Inlägg #1: Postat: 2006-03-03 07:23:00
|
peter_ |
En viktig princip är dock att de som arbetar ska ha råd att köpa produkterna som tillverkas, annars så blir det en väldigt begränsad marknad och de som då kan köpa är nog hursomhelst inte så priskänsliga.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-03-03 07:23:00
|
peter_ |
Det leder till stagnation kanske tillbakagång, stora klyftor och fattigdom för det stora flertalet. Mycket konsumtion utöver basbehovet har nog som en viktig funktion att ge en bekväm tillfredsställelse för stunden.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-03-03 07:24:00
|
peter_ |
Att leva gör att man hela tiden ställs inför nya situationer som man måste relatera sig till, vilket kan kräva omprövning av centrala attityder i ens personlighet, nya kunskaper, en större förståelse och mognad osv. När livet kräver utveckling så känns det obekvämt och då kan man ta sig en fylla, chatta på nätet, sexsurfa, äta lådvis med glass, pimpla lådvin, köpa ny bil, åka på resa etc.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-03-03 07:24:00
|
peter_ |
Jag tror att en stor del av vår konsumtion används för att fly undan livets krav på utveckling och leder till bekvämlighet, dålig hälsa, moralisk avtrubbning, en alltmer grå vardag osv. Jag tycker att vi i debatter osv skulle ifrågasätta mycket av vår konsumtion.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-03-03 07:24:00
|
peter_ |
Då vi kan tillfredställa konsumtionsbehovet med allt färre arbetstimmar så tycker jag att vi delar på dem. Man skulle snarare anpassa arbetstiden än antalet anställda efter produktionsbehovet. Lön skulle i större utsträckning betalas efter prestation.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-03-03 11:09:00
|
Janne B |
Peter/ Jag är rätt besviken på att Kyrkorna inte tar upp detta tema mera. Överkonsumutionen som ska tillfredsställa alla slags egentligen andliga behov. Eller själsliga/psykiska. Vi ser oss mer som köpare ,konsumenter än som medborgare,deltagare. Vi söker "omedelbar behovstillfredsställelse" som ett barn i vaggan. All uppfostran borde gå ut på att öva barn att arbeta och spara för att långt senare tillfredsställa behov.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-03-03 11:14:00
|
Janne B |
Det kända paret "Spara och Slösa"är ju två olika livsinställningar. Göra nytta nu eller njuta nu. Jag anser att kyrkorna har extra förutsättningar att spinna på detta tema, men det gör de ej.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-03-04 00:40:00
|
Uno Hansson |
svar1/ Ett alternativ till att köpa olika saker är att hyra eller leasa dem istället. Huvudsaken är att rätt saker finns på rätt plats just när man behöver dem. Istället för att de ligger och skräpar i ett förråd under mellantiden så kan de ju hyras ut till någon annan under tiden. Det som krävs är en hyrpoolsoptimerad logistikstruktur. Hur en sådan struktur ser ut och fungerar är just något som konkret och detaljerat skulle kunna visas upp på tv.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-03-04 00:44:00
|
Uno Hansson |
Jag glömde att skriva att det totalt sett måste vara mycket billigare och bättre att hyra/leasa i förhållande till att äga. Och det bör det kunna bli med rätt logistiksystem. Dem som hyr ut sakerna tjänar naturligtvis på att hållbarheten och funktionen är bästa möjliga. För en säljare räcker det med att produkten verkar vara attraktiv vid köptillfället.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-03-04 00:54:00
|
Uno Hansson |
svar4/ Dessa sympton beror sannolikt att du konsumerar fel saker. Du saknar kanske tid och resurser för att tillgodose dina behov av avkoppling, engagemang, kreativitet, identitet, mening, frihet osv. Mycket av detta erbjuds ju inte på en marknad till humana priser när tjänstearbetet och konsumtionen är beskattade. Samtidigt är nuvarande mat- och bostadskostnader alldeles för höga, så det blir inga pengar över till andra behov.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-03-04 01:03:00
|
Uno Hansson |
