Menande Blickar, föraktfulla blickar

Inlägg #1: Postat: 2006-02-17 19:46:00
puffeltufflan
Sunny...JO så är det delvis
Det lustiga ibland är..att när jag går med tvillngvagnen Hanna och Marcus brevid varandra..så är det bara Hanna, hon med Downs Syndrom dom ser...och gullar med
Men då är det inte Hanna...dom gullar med utan syndromet...det sitter en lika vacker och bedårande kille brevid som inte får uppmärksamhet...
Inlägg #2: Postat: 2006-02-17 19:51:00
puffeltufflan
forts...
Att SE människan bakom alla "skavanker" dom har kan vara svårt ibland...det är så lätt att döma
och agera "fel" fast det är välmenat.
När man tex har Downs syndrom..så är man utvecklingsstörd...
men man har INTE en utvecklingsstörning i sina känslor...dom är precis som dina och mina...
Inlägg #3: Postat: 2006-02-17 19:54:00
puffeltufflan
Bemöt min dotter med respekt...så som du vill bli behandlad...det ger henne självförtroende och en styrka att möta alla fördpomar som florerar i samhället mot dom som inte är som "alla andra"
OK hon är utvecklingsstörd....och vi är normalstörda...så lite störda är vi nog allihopa *skratt*
Inlägg #4: Postat: 2006-02-17 20:31:00
Janne B
Tack för ordet "normalstörda". Det går inte en vecka för mig utan att jag känner mig väldigt sorgsen, oroad, arg osv över olika saker.Mitt sinne är stört, men det är normalt efter omständigheterna...En afrikansk vän har dött för mig sista veckan....det är jag normalstörd för...
Inlägg #5: Postat: 2006-02-17 20:46:00
puffeltufflan
Janne B
Vännen..beklagar sorgen *Kramar om*
Har märkt att när man lever...så känner man allt det där du beskriver...i olika styrkor...nästan varje dag
Det är hur man hanterar det...som gör oss sen till "vinnare" när vi inte låter dom svåra känslorna ta övertaget om våra liv...dom jobbiga känslorna måste finnas...för att vi ska kunna känna och uppskatta glädjen i livet..
*Kämparkramar*/ Sirpa
Inlägg #6: Postat: 2006-02-17 21:41:00
Janne B
Jag tycker att vi lever i en tid då folk tror att man är skyldig att vara lycklig, harmonisk osv. Normaltillståndet för mig är att låta mig beröras av det som händer på gott och ont omkring mig. Jag är nog inte cool, men rätt så levande.Havet häver sig, vinden blåser, jorden luktar och vi förändras hela tiden.
Inlägg #7: Postat: 2006-02-17 21:49:00
puffeltufflan
janne B...Att kombinera allt..gör livet ,tycker jag...Att någon säger att dom är helt bekymmersfria och lyckliga....lever inte I LIVET
Empati är så oerhört viktigt...att känna empati för en annan människa innebär ibland att man blir sorgtyngd och orolig i sin själ....att låta sig beröras är en värdefull gåva..som tyvärr alla inte har / Sirpa H
Inlägg #8: Postat: 2006-02-17 22:17:00
Sunny
Janne du har helt rätt. Vi talade om det i går dottern o jag: Hon sade att sorgen o gråten ÄR livet det oxå o att den som inte insåg det gjorde livet svårt för sig själv. Jag tog till mig hennes ord.Visst är det så.Livet är ingen curlad partybana med evig lycka!!!Hur den nu skulle se ut.
Inlägg #9: Postat: 2006-02-17 22:43:00
Janne B
När jag hade nybesök på SOC så började jag ofta med att säga: Det är du som beställt tid hos mig så nu får du prata om dina bekymmer en stund...Så försökte jag vara så tyst som möjligt. / Verkligt bekymrad blev jag då någon sa mig att "egentligen har jag inga bekymmer, ja i vart fall inga stora".Det var ju då ofta en som inte såg sina bekymmer eller helt trängde bort dem. Han kunde sitta där och se hur solig ut som helst och säga att "allting ordnar sig".
Inlägg #10: Postat: 2006-02-17 22:48:00
Janne B
Min livserfarenhet är den motsatta, inget ordnar sig av sig själv. Men det säger man inte till en klient vid första besöket. I stället gav jag honom några frågor att fundera på till nästa vecka./ Jag menar att till och med klienter på SOC kan känna ett krav på sig att vara lyckliga. harmoniska, no problemas./ När Jesus gick omkring med 12 väldigt olika lärjungar, var de lyckliga, harmoniska???
Laddar...