Moralpanikens seger över förnuftet

Inlägg #1: Postat: 2006-02-16 08:36:00
Michael Lundahl
Janne, du har missat vissa saker i min artikel. För det första: Kids i yngre tonåren har sex. Det är skit samma att de inte är sexuellt mogna för det, de har det ändå. Önsketänkande och strutsbeteende i form av att stänga ned sexualundervisningen och vifta ett finger åt dem som säger "Ni får faktiskt inte" kommer inte att ändra på faktum.
Inlägg #2: Postat: 2006-02-16 08:40:00
Michael Lundahl
Vidare vänder jag mig emot det otroligt korkade påståendet att det man får veta om sex via populärkultur - som exempelvis dokusåpor - skulle vara "tillräckligt". Där får man inte veta att sex gör att man blir gravid. Man får inte lära sig vad p-pille rär.Man får inte lära sig att rätt dra på en kondom. Man lär sig inte om könssjukdomar, och så vidare. Sådan skräpkunskap som man får via TV/tidningar/myter/vanföreställningar/lögner måste balanseras med vettig sexualundervising.
Inlägg #3: Postat: 2006-02-16 08:43:00
Michael Lundahl
En oplanerad ungdomsgavriditet kan stjäla livet för en ung person. Abort är ingen universallösning utan kan sabba livet det med. Könssjukdomar kan göra ungarna sterila... eller ännu värre: döda dem. Det finns inte utrymme för misstag... och då är det bara att kavla upp ärmarna och inse att även om vi inte tycker att ungarna borde ha sex så måste vi guida dem rätt ändå.
Inlägg #4: Postat: 2006-02-16 08:47:00
Michael Lundahl
Tänket Marie Söderqvist presenterar är samma som ligger bakom Sveriges enöga drogpolitik samt sexköpspoiltiken: eftersom man inte kan acceptera *att* människor gör det så vägrar man också hjälpa de som gör det. Det är hål i huvudet och framför allt ett svek mot människorna det gäller. Nu vill Marie Söderqvist svika barnen på samma sätt. Aldrig! säger jag. Man lär barnen simma innan de får hoppa i vattnet. För när de ligger där och drunknar är det för sent.
Inlägg #5: Postat: 2006-02-16 08:48:00
Michael Lundahl
Rättelse svar 3: stjäla livet förstöra livet fråga mig inte vad som hände där... :-P
Inlägg #6: Postat: 2006-02-16 09:03:00
Janne B
Tack Michael för detta utförliga svar. Nu lyssnar jag på KU men återkommer nog.
Inlägg #7: Postat: 2006-02-16 13:40:00
Sunny
Janne:
1Verkligheten har förändats enormt sedan vi var unga
2 Den har förändrats ytterligare enormt mycket sedan våra barn var i den ålder min sondotter är i nu: 12! Hon behöver kunskap att hantera verkligheten med.
Inlägg #8: Postat: 2006-02-16 13:42:00
Sunny
4 Ja det är tragiskt nog det.
Inlägg #9: Postat: 2006-02-17 12:47:00
Beckisbarnet
Janne! För att tala om annat: Visst skötte sig Göka bra i KU-förhören, han är duktig den där gamle valrossen..
Inlägg #10: Postat: 2006-02-17 12:48:00
Beckisbarnet
Jag tycker att man skall anpassa läger efter rådande förhållanden. Helt okej alltså med sexualundervisning för 12åringar och att de lär sig vad en kondom är. Krossa alla tabun en gång för alla. Janne, din gammel gubbtjyv, vi lever 2006, inte 1906!
Inlägg #11: Postat: 2006-02-17 13:21:00
Janne B
Gubbtjyven har inte motsatt sig sexualundervisning i skolan, jag har även gett exempel på bra sådan. Min betoning ligger på att det ska ske i samverkan samförstånd med föräldrarna enligt Föräldrabalken. / Jag kan säkert flera ord modell Göka än vad du kan. Fittja och likande ord betyder fuktig gräsäng,det vet väl varenda stockis och götis. Det finns kul Pukestenar på en del orter. Det vill säga manslemmar i sten resta av forntida folk...Man kan måla dem rätt så grannt.Stå på dig...
Inlägg #12: Postat: 2006-02-17 13:42:00
Michael Lundahl
Janne B: Varför skall just sexualundervisningen få denna specialbehandling och inte annan undervisning?
Laddar...