|
Inlägg #1: Postat: 2006-03-07 15:50:00
|
|
Leif-Arne |
Resonemanget är egentligen rätt puckat. Sverige.. vadå Sverige. Vad är Sverige, en bit karta, gränser, regler och förordningar. "Sverige" är vare sig ditten eller datten. Inom Sveriges gränser finns individer som sinsemellan är rätt olika, en del är puckon, precis som annorstädes. Vissa puckon dras till puckade ideologier, här som annorstädes. Då, nu och sannolikt i framtide
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-03-07 23:32:00
|
|
Uno Hansson |
Jag håller helt med dig Sten, det var aldrig någon i mina föräldrars stora släkt och bekantskapkrets, som vågade knysta om att vara Hitlervänlig. Jag kunde inte undgå att höra förtrytelsen när man talade om misstänkta Hitlerlakjer inom etablissemanget, men det var inga som jag personligen kände till.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-03-08 18:04:00
|
|
Torbjörn |
Leif-Arne: Visst ska man undvika generaliseringar, men det är väl ändå en viss skillnad mellan om ett "pucko" har en viktig befattning i statsapparaten och representerar landet eller har ett uppdrag i en förening och representerar denna?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-03-10 08:58:00
|
|
Leif-Arne |
3 Visst har det betydelse vilken position ett pucko har, en del blir trots bättre vetande valda till sina ämbeten, där finns det åtminstonde en viss möjlighet att avlägsna dem. Andra ärver sina ämbeten, ibland kan detta ske utan alltfört stora negativa konsekvenser, ibland inte.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-03-10 11:03:00
|
|
Torbjörn |
Men om man, som i ditt ursprungliga inlägg, resonerar som så att Sverige bara består av en bit karta, gränser och förordningar, har de som ärver sina ämbeten, dvs kungligheter, ingen viktig position.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-03-10 11:15:00
|
|
Leif-Arne |
5 Inte speciellt egentligen, mera an slags abstraktion ungefär som SM i sjung eller Big brother. Vad som för är betydelsefullt för individen är resultat av en kognitiv process av yttre stimuli som är mer eller mindre tillförlitliga.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-03-10 11:39:00
|
|
Torbjörn |
Om så borde det när tillräckligt många individer tillmäter det abstrakta begreppet Sverige betydelse bli viktigt vilka det är som står och har stått för detta begrepp. Dessa personers ageranden och ställningstaganden borde bli föremål för annat än en ensidig indignationsjournalistisk belysning.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-03-10 11:51:00
|
|
Leif-Arne |
7 Visst, på dem bara
|
| |