|
Inlägg #21: Postat: 2006-02-28 17:36:00
|
|
Janne B |
Peter/ Tack för denna repetition av några viktiga år i Nordens historia. Jag har googlat lite senaste timmen och har inga invändningar mot din beskrivning. Jag är född 1939 och fick syskon 1941 0ch 1943. Inga roliga tider för mina föräldrar.En kväll då pappa skulle lyssna på radions kvällsnyheter, så talade man ryska. Chocken måste ha varit svår till han upptäckte att en ratt inte stod riktigt rätt.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2006-02-28 17:40:00
|
|
Janne B |
Hösten 1939 hade rysarna redan blivit "insläppta" i Estland och Lettland samt tågat längre in än vad som var avtalat. Så finska regeringen hade nog saken mycket klar för sig den dag bomberna började regna i Helsingfors. I Umeå stod folk på ett litet berg och hårde smällarna från Wasa på andra sidan sjön..Första natten lyste eldsvådorna upp hela himlen...
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2006-02-28 18:19:00
|
|
peter_ |
Hej Janne,
nej det var inte roliga tider alls. Min far skickades med finska artelleriet till Karelska Näset som 18-åring och överlevde. Många släktingar återkom inte. Andra återkom lemlästade. Jag blir lite upprörd över vissas historieomskrivning, där någon sorts finsk imperialism skulle ha spelat en roll i händelseförloppet.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2006-02-28 18:19:00
|
|
peter_ |
Det fanns en stark finsk nationalism som frodades under 1800-talet och nog både var tidstypisk och sprungen ur en ung nations skapande av en egen identitet. Ryssland gav dem av taktiska skäl ganska stora friheter under 1800-talet. Det fanns finska fascister som organiserade sig i Lapporörelsen på 20-talet och säkert vurmade för imperialistiska idéer.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2006-02-28 18:20:00
|
|
peter_ |
Att dessa skulle ha något inflytande på de politiska besluten i samband med 2:a världskriget tror jag inte på. Man kan dock naturligtvis saxa en del citat som kan användas för att ge ett sådant intryck.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2006-02-28 18:20:00
|
|
peter_ |
Med de nära kontakter jag har med de människor som deltog i kampen för sin självständighet tycker jag att det är en stor och orättvis skymf att försöka hitta en negativ vinkel för att beskriva händelseförloppet. Jag syftar naturligtvis inte på dig, Janne B, men Jan E har skrivit några mindre bra saker här bredvid.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2006-02-28 18:25:00
|
|
peter_ |
För alla utomstående, minns även att Finland hade ett inbördeskrig 1918, vars sår nog även idag kan börja blöda om man krafsar lite på ytan. Jag tror att flera skribenter här möjligen har anknytning till orättvisor och missdåd som skedde under denna tid och fortfarande upprörs över en historieskrivning som känns falsk. Min farfar stod på de rödas dödslista för att han vägrade strejka. De hann dock inte verkställa avrättningen.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2006-02-28 18:27:00
|
|
peter_ |
Unto Ss kommentar ovan avser att provocera och den tar jag inte riktigt på allvar, men man får en glimt av vilka känslor som skapats och ev lever kvar.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2006-02-28 18:39:00
|
|
Janne B |
Peter/ Du är verkligen en tillgång för mig som är så väldigt intresserad av nutidshistoria. När jag bodde i Umeå på 1960 talet träffade jag fort på äldre som flytt från Finland under krigsåren.Men även riktigt gamla som varit med i inbördeskriget 1918. Både vita och röda.Där fanns sannerligen öppna sår. För mig gällde då att ställa mycket mjuka och neutrala frågor annars kunde de bli oerhört sårade.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2006-02-28 18:43:00
|
|
Janne B |
Det fanns ju finska kommunister 1939 som av andra upplevdes som mycket osäkra då kriget bröt ut. Som jag fattat det så var det ytterst få av dem som hade några sympatier för det ryska angreppet, de stred som andra finska soldater. Men det fanns en misstänksamhetet omkring dem. Så hade vi ju också förrädaren Kuusinens exilregering....en annan lång historia.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2006-02-28 18:45:00
|
|
Janne B |
Jag har i mitt huvud en berättelse om en finsk soldat som på Fredsdagen i fyllan råkade skjuta sin egen officer.....Det blev Tukthus i många år. En familj som delvis svalt ihjäl.Kanske jag någon gång orkar skriva den berättelsen.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2006-02-28 18:46:00
|
|
peter_ |
Tack det samma JanneB. Du har nästan blivit en del av sourze och jag ser alltid fram emot att läsa vad du har att säga i olika frågor.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2006-02-28 18:51:00
|
|
Janne B |
Jag är så lycklig över de möjligheter som Sourze ger. Jag har lite sämre minne än för tio år sedan så jag får ibland uttrycka mig lite försiktigt. Men mitt engagemang är inte i avtagande.
|
| |