|
Inlägg #21: Postat: 2006-02-24 21:04:00
|
|
Stefan Whilde |
Låt mig avsluta med ett exempel som du kan praktisera själv utan att riskera din hälsa annat än för stunden: Drick dig riktigt stupfull. Om du dagen efter uppvisar nedanstående symtom, ordinera dig själv det homeopatiska preparatet Nux vomica rävkaka i M-potens eller D200-potens om du går på kemiska mediciner till vardags, så kommer baksmällan att släppa direkt.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2006-02-24 21:09:00
|
|
Stefan Whilde |
Symtom: Akut illamående, tungt huvud, svår huvudvärk, värk i musklerna, eventuell koliksmärta i magen, ringar under ögonen, ett jävla humör. Det räcker med en dos. Du kan väcka en störtad häst.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2006-02-24 21:48:00
|
|
Friskytten |
Själv brukar jag stå på huvudet i ett currykryss och titta i kikaren efter de ledlinjer som leder mellan olika medeltidskyrkor där jag bor. Strax innan har jag naturligtvis gått igenom mitt horoskop ytterst noga. Sedan sluter jag ögonen och tänker igenom alla korten i min tarotkortlek. Och då ta mig fan! Då släpper förstoppningen som en enda stor PSI-effekt!
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2006-02-24 23:46:00
|
|
Hugo O |
D200 innebär, om jag fattar rätt, att man späder substansen med faktor 10, inte mindre än 200 gånger. Kolatomen späds alltså i en volym motsvarande universum 9 gånger 10 upphöjt till 83.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2006-02-24 23:51:00
|
|
Hugo O |
Det finns alltså ingenting av substansen i den tablett eller mixtur som patienten får. Effekten - i den mån det finns någon - måste alltså komma från något annat. Suggestion är den enda rimliga förklaringen, bortsett från rent magitänkande.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2006-02-25 09:37:00
|
|
Stefan Whilde |
Jag har ganska stor förståelse för Hugos skepsis eftersom vi lär oss vad vi lär oss. I Sverige tog vi tidigt kemins parti, den upphöjdes, precis som realismen inom litteraturen, till ensam lag. Detta enkeltänkande begränsar förstås oss, men det skyddar oss också mot obehagliga, avvikande tankesätt.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2006-02-25 09:38:00
|
|
Stefan Whilde |
Vi kan se det inom medicinen och litteraturen, men även inom politiken där Socialdemokraterna styrt och ställt under nästan hela 1900-talet och in på det unga 2000-talet.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2006-02-25 09:39:00
|
|
Stefan Whilde |
Sossarna härbärgerar ofta cirka 40 procent av svenska befolkningen, men små utbrytningar sker ibland och vid dessa avslöjas en stark xenofobisk strömning hos folket; rädslan för det främmande, för främmande kulturer och filosofier. Det nya, avvikande som kommer in är hotfullt och konstigt, det vänder upp och ner på vår trygga värld.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2006-02-25 09:39:00
|
|
Stefan Whilde |
En typiskt svensk reaktion ser man i svar 23; man bemöter det man inte förstår och det som skrämmer och kanske hotar ens världsbild med sarkasm, hån och anspelningar på stollerier.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2006-02-25 09:40:00
|
|
Stefan Whilde |
När det gäller utspädning av t ex svavelsyra, för att få fram substansen Sulphur, eller utspädning av silvernitrat argenticum nitricum, vit arsenik arsenicum, backsippa pulsatilla, kiselsyra silicea terra o s v, får man i första hand kika lite på energilagarna.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2006-02-25 09:41:00
|
|
Stefan Whilde |
Den kliniska medicinen menar att människan är en bil som ska besiktigas och renoveras med jämna mellanrum. Delar kan bytas ut och tas bort efter behag utan att detta nämnvärt påverkar människan, vilket är en motsatsfilosofi till helhetstänkandet och teorin om materia som energi i rörelse.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2006-02-25 09:41:00
|
|
Stefan Whilde |
Samtidigt menar klinisk medicin att vi lever så länge man kan mäta elektrisk aktivitet i hjärnan. Denna aktivitet är detsamma som energi. Först när den elektriska aktiviteten, det vill säga energin, inte kan mätas i hjärnan är vi döda. Liv handlar alltså om energi.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2006-02-25 09:45:00
|
|
Stefan Whilde |
Den lägsta potensen som föreskrivs är D6. Därifrån går man generellt till D12, D30, D200, M, 10M, 50M och C.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2006-02-25 09:45:00
|
|
Stefan Whilde |
Potenseringen att upphöja till ett högre värde är en del i beredningen av den homeopatiska substansen, en komplicerad process som går ut på att späda och skaka ämnet i successivt stegrande grad så att en svängningsfrekvens uppstår och stimulerar substansens elektromagnetiska fält.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2006-02-25 09:46:00
|
|
Stefan Whilde |
Klinisk vetenskap kan vill, som redan skrivits, inte förklara det faktum att riktigt höga potenser av homeopatiska läkemedel botar utan att innehålla en enda molekyl av ursprungsämnet.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2006-02-25 09:47:00
|
|
Stefan Whilde |
Detta beror på att klinisk vetenskap ännu inte fått fram de mätinstrument som krävs. Men forskning pågår, till och med på ett objektivt och öppet plan, i samförstånd, även om medicinsk forskning generellt handlar om att skydda ekonomiska intressen och där har den allopatiska medicinen ett stort försprång läkemedelsföretag på aktiemarknaden etcetera.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2006-02-25 20:52:00
|
|
Hugo O |
Hmm, tycker kanske att du kunde gett mig erkännandet att jag intresserar mig för placeboeffekten - som måste ha något att göra att göra med samspelet mellan kropp och själ, som vetenskapen ännu inte förstår så mycket om.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2006-02-25 21:26:00
|
|
Hugo O |
Sen har det väl redan framgått att jag inte har så mycket till övers för homeopatiska preparat. Ingenting är ingenting, helt enkelt.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2006-02-26 07:16:00
|
|
Stefan Whilde |
Som jag skrev i svar 2: Placeboeffekten är intressant. När det gäller att tro på eller misstro en medicinsk inriktning står valet fritt. Det tråkiga ligger i att vi i Sverige så hårdnackat vägrar människor valfrihet. Jag syftar då till allopatins monopol på statligt erkänd medicin. Monopolet understöds av forskning, politik, kultur, media o s v.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2006-02-28 11:57:00
|
|
Uno Hansson |
svar4/ Varför skulle barnet, katten eller för den delen en vuxen behöva veta vad som sker. Det räcker med att den som behandlar tror på placeboeffeten, och att den som behandlas har tillit och förtroende för vad denne gör. Och resultatet kan ju tom. avläsas med PET.
Länk: fof.se
|
| |