Paradise Now

Inlägg #1: Postat: 2006-02-22 05:17:00
stålis
Nej, jag anser inte att de demokratiska allierade minus Sovjet och de barbariska axelmakterna var lika goda kålsupare. Inte på långa vägar. Fast Hiroshima och Nagasaki? Kan det försvaras ens med att det kanske förkortade kriget och sparade amerikanska förluster? Det var helt klart i strid med folkrätten i alla fall. Men de andra bombningarna? Attackerna på Berlin som hämnd för attacken på London se "Slaget om England"!?
Inlägg #2: Postat: 2006-02-22 05:17:00
stålis
Det går inte att föra krig utan att begå vad internationell rätt kallar krigsförbrytelser. Eller har jag fel? Är definitivt ingen expert på internationell rätt.
Inlägg #3: Postat: 2006-02-22 05:19:00
stålis
Rörd av fotot på barnen. Din dotter och din väninnas antar jag.
Inlägg #4: Postat: 2006-02-22 05:28:00
stålis
Ser att du och Jan E diskuterar ungefär samma sak som jag inledningsvis flytta hem, sen insikten att det inte nödvändigtvis är säkrare.
Inlägg #5: Postat: 2006-02-22 08:05:00
Anna Veeder
Hej Stålis. Fotot är mycket riktigt min dotter och min väninnas dotter, som inte förstår varandras språk men kan ha roligt ändå. När man läser statistik på döda och skadade glömmer man lätt att varje individ faktiskt är en människa. Speciellt när man läser om t ex Darfur och de hundratusetals mördade, men även i Israel/Palestinakonflikten.
Inlägg #6: Postat: 2006-02-22 08:09:00
Anna Veeder
Kan vi föra krig utan att civila kommer i kläm, frågar du och svarar faktiskt själv: jag tror inte att det går. Men det betyder inte att man måste ge upp sina fordringar, eller hur? Det finns många olika grader även i krig, det är något jag upplever här hela tiden. Det går att påverka, även om det inte alltid har omedelbara resultat.
Inlägg #7: Postat: 2006-02-22 17:04:00
Sunny
ALLA kommer i kläm under krig: Bara mera eller mindre direkt!
Inlägg #8: Postat: 2006-02-22 18:17:00
stålis
Tack för svaren, Anna. Precis som Sunny verkar du vara en sympatisk kvinna. Förlåt ev. aggressioner tidigare p g a mitt specialämne, invandring. Mkt traumatiskt för mig p g a att jag inte är traditionell nationalist, och därför överkänslig i ämnet. Jfr. mig med en judisk nationalist. Inget dolt hån avsett.
Inlägg #9: Postat: 2006-02-22 18:18:00
stålis
Ah, du har som smart kvinna förmodligen helt korrekt bild av mig, warts and all. God bless! På riktigt. I skrivande stund småorolig för dig p g a situationen i Israel/Palestina. Var försiktig!
Inlägg #10: Postat: 2006-02-22 20:36:00
Anna Veeder
Det är underbart med alla de här snälla svaren. Ska fortsätta skriva snyftisar och boosta mitt ego :-
Skämt åsido Stålis, jag blir faktiskt rörd. Kan ni inte komma hit och rösta allihopa så vi får litet ordning på det??? :-
Inlägg #11: Postat: 2006-02-22 22:40:00
Jan E
Ursäkta att jag lägger mig i, men det finns väl inget alternativ att rösta på som inger det minsta lilla hopp om en fredlig samexistens, eller? Från höger till vänster är man fullständigt enig om en enda sak – att inte ge ifrån sig mer land till palestinierna. Efter Oslo-avtalet - som var en gigantisk eftergift från palestinsk sida - har de israeliska bosättningarna ökat med drygt 50 procent och antalet bosättare har vuxit till drygt 400.000.
Inlägg #12: Postat: 2006-02-22 22:41:00
Jan E
Forts. Bosättningarna knyts samman av ett nätverk av förbifarter som klipper av förbindelserna mellan de palestinska städerna och byarna så att Palestina totalt har ändrat karaktär. Kan man bygga nån fred på såna förutsättningar? Kan man minska palestinsk frustration och därmed risken för nya våldsutbrott under såna förutsättningar? Självklart inte och därför tycker jag att du och dottern ska åka hem, hem till Sveriges relativa trygghet.
Laddar...