|
Inlägg #1: Postat: 2006-03-05 15:00:00
|
|
Sunny |
Ånej: Det är en klassfråga! Inte skulle min gynekologkvinna min psykiater kvinna o proffesoreller
min käres lungläkare heller: hon är kvinna.
Det finns många välutbildade o även förmögna kvinnor. Men de från arbetarklassen som slitit i låglönebrancher har inga sparade biuffertar så det bli de som tvingas still socialen tillsammans med en o annan ensam pappa i samma låglöneträsk.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-03-07 09:37:00
|
|
Mysan |
Det var ju det jag saalla outbildade har ingen stans att ta vägen i många länder utan pengar och soc.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-03-09 00:15:00
|
|
Daniel Wijk |
Kort kommentar till Sunny: Det finns högvis med arbetslösa unga män i Sverige idag. Speciellt om man ser till invandrargrupper.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-03-09 04:09:00
|
|
Sunny |
Ja självklart är män ur samma samhällsklass lika utsorterade. Jag svarade bara på Myrans påstående att alla kvinnor är oförsörjda.
Det handlar om klass här: inte om kön.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-03-09 04:13:00
|
|
Sunny |
Lönemässigt ligger en genomsnittlig kvinnolön lägre än en genomsnittlig manslön men det har de individer som har det svårt ingen nytta av. Extra svårt för män är det för de som slitit ut sina kroppar i hårt arbete före 55,de som bara gick 7 år i folkskolan o nu friställs,unga män utan erfarebhet,ensamma pappor o invandrare.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-03-09 08:15:00
|
|
peter_ |
Hej Sunny,
jag undrar om det finns någon ordentlig undersökning av hur kvinnors och mäns löner förhåller sig för samma jobb. Jag misstänker att det kanske inte gör det. LO påstod på sin hemsida för något år sedan att det inte fanns någon sådan skillnad inom deras medlemsgrupper.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-03-09 08:16:00
|
|
peter_ |
Feministerna har planterat så mycket ogrundade uppfattningar så att man gör nog klokast att kolla källorna för de mest triviala uppgifter. Nu ska tydligen jämO driva en sådan undersökning, och det är ju bra. Bara den inte genomförs som när det gällde mäns våld mot kvinnor. Man hade inte med någon kontrollgrupp med män, där män fick svara på hur ofta de blev slagna, hotade etc. Det ansågs inte relevant.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-03-09 13:33:00
|
|
Sunny |
Vet inte nu: Det har ju undersökts lite här o där men det är väldigt svårt att bevisa att det är just könet som är skillnaden. Ofta kommer män in i en "kvinnobranch" o då höjs lönerna i början men det mattas snart av.Jag minns den förste manlige barnmorskan i Sverige: han var ensam men blev givetvis representant i facket o fick upp lönerna ett pinnhål. Alf hette han.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-03-09 13:35:00
|
|
Sunny |
Det är ju svårt när en branch med 90 kvinnor jämförs med en med det motastta antalet för då talar vi ju om helt olika brancher?
Män skäms nog ändå mera än en kvinna för att anmäla våld???
|
| |