Inlägg #1: Postat: 2006-02-27 17:00:00
|
Jan E |
Du blandar också ihop korten genom att på ett försåtligt sätt försöka få oss att tro att Västbanken inte är palestinskt land. Varför talar du inte om att Jordanien har tagit tillbaka sin anspråk på Västbanken och överlämnat området till palestinierna? Det gjorde man redan 1988. Du tycks vilja få oss att acceptera Israels ockupation, vilket är fullständigt horribelt.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-02-27 17:01:00
|
Jan E |
Trots att Västbanken alltså rent statsrättsligt är palestinskt land så fortsätter Israel sin ockupation med utökning av bosättningar, murbyggen och allmän arrogans och daglig förödmjukelse av palestinier. Men det är väl helt OK för Lars N, det är ju bara araber det handlar om.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-02-27 17:02:00
|
Jan E |
Förvisso finns mycket att säga om hur palestinier har behandlats och behandlas i omgivande arabstater, bristen på demokrati i arabvärlden, etc., men det går inte komma ifrån att huvudproblemet och det som gör att freden är mycket avlägsen är den fortsatta israeliska ockupationen av palestinsk mark.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-02-27 18:03:00
|
Lars Nilsson |
1/Det var ju upplysande Jan, att Jordanien, som Du säger, "redan" 1988 förklarade, 40 år! efter det att FN godkände uppdelningen av Palestinamandatet att Västbanken skulle tillhöra Palestina. Det var ju generöst särskilt då Jordanien inte DÅ hade något att säga till om på Västbanken. Du tycker möjligen inte Din logik haltar något? Mitt undrande var varför Jordanien och Egypten inte överlämnade Gaza och Västbanken under perioden 1948-1967.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-02-27 18:12:00
|
Lars Nilsson |
Själv tycker jag Dina synpunkter bara avspeglar dels en persons synpunkter som inte vistats i arabländer i någon större omfattning, dels anstränger sig att vara politiskt korrekt. Dvs judarna är onda och palestinierna är goda. Själv är jag av den bizarra uppfattningen att det finns båda delarna på vardera sidan. Men så är det också en konstig tanke i Sverige.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-02-27 18:21:00
|
CMO |
Skillnader mellan Finland och Palestina finns det verkligen. 1 Någon palestinsk nation har aldrig existerat och begreppet palestiner existerade inte innan Israels grundande. 2 Palestinierna tilhör etniskt och kulturellt den grupp som kontrollerar 99.9 av landytan i regionen. 3 Någon palestinsk förhandlingspart som erkänt Israels rätt att existera och samtidigt kunnat kontrollera de väpnade grupperna har aldrig funnits.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-02-28 11:33:00
|
Jan E |
4/ Du undanhöll medvetet viktiga fakta, det var detta jag reagerade mot. Jordanien släppte sina anspråk på Västbanken som ett led i utvecklingen mot en framtida palestinsk stat. PLO hade just godtagit tvåstatslösningen och erkänt Israels rätt att existera. Att Jordanien inte hade nåt att säga till om pga av att Israel ockuperar Västbanken är ju en helt annan sak. Varför man inte släppte Västbanken till palestinierna tidigare vet inte jag heller.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-02-28 11:34:00
|
Jan E |
5/ Du anser alltså att man inte kan ha tillräcklig kunskap och därför inte kan bedöma situationen på ett korrekt sätt om man inte har vistats i arabländer? Vilket struntprat. Och allvarligt talat Lars, börjar inte den där populistiskt nervösa anti-politiskkorrekthet-retoriken bli lite tjatig? Pröva nåt nytt. Jag har aldrig någonsin sagt att judar är onda och araber goda. Det är också strunt. Däremot är israelisk arrogant maktpolitik i högsta grad ond - liksom arabisk fundamentalism.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-02-28 14:12:00
|
Lars Nilsson |
8/ Självklart behöver man inte ha vistats i alla länder för att ha en förnuftig åsikt om vad som där händer. Men det kan underlätta. Särskilt som vi i Sverige har undermålig massmediabevakning av omvärlden där man ser det mesta i svart och vitt. Att det ofta finns en arogans i den israeliska politiken är jag helt enig med Dig om. Den arabiska hatpolitiken visavi Israel är å sin sida är inte något utslag av "fundamentalism" utan en högst verklig och allomfattande politik.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-02-28 14:20:00
|
Lars Nilsson |
Dessutom vidhåller jag att arabstaternas behandling av flyktingarna är en skam som aldrig heller de politiskt korrekta i Sverige vågat knysta om i rädsla att bli stämplad som Israelvän och risken att bli kallad "vän av en förtryckarregim". På samma sätt har man alltid blundat för det faktum att Israel, trots fel och brister, ändå är en demokrati medan en sådan inte ens finns på ritbordet i någon arabstat.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-02-28 16:52:00
|
Lars Nilsson |
Finns dessvärre en tendens att förklara alla fel och brister i inte bara de arabiska utan alla islamska stater som enskilda utslag av fundamentalism eller extremism. Därför blir också många förvånad då exvis Irans president talar klarspråk. Tyvärr är han nog mer typisk för rådande både folklig och politisk mentalitet än vad många vill tro.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-02-28 17:30:00
|
Jan E |
Visst är bristen på demokrati i arabvärlden ett stort problem, men det är liksom ett annat ämne. Hade Israels grannländer varit demokratier så hade säkert flyktingarna fått en drägligare tillvaro och de hade säkert i många fall kunnat inrätta ett nytt liv i nya länder, men det minskar inte på något sätt omfattningen av den ursprungliga kränkningen, dvs fördrivningen och konfiskeringen.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-02-28 17:35:00
|
Jan E |
När det gäller massmediabevakningen så tycker jag nog att vi i Sverige har fått en ganska god bild av konflikten. Båda parter har ömsom gullats med, ömsom svartmålats. Att palestinierna under de senaste åren fått mycket sympati beror enligt min mening på att Israel inte på något sätt underlättat en palestinsk stats bildande, tvärtom har man genom nya bosättningar på Västbanken, murbygge m m försvårat den. Slutligen ett litet tillägg apropå ”demokratin Israel”: demokrati för judar.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-02-28 17:44:00
|
El Guatusi |
/11 Lars N: Låt oss först och främst slå fast, att den muslimska världens mest vedervärdiga avart just nu - den besinningslösa antisemitismen - är nästan helt o hållet en produkt av den politiska klassens envetna propaganda. Iran hade t ex mkt goda kontakter med Israel under shahens tid vid makten, och landets judar
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-02-28 17:46:00
|
El Guatusi |
var mycket respekterade. Detsamma gäller till stor del arabvärlden, där ju t ex Marockos kung Mohammed V uttryckligen beskyddade "sina" judar under Pétains år vid makten i Frankrike. Judarna och Israel har av den politiska klassens utsetts till syndabockar för alla främre orientens misdslyckanden under sista 50 åren,
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-02-28 17:48:00
|
El Guatusi |
men hatet har de själva producerat, utan att gräva i grumliga folkliga föreställningar som ju bl a var/är så vanligt förekommande i Europa.
|
|