Inlägg #1: Postat: 2006-02-13 09:27:00
|
Janne B |
Ja steno/ Vid denna tid träffade jag göteborgspojkar som berättade att de smög på mindre lastfartyg i hamnen. Inte för att knycka utan mest för att nyfiket titta på lådor och känna dofter från hela världen. Det var nog betydligt farligare än mitt godsdmagasin. / Vad gäller hästar minns jag att det dök upp officerare från kavalleriet i min by 1944-45, då jag var fem år. De skulle ta ut bondhästar till militär tjänstgöring.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-02-13 09:34:00
|
Janne B |
Hästarna som levt ett stilla liv med sin snälle bonde i kanske tio år var livrädda för de konstigt klädda och skrikande majorerna. Som kallades Ryttmästare. Men ardennerhästarna skulle i första hand dra tunga vagnar och kanoner, inte beridas. Artilleriregementet i Göteborg kom varje sommar till Tånga Hed vid Vårgårda. Det var en 2 km lång kolonn som tog 2-3 dagar på sig de ca 10 milen....vilka barndomsminnen.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-02-13 19:35:00
|
steno |
Mången tragik i beslagen. Börje på IC bensinstation hade på något egendomligt vis kunnat spara ihop till en exklusiv motorcykel Zyndapp med liggande cylindrar och kardandrift.. En dag kom militären och tog den från en gråtande Börje
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-02-13 20:11:00
|
Janne B |
Jag hade en så kallad rik morfar. Militären kom och hämtade hans nästan nya bildäck 1940 och de fick han åter hösten 1945 i totalt utslitet skick. Han krävde ersättning för detta men fick inte ett öre. Han hade nog råd med den smällen men han var verkligen förargad i många år./ 1940 och några år framåt ledde han någon slags antisabotage enhet som verkade efter Alingsåsjärnvägen...
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-02-15 22:31:00
|
Janne B |
Jag mindes lite fel om morfar. Det var under första världskriget då han var ca 35 år gammal som han hade något slags befäl över mannar som patrullerade järnvägen på jakt efter sabotörer. På andra håll greps sabotörer så verksamheten var viktig.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-02-21 00:06:00
|
Sunny |
Steno: Den Käre Rolf bodde under kriget hemma hos pappan som tillsammans med en kamrat byggt en tvåfamiljsvilla.Tyskarna kom o synade huset: när de såg att det var en gemensam toalett i källeren o tämligen enkelt gick de vidare till grannen som hade det finaste huset i kvarteret.De fick ta med sig sina gångkläder.På vintern eldade tyskarna i den öppna spisen med möblerna i ädelträ.
|
|