Kollektomat är smart

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2006-02-22 00:07:00
Janne B
Ryktet om byxknappar i kollekthåven förr i världen var nog något överdrivet. Även om man hade ont om pengar. Sunny, om du blev bjuden så där, så gjorde du nog nästan rätt.
Inlägg #2: Postat: 2006-02-22 11:03:00
Luz
Om något finns det väl ingen hejd på kyrkans girighet.. tycker exemplet på att hålla fram håven mot en 4:a åring visar detta ytters bra!
Inlägg #3: Postat: 2006-02-22 13:20:00
Janne B
Luz/ Om kyrkan "samlar sig skatter på jorden" så kan det visst vara girighet. Men om de mesta pengarna går till vettiga ändamål som befrämjar mänskligheten, då är det en annan sak.Alla församlingar måste ju ha en buffert så de kan betala löner, skatter mm 3-6 månader framåt.De kan också ha avtal om att driva skolor, sjukvård och annat i Afrika. Sådant kräver rejäl framförhållning.Jag känner till Missionskyrkor som inte har en tavla på väggen men hundra glada barn i Kongo.
Inlägg #4: Postat: 2006-02-22 13:44:00
Luz
Jag är inte religös, men om folk nu tvunget ska vara det så är det som du säger. Men om folk kunde finna sin lycka på egen hand istället för att förlita sig på en religion finns det andra mer kostnadseffektiva sätt att hjälpa männskligheten. Då kan man styra över utgifter och struktur lite bättre. Fast de där med religion är ju en helt annan debatt helt å hållet såklart.
Inlägg #5: Postat: 2006-02-22 13:57:00
Janne B
Luz. Jag hör till Missionskyrkan som förr hette Missonsförbundet. Min grundläggande ide om sybliga kyrkor är att de ska vara till nytta för båda närsamhället och det lite långre bort.Till det behövs massor av villiga händer och rätt mycket pengar.
Inlägg #6: Postat: 2006-02-22 13:58:00
Janne B
Det är årsmötestider i nästan alla lokala församlingar nu. Jag har läst några dussin referat senaste tiden och blir helt imponerad över vad 50-100 personer kan åstadkomma. Så jag tror inte att tron mest handlar om att söka lycka utan att göra nytta. Gå in i första bästa kyrka du träffar på och fråga: Gör ni någon nytta? Må väl. Inget hindrar att vi fortsätter samtalet.
Inlägg #7: Postat: 2006-02-22 14:44:00
Luz
Okey. Min åsikt i att kyrkan har "onödiga" utgifter som jag tycker man borde låta bli att stödja grundar sig inte på fakta skall jag erkänna. Dock tror jag att det är så och menar med det att man borde skänka dessa slantar till den organisation med minst onödiga för alla har dem utgifter.
Inlägg #8: Postat: 2006-02-22 14:45:00
Luz
Fast onödiga kanske är fel ord, jag menar kostnader som gör att dina pengar inte når fram till de som behöver dem i största möjliga mån.
Inlägg #9: Postat: 2006-02-22 17:12:00
Sunny
Luz: Jag lärde mig med åren att de barn som hade föräldrar som hade råd sände med sina ungar en slant!
Angående skatter på jorden hänvisas till Vartikanstaten o dess skattkammare som visas till en del för turister!
Inlägg #10: Postat: 2006-02-22 17:14:00
Sunny
William Booth startade Frälsningsarmen utblottad o dog som mångmillionär efter ett långt livs hjälpande av fattiga. Kommentarer lär inte behövas.
Inlägg #11: Postat: 2006-02-22 17:20:00
Sunny
Janne 1: Ett faktum är att det förekom "på riktigt" i min bardoms kyrka.Antingen någon knäpp totalpank: troligare ungdommar som ville skoja?
Inlägg #12: Postat: 2006-02-22 17:21:00
Sunny
Vi hade ju kyrkoplikt under hela det 7.e skolåret därför at vi skulle konfirmeras under våren.
Inlägg #13: Postat: 2006-02-22 19:49:00
Janne B
9 Sunny/ Den övre delen av katolska kyrkan hör till sorgligaste jag vet, medan kyrkans lokalförsamlingar i t.ex. Sydamerika ofta är folkets bästa stöd.
Inlägg #14: Postat: 2006-02-22 19:51:00
Janne B
10 Sunny/ Jag försökte snoka i detta en gång, men kom ingen vart, högst troligt att du har rätt. FA är hiarkisk med allt för lite insyn, kanske ännu värre då.
Inlägg #15: Postat: 2006-02-22 19:54:00
Janne B
11 Sunny/ Jag har i perioder i livet räknat kollekter för hand och sedan burit en liten väska till bankfacket. Jag har hittat utländska mynt, glasspinnar, läppstift, gem osv. Med gemet kunde vi ju hålla ihop reversaler.
Inlägg #16: Postat: 2006-02-22 20:01:00
Janne B
12 Enligt den gamla kyrkolagen fick man inte gifta sig om man inte var döpt och konfirmerad. Så nog kändes det som kyrkoplikt alltid.Men jag vet inte hur länge den lagen gällde./ 1960 träffade jag en äldre kvinna som ville gifta om sig. Men i hennes skilsmässopapper stod det om "hordom" så ingen präst ville viga henne igen, Vet inte säkert men papperat var nog från 1940-talet..Vi grät ihop en del...trots att jag inte var inblandad.
Inlägg #17: Postat: 2006-02-22 21:41:00
Sunny
Vi hade ortens präst i ämnet kristendom detta var innan det blev religionskunskap o en timma varje vecka hade vi extra . Då blev vi konfimerade i april men bara ifall vi varit i kyrkan den vintern. Jag vet inte ifall jag kuna ha gått ur kyrkan rednas då ifall jag haft föräldrar: Roland är ju född 45 o inte varken döpt eller konfimerad? Jag hade ju inga planer att gifta mig i kyrkan i alla fall.
Inlägg #18: Postat: 2006-02-22 22:39:00
Janne B
Vi fick vår första religionsfrihetslag så sent som 1952. Från den tiden kunde varje myndig person begära utträde ur Sv Kyrkan utan att det blev några legala problem. Men det hände ju då att präster nekade icke medlemmar både begravning och bröllop.Men de slapp en del av kyrkoskatten./ Just nu har Sv Kyrkan på väldigt många håll gemensam konfa-undervisning med de lokala frikyrkorna. Det känns fint.
Inlägg #19: Postat: 2006-02-22 22:43:00
Sunny
Aha. Ja då hade jag ändå inte kunnat gå ur. Men när jag var ung blev man myndig först vid 21 o det var då jag äntligen kunde går ur!
Jag fuskade: vid äktenskap blev min man förmyndare så jag kom ur redan före 19 år.
Inlägg #20: Postat: 2006-02-22 22:54:00
Janne B
19 Sunny/ Här finns nog några yngre läsare som inte tror att detta är sant. Det fanns andra konstigheter som olika myndighetsålder/ giftasålder för män och kvinnor. Män borde inte helle gifta sig förrän de gjort värnplikten osv. En 25 årig kvinna som bodde kvar hemma fick finna sig att en bror uppträdde som hennes förmyndare. Men om hon bodde för sig själv så var hon fullt myndig, men det var å andra sidan nästan omoraliskt att bo ensam kvinna.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...