Prostitution ett yrke!

Inlägg #1: Postat: 2006-03-06 00:54:00
Jan E
f/ I tider av hög arbetslöshet så ökar ju också detta problem och tillgången på prostituerade kvinnor blir extra god. Det handlar om frivillighet säger legaliseringsförespråkarna. Men man glömmer ju att den fria viljan alltid är beroende av omständigheterna. Alla här har förmodligen tillräckligt med resurser för att kunna välja. Men de som säljer sex har oftast inte det. De befinner sig allra längs ned.
Inlägg #2: Postat: 2006-03-06 00:55:00
Jan E
Förespråkarna här har säkert inga problem heller med att fattiga människor i u-länder säljer sina organ för att få ihop pengar för att kunna överleva. De gör ju det frivilligt, ska väl inte vi ha några synpunkter på..
Inlägg #3: Postat: 2006-03-06 00:56:00
Jan E
f/ Intressant läsning om förhållanden för prostituerade i Tyskland, det land som Ramona framhåller som ett föredöme när det gäller att göra prostitution till ett yrke vilket som helst. Länk: bra.se
Inlägg #4: Postat: 2006-03-06 07:13:00
piabrooks
Jan E, jag haller med dig om mycket av det du sager. Men det ar inte sant att alla prostituerade befinner sig "langst ner". Vissa tycker t.ex att man har for lite pengar nar man studerar och vill leva lite "lyxigare". Det kanske inte gor dessa tjejer till ikoner for valfrihet, men det gor dem inte heller till viljelosa offer. De valjer detta. Vilket jag inte kan fatta. Men det ar faktiskt inte mi business.
Inlägg #5: Postat: 2006-03-07 13:26:00
Michael Lundahl
"Generellt kan man säga att sexuella tjänster tillhandahålls av de mest utsatta och köps av de mest välbärgade." Skitsnack, lögn och förbannad dikt. Redan ett fösta samtal med prostituerade visar att en sådan generalisering är ogiltig. Köparna kommer ifrån alla samhällsskikt. Samma gäller säljarna. Likaså är påståendet att den som säljer sex aldrig har möjligheten att välja bort sann. Det gäller för en icke oansenlig del av sexsläjarna, ja. Men inte alla eller ens en överväldigande majoritet.
Inlägg #6: Postat: 2006-03-07 13:30:00
Michael Lundahl
Rättelse: "...aldrig har möjligheten att välja bort INTE sann.". Svar 3: Ingen har hävdat att Tyskland än så länge har kommit så långt att prostitutionen är normaliserad som yrke. Arbetet med att förbättra förhållandena få de som jobbar lagligt samt de som blivit tvingade måste - givetvis - fortsätta. Artikeln talar inte på något som helst avgörandde sätt emot en normalisering.
Inlägg #7: Postat: 2006-03-07 13:32:00
Michael Lundahl
Vad gäller den fria viljan så är det en ständigt närvarande frågeställning. Och den gälle rinte bara prostitution utan i princip vilket yrke som helst. Kan det kallas att man har ett "fritt val" att arbeta när det är så att om man inte gör det så blir man vräkt och får svälta? Inte heller den problematiken talar på ett avgörande sätt emot normalisering av sexarbete.
Inlägg #8: Postat: 2006-03-07 13:34:00
Michael Lundahl
På samma sätt som vi idag skiljer på arbete och slaveri, på samma sätt finns en mäjlighet att skilja på sexarbete och sexuellt slaveri. Detta vägrar prostitutionsmotståndarna kategoriskt att göra eftersom en sådan nyansering avsevärt skulle försvåra deras ställningstagande och deras argumentation för detsamma. Följdaktligen får de prostituerade fortsätta lida bara för att de som egetnligen skulle hjälpa dem är för fega för att se objektivt på verkligheten.
Inlägg #9: Postat: 2006-03-07 16:32:00
Ramona Danlen
Jag är inte ute för att lösa världens fattigproblem. Även om jag skulle önska att jag kunde det. Jag är bara ute efter att legalisera något som alltid förekommit och som inte kommer upphöra förrän mänskligheten dör ut. Jag vill att just de kvinnor som redan är längst ner åtminston ska kunna sälja sina tjänster legalt utan snaskiga hallickar som utnyttjar just den olagliga handlingen i egen vinst. De flesta lyxprost. är mycket vackra kvinnor och intelligenta.
Inlägg #10: Postat: 2006-03-07 17:02:00
Janne B
I radion nyss berättrade en tysk kvinnoröst att torskar alltid ska ge pengarna direk till horan, helst utan vittnen. Om pengarna ges till någon annan så är det en hallick som behåller det mesta, eller en trafficking-organisation. Låter som ett bra råd från en tysk kvinnoorganisation.
Laddar...