|
Inlägg #1: Postat: 2006-02-18 01:57:00
|
|
Janne B |
I Bryssel blev det champagne, gåslever, ostron och delikata varmrätter på restaurang La Maison du Cygne.
Notan på 9 887 kronor gick till skattebetalarna./ Citat från Aftonbladet i natt. Göran P har varit med på en del av middagar som uppräknas.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-02-18 09:22:00
|
|
Anna Drangel |
Jag tycker man måste hålla isär saker och ting. Att höga politiker smörjer kråset ngn gång då o då är för mig fullständigt likgiltigt. Jag anser t o m att det hör till ett av privilegierna de kan få ha. Jag störs inte av det för fem öre.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-02-18 09:27:00
|
|
Janne B |
Jag kan inte komma på ett enda skäl till att jag ska betala lyxnotor åt redan högbetalda personer. Men detta är givetvis inte den viktigaste frågan.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-02-18 09:35:00
|
|
Anna Drangel |
Jag vet att några stör sig enormt på ngt sånt här. Samtidigt som samma person kan tycka det är helt OK med en exklusiv monarki! Ja, de går t o m ut och vinkar med små flaggor. De handlar om ganska lite pengar i det stora hela kan jag faktiskt tycka. Det finns större svarta hål som skattepengar stoppas i, än i dessa höga tjänstemäns magar.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-02-18 09:37:00
|
|
Anna Drangel |
Men det där beror väl på hur ens moral hänger ihop. Hade det varit så att en politiker hade gått till en prostituerad för skattepengar hade jag t ex fördömt det.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-02-18 09:38:00
|
|
Janne B |
Du eller jag skulle kanske skriva en artikel om dessa svarta hål. Få se vem som blit först. God Morgon.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-02-18 09:40:00
|
|
Anna Drangel |
Men några arbetsmiddagar på statens bekostnad när man förmodligen pratade jobb - nej, det tycker jag inte är så farligt.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-02-18 09:42:00
|
|
Anna Drangel |
Godmorgon Janne, jag är nyfiken på att veta vilken du anser vara den viktigaste frågan?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-02-18 11:59:00
|
|
Janne B |
7 På arbetsmiddagar anser jag att man ska vara spik nykter. Ingen alkohol på arbetet är ju en regel som vi varit överens om inom kontor och industri. Även om jag vet att det tummats på detta så reagerar jag på flaska efter flaska med alkohol om man kallar det ARBETS-middag. Samma promillegränser som i trafiken borde gälla.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-02-18 12:03:00
|
|
Janne B |
8 Anna D/ Min artikel i bostadfrågan kan väl vara ett exempel på det som engagerat mig i 40 års tid. Det är inte bara i storstäderna boendet är ett problem, det finns överallt. Dock inte på några orter mitt i Västergötland som har ett visst överskott. Men på en massa håll hindras ju alla slags familjebildningar pga bostadsbristen. Det får ju långvariga efterverkningar. Som att många kvinnor nu föder sitt första barn i 35 årsåldern.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-02-18 12:06:00
|
|
Janne B |
En människas bostadssituation påverkar ju allt i hennes liv. Hennes möjlighet att studera och arbeta. Hennes status och självbild osv. Bostaden är en sammanfattning på en människas sociala situation.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-02-18 12:40:00
|
|
Lars Nilsson |
Inget kan uppröra det Jantefixerade svenska folket som representations- och hotellnotor på skattebetalarnas bekostnad. Försåvitt det inte gäller falukorv, vattenledningsvatten och plats på vandrarhem, förstås. Allt annat betecknas som LYX och kräver skampåle, avgång och indragna pensionsförmåner. Det kanske blir krognotor som till slut fäller Persson? Sånt har fällt politiker förr.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-02-18 13:01:00
|
|
Janne B |
12 Lars / Vore bra att få veta var du då drar gränsen. Jo jag var landstingspolitiker i ca 10 år och sov då och då på vandrarhem. det var inget lidande. Mycker mer socialt än på hotellet. På vandrarhem talar allla med alla.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-02-18 13:53:00
|
|
Anna Drangel |
Janne: Jag kan tycka att vi svenskar är lite "allt eller inget" när det gäller alkoholen. Att dricka ett glas vin eller två till maten tycker jag är OK även om det är en arbetsmiddag. I andra länder skulle detta anses högst normalt. Jag tycker vi svenskar är hysteriska när det gäller vår alkoholkultur. Svenskar anses ju i så mycket annat vara lagom, men när det gäller alkoholen har vi ingen mellanknapp. Där är det allt eller inget som gäller.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-02-18 13:59:00
|
|
Anna Drangel |
Var tog ordet lagom vägen när det gäller alkoholdebatten? När det handlar om lyxföreteelser som "politiker drack champagne" är det som ett slag i ansiktet på många människor. Jag säger - vem ska annars dricka champagnen?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-02-18 14:17:00
|
|
Janne B |
14 Anna/ Nu förstår jag inte riktigt. Man ser ju statistik ibland som visar att ca 10 av den vuxna befolkningen är alkoholberoende och ca 10 i det närmaste helnyktra.Däremellan har du 80 som har ett synnerligen varierat drickande. De är nog inte hysteriska..De kan konsten att för de mesta sköta sig själva och alkoholen fint.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-02-18 14:22:00
|
|
Janne B |
De som ofta eller periodiskt dricker mer än de själva klarar av är inte hysteriska, de är beroende. / Jag har 150 meter till Systemet men går inte dit. Upplever mina grannar mig som hysterisk.Knappast. Jag går på något större släktkalas, bröllop 1-2 ggr om året.Då kan det bli lite vin för jag har inte avlagt något nykterhetslöfte till någon.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-02-18 14:27:00
|
|
Janne B |
Jag tror att de flesta som jag umgåtts med hör till denna grupp. Dricker lite vin och lättöl då så bjuds men sällan eller aldrig går på Systemet./ De totala absolutisterna ser jag nog bland de kristna människor som jobbar bland missbrukare etc. Synnerligen sansade människor utan hysteriska tendenser. Ha det så gott.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-02-18 15:24:00
|
|
Lars Nilsson |
13/ Faktum är att det inte går att dra några gränser. Åtminstone inte för regeringen och dess närmaste. Men det finns säkert ett folkligt stöd för att bjuda exvis gästande statschefer på falukorv och vattenledningsvatten. För bjuder man på gåslever upprörs djurvännerna och bjuder man på sprit upprörs nykteristerna. Spritrepresentation medför också att alla ungdomar får klartecken att genast gå åstad och supa sig skitfull. Eller hur?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-02-18 15:32:00
|
|
Janne B |
13 Lars/ Du blandar raka och ironiska meningar och då blir det svårt att svara. Du kan till att börja med skita i de organiserade nykteristerna för de är så få.Samt nästan bara pensionärer med undantag av MHF.Som kräver nykterhet i trafiken men knappast annars. Hundratals IOGT-hus har lagts ner. Jag såg en inbjudan i förra vekan till ett lokalt årtsmöte hemma hos "Per & Lisa".Det säger väl en del om medlemssituationen.
|
| |