svar2/ stagnation, apati och blasé beror sannolikt på att vi konsumerar fel saker, därför att arbetet med att erbjuda avancerade och attraktiva upplevelsetjänster är beskattat, plus att det dessutom tillkommer moms. Det finns heller inte den myllrande mångfald av dessa tjänster som skulle finnas om de basala levnadskostnaderna var mycket lägre och tjästerna inte vore beskattade.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-03-04 05:13:00
|
peter_ |
Ja, effektivisering är bra och det finns säkert mycket att göra. Jag kanske får fel intryck och det kanske beror på ordet "konsumtion". Jag tycker inte vi ska konsumera mer utan mindre. Mycket konsumtion är onödig och verklighetsflykt. Vad som helst för att slippa ha tråkigt. "Livet som ett tivoli", men det är nog inte det du menar.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-03-04 05:13:00
|
peter_ |
Det är bra att ha tråkigt ibland, det är viktigt. Att säga att man konsumerar tillgivenhet, frihet osv låter sig väl göras, men jag gillar inte att uttrycka det så. Det är som att det viktigaste för mig är att jag ska må så bra som möjligt hela tiden. Det är det inte. Jag önskar att jag kunde, så att säga, hålla jämna steg med mig själv genom livet.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-03-04 05:14:00
|
peter_ |
För att inte tappa bort mig krävs att jag väntar, lyssnar, vågar, är ärlig, accepterar lidande mm. Att jag ger mig och mina nära tid, uppmärksamhet och kärlek. Det är inte alltid bekvämt. Hur jag då mår för stunden blir inte så viktigt.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-03-04 05:14:00
|
peter_ |
Om jag skulle inrätta mitt liv så att jag hela tiden kan konsumera precis det som..ja vadå..? Oftast ingenting. Vänta, lyssna och gör under tiden det som ska göras. Det kräver varken tid eller uppmärksamhet utan har att göra med inställning. Det står iofs inte i motsats till dina idéer.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-03-04 09:13:00
|
Janne B |
Fina tankar från Peter medan morgonsolen sakta gick upp. Nu lyser den intensivt./ Är min målsättning det klassiska "högsta möjliga lycka" eller är det bara en rimlig harmoni med mig själv, de nära, samt naturen? Jag tar mig på pulsen och tror att jag sällan jagat Lyckan. Snarare så har jag försökt utforma min dag så att jag kunnat på kvällen säga att jag förvaltat timmarna väl.Jag har inte velat skada någon, jag har velat bygga upp mig själv.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-03-04 09:20:00
|
Janne B |
Livsvillkoren för de flesta av oss är väl sådana att vi inte kan förvänta oss att alltid må bra ens i Sverige. /se 14/ Tidiga Ord är "du ska arbeta i ditt anletes svett"."Du ska föda med smärta". Det anger människans villkor på Jorden. Heliga skrifter talar mycket mer om smärta och försakeler än om Lycka. Men de betonar att livet är värt att leva, att människan har en uppgift, att människan är värdefull med mera.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-03-04 10:34:00
|
Uno Hansson |
Ni kanske menar andhämtningspauser, avkoppling, meditation och vila med det är ju också mänskliga behov, och man behöver ju inte kalla dem för konsumtion.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-03-04 10:44:00
|
Uno Hansson |
svar 12/ peter_ jag undrar om du inte associerar konsumtion med "slit och släng" och att du måste arbeta och stressa mer för att konsumera mera. Det är kanske därför du inte vill kalla avkoppling med konsumtion; kalla det behov eller vad du vill. I ett samhälle där man hyr sakerna istället för köp o släng så fungerar det ju ungefär som galten Särimner; materialen går att återvinna och reproduceras för att recirkulera i ständiga kretslopp.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-03-04 11:54:00
|
Janne B |
"Köp. slit och släng" var den ledande devisen på 1960-talet då folks löner började stiga avsevärt.Det var förspilld kraft att laga en strumpa. Det var först när sopbergen blev större än naturliga berg som det kändes som en varning. På flera orter som Umeå förlades nya skidbackar på sopbergen, söder på Stockholm också. Återvinning blev plötsligt på modet av flera skäl. Ingen stad ville omges av en stadsmur av sopor...
|
|