hur detta inflytande ser ut, vilka nyckelpositioner som besitts, vilken agenda som finns osv och varför det är värt att belysa.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-03-15 21:35:00
|
Friskytten |
Kan förefalla som rimlig synpunkt. Och är det också delvis eftersom detta kan göras för t.ex. USA. Men inte i Sverige eftersom man här systematiskt undvikit att dokumentera vad en viss etnisk eller religiös grupp sysslar i någon generell bemärkelse sysslar med.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-03-15 21:36:00
|
Friskytten |
En anledning till att sådan belysning skulle vara av värde är att man då kunde resonera om detta med "etniskt företagande" som alltså kan vara något positivt. En viktig fråga som bland annat tagits upp av tidningen Axess. Dock utan exempel från judiskt präglad verksamhet så vitt jag minns.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-03-16 12:57:00
|
stålis |
Svårighet med att diskutera judar är
att det dels rör sig om en etnisk definition, dels en religiös sådan. Således blir jämförelse med katoliker och muslimer lite missvisande.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-03-16 12:58:00
|
stålis |
Men trots att de flesta judar inte har en gemensam "agenda", så lär de flesta av dem vara sionister och sätta Israel högt på sin lista över angelägna frågor.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-03-16 13:10:00
|
stålis |
Den ansedda och judiskt ägda tidningen Spectator.co.uk, hade under judiskt chefsredaktörskap Dominic Lawson en artikel i början på 90-talet som granskade den judiska makten i Hollywood. Detta väckte ramaskri bland rika amerikanska judar som Steven Spielberg, David Geffen och Barbara Streissand som kom med anklagelser om antisemitism.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-03-16 13:13:00
|
stålis |
Mel Gibsons film "Passion of Christ" ansattes innan den visats eller ens producerats av en kampanj från bland annat ADL om att den var antisemitisk och skulle orsaka pogromer. Men där sköt man sig i foten, för filmen blev en succé bland de främsta icke-judiska sionisterna i USA, nämligen den oförtjänt förtalade kristna högern.
Israel-vännen George Bush hade bara lovord för filmen. Är Bush antisemit?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-03-16 13:17:00
|
stålis |
Inom den organiserade judenheten i USA har länge diskuterats blandäktenskap, och oro uttryckts för att barn i dylika inte uppfostras judiskt. Tänk en motsvarande diskussion bland etno-svenskar!
Vidare: alla insinuanta påstående om att t ex diskussioner om judiskt inflytande och ekonomisk makt är antisemitiska, torde underblåsa snarare en motverka konspirationsteorier.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-03-16 13:19:00
|
stålis |
Man diskuterar Opus Deis makt och man diskuterar den kristna högerns makt, varför skulle man inte få diskutera judiska organisationers och personers makt? Saknar det all betydelse för vad som får och inte får sägas, lagstiftning och USA:s och EU:s politik visavi Israel? Självklart inte.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-03-16 13:21:00
|
stålis |
Att sådana diskussioner får rabiata antisemiter och nynazister att jubla kan knappast vara skäl nog att inte föra dem. Endast i öppenhetens ljus spricker trollen.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-03-16 13:22:00
|
stålis |
11/ *än motverka*
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-03-16 13:25:00
|
stålis |
En av de verkliga paradoxerna i vår tids är den utbredda islamofilin bland judiska företrädare. I alla fall om deras agerande i förhållande till muslimsk massinvandring får antas vara exempel på islamofili i stället för islamofobi.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-03-16 13:27:00
|
stålis |
Fast vissa även judar menar att denna skenbara altruism egentligen har kulturella förtecken. Det är judisk tradition att vara för öppna gränser inte minst ur egenintresse och mångkulturella samhällen, eftersom man anser att judarna bemöttes med större tolerans i mångkulturella imperier som det habsburgska och det ottomanska.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-03-16 13:30:00
|
stålis |
Denna traditonella xenofili har på grund av konflikten araber-israeler blivit omodern. Den slår mot judar i diasporan. Den mest våldsamma och frekventa antisemitismen i dagens EU kommer inte från nynazister, utan från islamister och muslimer i allmänhet. Följaktligen borde judar med självbevarelsedrift verka för mindre muslimsk invandring.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-03-16 13:31:00
|
stålis |
I viss mån gör de det också. Jean- Marie Le Pen uppfattas som antisemit, men också som islamofob, varför han har ett starkt stöd bland franska judar. Samma sak med invandringskritiska Vlaams Belang i Belgien.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-03-16 13:32:00
|
stålis |
Förre ordförande i American Jewish Committee Stephen Steinlight skrev för några sen en artikel som uppmanade amerikanska judar att tänka om i invandringsfrågan. Att inse att den demografiska förändringen eroderade stödet för Israel.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-03-16 13:34:00
|
Janne B |
Stålis min stålis. Du skriver så oerhört mycket som spretar åt olika håll så det är så väldigt svårt att gå i god debatt med dig.När du skriver så där fort är också risken stor för misslyckade formuleringar.
|
|