|
Inlägg #1: Postat: 2006-03-09 15:03:00
|
|
peter_ |
Jag tror att dagens unga kvinnor inte alls passar upp på sina män så som många kanske utgår ifrån i diskussionen. Jag tror dessutom att olika arbetsinsatser hemma i första hand hänger ihop med olika värderingar av hur ofta det behöver städas än något annat. Jag vill inte ha höjd skatt. Om lönerna behöver höjas för att attrahera nödvändig arbetskraft så är det OK. Hur ett par delar på ansvar och arbete tycker jag är deras problem.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-03-09 15:04:00
|
|
peter_ |
Det är oerhört bra att ingen är ekonomiskt beroende av någon annan. Alla har möjlighet att leva ensamstående. Såvitt jag har sett så har alla de nödvändiga möjligheterna att styra sitt liv. Sedan är det upp till var och ens initiativförmåga. På den punkten får man bära ansvaret själv. Jag håller alltså inte med dig.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-03-09 15:11:00
|
|
Anna Drangel |
Jag tror att man alltför länge har tagit för givet att kvinnor ska arbeta för låga löner med omhändertagande jobb utan att ställa några krav, för att man trott att det har varit deras kall. Det är ju livsviktiga insatser som görs. Både när det gäller att ta hand om gamla och barn.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-03-09 15:12:00
|
|
Anna Drangel |
Det är kanske lättare att säga att man ska låta familjerna sköta sitt när det gäller lilla Nisse 2 år, men när det gäller gamla Hulda 89 år är det annat ljud i skällan. Där kräver man inte att familjen ska ta hand om sin gamla mormor. Men den dagen kommer väl. Om man ska ha "mamma"löner kan dom väl lika gärna ta hand om sin gamla Hulda hemma också!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-03-09 15:14:00
|
|
Anna Drangel |
Som icke varande barnförälder kan jag ju ibland tycka att vill man ha barn får man väl inse att det kostar och varför ska dom ha så mkt bidrag mm. Men barn är ju inte bara en familjs ensak. Barn är allas våran ensak. Barn är viktiga för samhället.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-03-09 15:21:00
|
|
Anna Drangel |
Jodå, jag vet att prioriteringen för städning kan variera väldigt. Att komma in i ensam killes lgh kan vara något av en aha-upplevelse - inte alltid, men ofta. Men vissa saker måste ju göras i ett hem med barn. i varje fall viss elementär städning. Åsså matlagning, hämtning, lämning, tvättning, handling, badning, byte av blöjor, påklädning, avklädning, nattning skjutsning mm Vissa saker kan man inte gärna vänta med hur länge som helst...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-03-09 15:22:00
|
|
Anna Drangel |
Det är så lätt att säga: ja, ja men vill kvinnor ha högre löner får de väl söka andra jobb då. Det är inte riktigt så enkelt.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-03-09 15:31:00
|
|
peter_ |
4. Det tycker jag inte är samma sak. Hulda betalar väl sin vårdplats med sin pension. Att gamla människor ska ta hand om sina föräldrar är inte samma sak. Man väljer att skaffa barn, men man har inte valt att skaffa föräldrar. Föräldrarna har också ett eget ansvar att fixa för sin ålderdom. 5.Föräldralön i form av ersättning i nivå av vad en dagisplats skulle kosta är väl bra. I synnerhet som kommunen, trots garantier, inte klarar av att ordna dagisplats.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-03-09 15:31:00
|
|
peter_ |
Yngre generationer, deras utveckling och framtid är viktiga och jag betalar gärna skatt för att alla ska ha möjlighet att utbilda sig för arbetsmarknadens behov och efter sina egna möjligheter och önkemål.
Det är bra med dagis och det är bra att så många ställer upp och hjälper till att betala. Om jag vill vara hemma med mina barn tills de börjar skolan så ska jag kunna få motsvarande ersättning för mitt barns omvårdnad. Det är bättre.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-03-09 15:34:00
|
|
peter_ |
7. Utveckla gärna litegrann.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-03-09 15:39:00
|
|
Anna Drangel |
Jag vet inte om jag tror på detta att kvinnor ska vara hemma med sina barn för en lön Peter. Om de så gärna vill vara hemma med sina barn får de väl lösa det själva. Någonstans tycker jag det är osolidariskt att dela upp det som en gång varit för ett gemensamt bästa till att bli något individuellt.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-03-09 15:40:00
|
|
Anna Drangel |
Dessutom tror jag bara att det är kvinnor med ganska välbetalda män som har råd med detta arrangemang. Det här är inget som gynnar den ensamstående mamman precis. Hon kan väl knappast leva på 3-4ooo före skatt.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-03-09 15:43:00
|
|
Anna Drangel |
Svar 10: den frågan har jag utvecklat lite närmare i tråden under Janne B. Hur ska det bli för en arbetsgivare att anställa en kvinna om han riskerar att förlora henne 6-7 år om hon blir med barn.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-03-09 18:38:00
|
|
Janne B |
Peter din nolla högst upp/ Bästa sätter för en kvinna att ta reda på om en man är flitig och ordningssam är att studera hans arbetsplats. Oavsett om det är kontor eller verkstad. Hemmalatmaskar har det oftast tämligen rörigt på hoppet. Kolla
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-03-09 19:14:00
|
|
Sunny |
Peter,Anna o Janne: Ni funderar sunt. Man får inte glömma att Sverige har världens bästa o längsta föräldraförsäkring: den kan man bara drömma om i övriga världen.Som Anna skriver: en låg avgift för den välbetalde mannens hemma fru är inte lösningen.
|
| |