|
Inlägg #1: Postat: 2006-03-04 11:33:00
|
|
nina40 |
Då kan vi ju tillåta lite knark också för att tr att man får stopp på det är också som att ta ner månen eller vad du skrev. Så mycket skit som omgärdar porrindustrin finns inte. Ut och fnaska lite och pröva vet ja - det finns ju inget förnedrande i det. Så kan du tjäna mycket pengar!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-03-04 12:08:00
|
|
Michael Lundahl |
"Myten om den lyckliga horan" är skitsnack.
Det är ett meningslöst universalargument som prostitutionsmotståndare använder sig av när de inte orkar argumentera för sin övertygelse. Speciellt värdelöst är det argumentet eftersom det bygger på förnedrande fördomar om människorna det handlar om.
Länk: sourze.se
Länk: sourze.se
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-03-04 12:40:00
|
|
peter_ |
Jag diskuterade för att par timmar sedan om prostitution med en tjej som gjorde ett examensarbete på ämnet, för några år sedan. Hon var med på fältet med poliserna i Stockholms City. Hon fick med sig uppgiften att 95 av alla tjejer som går på gatan här har varit utsatta för incest. Sunny, vad tror du om det?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-03-04 13:03:00
|
|
Elina |
Peter/ Alla, alltså alla, av mina patienter, majoriteten narkomaner, som var prostituerade hade varit utsatta för sexuella övergrepp i sin barndom. Alla heroinister var det. Något färre utsatta bland de andra. Slump? Eller åt faktahållet? Arbetade med enbart kvinnliga missbrukare i 10 år.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-03-04 13:11:00
|
|
Michael Lundahl |
Peter, Elina: Två saker i detta. 1 De personer som kommer i konktakt med prostituerade på det viset kommer inte i kontakt med *alla* prostituerade utan de som har ett akut hjälpbehov. Att hävda att alla prostituerade är som dessa är felaktigt. 2 Vad har påståendet om incest med saken att göra.. egentligen?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-03-04 13:18:00
|
|
peter_ |
5. Vem har sagt något om alla? Jag misstänker att någon typ av sådan kränkning är mer eller mindre nödvändig, iallafall mycket vanlig, för att man i vår kultur ska prostituera sig. Poängen med att påpeka detta var en kommentar till "lyckliga horan". Jag tror att det ligger ett trauma, en grov kränkning i botten, som sätter vissa spärrar ur spel. På sätt och vis är det då något de gör under inflytande av en psykisk skada. I allra högsta grad relevant.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-03-04 13:18:00
|
|
Elina |
/5 Alla "mina" patienter var det, inte alla prostituerade. Att du inte förstår hur incest/övergrepp kan påverka ett barn/ungdom i framtiden visar bara din okunskap.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-03-04 14:02:00
|
|
join4t |
Håller med Elina & Peter, det är tyvärr oftast trasiga människor som hamnar i prostitution. Självklart ska vi hjälpa dessa människor att vara/bli accepterade medborgare men inte genom att svika dem och låta dem bli mer utnyttjade och förstörda. De behöver en helt annan typ av bekräftelse... kärlek kallas den.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-03-04 14:13:00
|
|
Michael Lundahl |
Svar 6: Ja... det du säger om en "spärr" som tas bort kan mycket väl stämma. Men hur vet du att den spärren ens var nödvändig? Många av de "spärrar" vi har vad gäller vår sexualitet är inlärda, inte medärvda. Vad är det som säger att spärren som säger "Du må icke hora" ens tjänar något syfte?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-03-04 14:13:00
|
|
Elina |
8/ Precis. Äkta kärlek, empati och konkret hjälp till vägen ut. Deltog ett tag sedan i en EU konferens om trafficing och prostitution. Det fanns inga lyckliga horor i den hanteringen.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-03-04 14:15:00
|
|
Michael Lundahl |
Svar 6, 7 och 8: Vidare kan man då fråga sig om man måste förbjuda incest- och andra sexbrottsoffer att ha sex överhuvudtaget. Om ni menar att för att dessa människor är så trasiga "Myten om den olyckliga horan" in action... förnedrande generaliseringar, varför är det då enbart sexförsäljning de inte skall få ägna sig åt?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-03-04 14:18:00
|
|
Michael Lundahl |
Vad säger ni t.ex. om incestoffer som - när de blir myndiga - engagerar sig i BDSM med dominans- och maktlekar? Enligt samma argument - spärren att göra det som är "förbjudet" har brutits - så borde ni också agera för att förhindra BDSM. Är ni emot det också eller är det *enbart* sexarbete ni vänder er emot? Vad är i så fall skillnaden?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-03-04 14:21:00
|
|
Michael Lundahl |
Elina, svar 7: Vinner du många diskussioner på den där "Jag vet bäst/du är dum och vet inget"-attityden? Att hävda överlägsen egen kunskap så till den milda grad att man enbart kastar skit på meningsmotståndaren utan att ens framföra argument om *varför* du anser dig ha rätt är enbart kass stil. Trodde du i din vildaste fantasi att du kommer att få gehör för din åsikt på det där viset?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-03-04 15:04:00
|
|
Elina |
/13 Tänk vad du tar i? Vilket tå hamnade under?
Vi har ganska olika uppfattningar om "skit" och "vet bäst".
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-03-04 15:14:00
|
|
susanna s |
Det är ju så att de tinte är rumsrent att jobba som prostituerad och att missbruka. Har ni några säkra siffror på att de som skyller sitt beteende på övergrepp i barndomen verkligen har utsatts för det. Att de inte bara säger så för att ha nått att skylla sitt beteende på.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-03-04 15:22:00
|
|
peter_ |
Jag har aldrig hört om någon prostituerad som förklarar/skyller sitt beteende på det.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-03-04 16:48:00
|
|
Friskytten |
Finns det några lyckliga sophämtare? Jag menar, det finns ju många som jobbar med att hämta sopor hela dagarna. Någon här borde väl då någon gång ha träffat en sophämtare och pratat med honom? Var han lycklig? Hade han tvingats bära sopor åt sina föräldrar som liten? Om han var olycklig, bör vi då tillåta sophämtning men förbjuda folk att använda soprum? Tacksam för snabbt svar då frågan oroar och gnager så att jag knappt står ut.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-03-04 18:14:00
|
|
Sunny |
Fri:*ler* Ja måsta alla i olika yrken vara lyckliga hela tiden så blir det nog inte så många yrken kvar?
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-03-04 18:19:00
|
|
Sunny |
Elina. Man måste inte låta sexuella övergrepp göra sig till offer i vuxen ålder.I så fall skulle jag väl knappast haft ett så bra sexliv som jag haft?
Det var ju pappa som var sjuk o gjorde fel: inte låter man en sjuk människa påverka ens vuxna liv mera än nödvändigt?Övergreppet jag råkade ut för hade en olycklig dominoeffekt som gjorde att dommen emot pappa sabbade livet för så många andra men de måste ju gå vidare de med?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-03-04 18:19:00
|
|
peter_ |
17. Ja, allteftersom du tvekar växer väl sopberget och det är ju inte trevligt varken för dig eller din omgivning. Jag förstår att du knappt står ut. Det riktigt känns på dina kommentarer.
|
| |