|
Inlägg #1: Postat: 2006-03-12 16:04:00
|
|
Janne B |
Jag ställer inte upp på en så enkel beskrivning. Visserligen låter det ibland som om sossar bara kan visa solidaritet via skattsedeln. Men det kan de ju inte riktigt mena. Vem vill vara solitär. Vem vill vara helt oberoende av folk i närheten? Nog är vi "sociala djur"? En liten tjänst föder en gentjänst.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-03-12 16:04:00
|
|
Janne B |
f.Jag gav bort en komplicerad bil till en händig bosnier i somras. Värdelös bil för mig men värdefull för honom. Så han tjäna en hacka på den.Nu är han min småreparatör på min synnerligen enkla bil. Gratis.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-03-12 16:06:00
|
|
Janne B |
"Grannar i alla länder förenen Eder i att byta tjänster". Ja även om det gäller att betala lite.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-03-12 17:22:00
|
|
Anna Veeder |
Janne, jag skriver på direkt. Men så har det alltid funkat för mig. När någon flyttar/renoverar/föder barn/är sjuk etc etc hjälper alla till och organiserar hjälpande händer, barnpassning, lagar mat och ställer upp. Det är enormt utvecklat i samhället här, men det var det faktiskt även när jag var student i Berlin. Varenda helg var det en flytt eller att måla eller sätta upp tapeter...men det lönar sig. Och är roligt.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-03-12 17:42:00
|
|
Janne B |
Anna/ På 1940-50 talen fanns mkt av detta i svenska byar. Småbönder ägde en del redskap gemensamt, hjälpte varandra med en extra häst. de kunde jobba gratis på annans åker då tid fanns.
I det farliga skogsarbetet var det ofta två bönder på gång../Senare kom jag upp till Västerbotten och fann att det bakade man bröd i hop en byns bagarstuga.Männen fiuskade ihop i forsarna osv. Men av detta är föga kvar....det är socialt sorgligt.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-03-13 18:43:00
|
|
Sunny |
Janne o Anna: vi gör så inom familjen. Jag kan inte förstå hur vi skulle klarat oss utan de vuxna barnen i dag o ibland tvärtom
|
| |