Olämpliga lärare?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2006-02-25 15:22:00
Janne B
En mycket vanlig orsak till avskedande inom kontorsvärlden är "bristande förmåga till samarbete". Vad kan en lärare göra med de elever som inte ser ut att ha minsta tanka på samarbete eller där föräldrarna inte stöttar skolarbetet. Hur ska en rektor kunna bedömma en lärares pedagogiska förmåga om eleverna inte har intrese av att lära sig något?
Inlägg #2: Postat: 2006-02-25 17:19:00
nina40
Vad kan en elev göra åt en lärare som för tid och evighet förstör deras möjligheter att förkovra sig i vissa ämnen. jag minns själv med fasa min lärare i matematik som mobbade elver öppet klass med hånfullhet och nedsättande kommentarer. jag är fortfarande en sopa i matte. Däremot är jag en jävel på religon - har under hela min studietid haft helt fantastiska reliogonlärare och det är ändå ett ämne som oftast betraktas som tråkigt.
Inlägg #3: Postat: 2006-02-25 17:21:00
nina40
Kan man inte hålla styr på en klass saknar men den personliga auktoritet och fallenhet som jag efterlyser och är olämplig som lärare! Jag har själv föreläst rätt mycket för högstadieelever i "hopplösa" klasser. Det gick utmärkt när man sa ifrån. jag har aldrig kastat ut en elev.
Inlägg #4: Postat: 2006-02-25 17:41:00
Janne B
Jag har givetvis en selektiv bild av livet i klassrummen, men det jag ser i TV o tidningar gör mig helt förskräckt. Hur kan någon lära sig något i denna miljö? Hur orkar vanliga lärare gå till jobbet? Du tycks ha landets viktigaste jobb nu.Lycka till med det. Kan dina kunskaper i religion ha gett dig extra förutsättningar för detta. I den världen finns ju fasta regler för umgänge mm. Lev väl--
Inlägg #5: Postat: 2006-02-25 18:09:00
west-d
Då jag gick 7,8 & 9:an fanns INGEN lärare som klarade av oss det var t.o.m svårt att få någon som ville vara hos oss, vi gjorde som vi ville. Gick till skolan om det inte fanns något roligare att göra, sådana elever finns även i dag som förstör för övriga i klassen. På min tid blev vi värstingar en egen klass där vi fick "leka".
Inlägg #6: Postat: 2006-02-25 18:37:00
west-d
nr 3. Du är säkert duktig, men jag tror inte du har haft påverkade elever av olika droger, de skulle ej bry sig av ett rytande, de bryr sig ej häller om polisen hämtar dem osv..
Inlägg #7: Postat: 2006-02-25 18:45:00
nina40
Jamen snälla west-d, hör du inte hur det låter? Drogpåverkade elever! Då måste man ju ta tag i det problemet omgående och kanske placera eleven någon annanstans där den hjälpen behövs.
Efter att ha arbetat med LVU, LVM och inom kriminalvården råkar det just vara mitt specialområde.
Inlägg #8: Postat: 2006-02-25 18:47:00
nina40
En lärare som låter en eller flera drogpåverkade elver förstöra sin undervisning utan att ingripa är riktigt pinsam. Det är ungdomar och barn vi pratar om. De behöver hjälp!
Vuxna i den yrkesrollen behöver en personlig fallenhet och auktoritet för att kunna ge den hjälpen. Så är det bara. Annars blir det som i din klass.
Inlägg #9: Postat: 2006-02-25 19:00:00
west-d
nina40. Bra då vet du oxå hur dåligt sådant fungerar. Jag var en riktig värsting likaså min då kompisar så det känner jag till hur illa det fungerade. Det var slutet på 70 talet. Och då min stora dotter började strula i 9.an som oxå blev aktiv narkoman slutet av 90,talet så vet jag endel om hur saker fungerar & inte, att jobba med sådant här är en sak att leva i det är verkligheten..
Inlägg #10: Postat: 2006-02-25 19:08:00
west-d
fort nr 9. LVU & LVM då bör du veta hur sådana förhandlingar går till. Har varit på flera, man kan säga att det är ett typ av lotteri. Det finns så kallade människor som jobbar med sådant här & passar ej för det yrket.
Inlägg #11: Postat: 2006-02-25 19:16:00
west-d
fort nr 10. Våra lagar om LVM & LVU är lätta att typ manupulera, när det är dax för sådana förhandlingar vet de "darbbade" hur de ska uppföra sig & säga, även med hjälp av sin advokat de har rätt till.
Inlägg #12: Postat: 2006-02-25 19:21:00
west-d
fort nr 11. Det finns oxå de som inte vill ha hjälp utan trivs med sin livsstil, oavsett hur många LVU de har gått igenom....
Inlägg #13: Postat: 2006-02-25 19:53:00
west-d
fort nr 12. Till sist ska jag oxå tillägga att min livsstil då INTE var mina föräldrars fel, jag kommer från en bra familj. Valet var mitt eget jag var väl medveten vad jag sysslade med, de försökte få stopp på det som de fick reda på, men jag manupulerade, var som en orm..slingrade mig. Ibland lyste de mig då jag var "försvunnen" vilket jag ej brydde mig.
Inlägg #14: Postat: 2006-02-25 22:26:00
Sunny
West-d Jo du har rätt i mycket men det finns många olämpliga lärare oxå. Jag blev mobbad i skolan o mest av lärarna! En av dem slog mig dessutom. I dag är det förbjudet tack o lov.
Inlägg #15: Postat: 2006-02-25 22:28:00
Sunny
Nina Du har oxå mycket rätt: är man en duktig pedagog.älskar att undervisa o tycker om barn o ungdom så låter man det aldrig spåra ut på det viset!
Alla kan nog inte bli lärare?
Inlägg #16: Postat: 2006-02-25 23:23:00
west-d
Sunny nr 15. Visst, men ibland hjälper det faktiskt inte. Är inte ungdomen intresserad av hjälp så är det så, men det betyder inte att vuxna ska ge upp med att fortsätta försöka hjälpa. Vi bör inte glömma att dessa unga finns & att man som tex lärare misslyckas, sådant händer.
Inlägg #17: Postat: 2006-02-26 09:12:00
nina40
west-d. Jamen var ligger problemet. det är ju tom rubriken - att det finns väldigt många olämoliga lärare. även jag har en "värstingkarriär" i botten därför tycker jag att jag kan kosta på mig att vara så skoningslös i min kritik. Jag har både varit värsting och jobbat med det.
Inlägg #18: Postat: 2006-02-26 09:13:00
nina40
Precis som du påpekar tillämpas LVU och LVM på ett helt verkningslöst sätt ibland, många lärare är olämpliga etc. Det är det som är skrämmande - att vi inte har lämpliga människor som arbetar med något så viktigt! Vi tycker lika såvitt jag begriper?
Inlägg #19: Postat: 2006-02-26 09:49:00
west-d
nina40. Det verkar så, att vi tycker lika. Jag skulle ALLDRIG vilja jobba med sådana ungdomar i skolan. Jag fick för flera årsedan ett erbjudande av en i kommun ledningen att åka ut & prata med sådana ungdomar, jag tackade nej.
Inlägg #20: Postat: 2006-02-26 12:08:00
nina40
Det har jag gjort massor. Även haft värstingar på utbildningsveckor. Det var kanon! men det är ju just det, man måste passa för det, ha lust etc. Alla är vi bra på olika saker och i vissa sammanhang är det mer viktigt att man är bra på det man gör.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...