|
Inlägg #1: Postat: 2006-02-12 18:55:00
|
|
Zanndra |
Om fler tänke som du så skulle världens andel av bittra människor minska radikalt! Keep up the good spirit! Hoppas att du får många roliga händelser adderade till upplevelsekontot:
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-02-12 19:17:00
|
|
Elina |
Kan du tipsa oss andra den ekonomiska lösningen på hyra, mat, mm nödvändigt så vi kan sluta jobba, vi som jobbar i första hand för lönen och att vi gör kanske nytta och sista hand för den häftiga upplevelsen. Så tiden skulle räcka till för oss också.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-02-12 19:37:00
|
|
CMO |
Rätt få människor vill nog, om de tänker efter, vara parasiter. Tyvärr tror jag att det blir fler och fler ju sämre det lönar sig i att hugga i och arbeta i Sverige.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-02-12 20:18:00
|
|
Lars Nilsson |
Jobba Din slöa faan! Hur skall jag annars få min låga statliga pension och en liggplats i korridoren på hemmet. Att jag själv skulle ha slutat jobba innan jag ens börjat, om jag då haft ekonomiska förutsättningar, hör inte hit. Och hör sen!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-02-12 20:30:00
|
|
Justin Case |
En ungdomligt romantisk syn på världen? Inte alls! Är inte arbete det salt som konserverar själar, frågade sig Baudelaire och Karl Marx svärson; Paul Lafargue satte likhetstecken mellan arbete och prostitution.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-02-12 21:41:00
|
|
MLJohansson |
Tokbra skrivet!! Tyvärr tror jag att väldigt många av alla arbetare inte känner ett uns av glädje på väg till jobbet själv har jag många gånger önskat bli påkörd m.m. för att slippa komma fram.... Och det eviga Måstet att tjäna MER, MER pengar, och få ständigt HÖGRE standard ligger och gnager i allas inre.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-02-12 23:34:00
|
|
Annika Lundgren |
Bra artikel, även om jag inte delar din inställning till arbete. Din känsla av att bli ”våldtagen” av en order tror jag att du dessvärre delar med många. Det är ju en effekt av att ha varit utsatt för maktmissbruk och grunden för att själv bli maktmissbrukare. Samhället kan inte snurra i detta ekorrhjul … man måste börja förstå och tänka i nya banor.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-02-13 01:39:00
|
|
Milan Ovrlinic |
Det är ingen som tvingar dig att arbeta. Det finns många alternativ: Självmord, uteliggare, gift dig rikt, bli kriminell och stjäl av andra, osv.
Det är upp till dig att avgöra om de alternativen känns bättre än att arbeta. Själv väljer jag arbete.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-02-13 06:27:00
|
|
peter_ |
Jadu, vem ska jobba ihop till din försörjning då? Är det sossarnas bidragsretorik som skapat dessa attityder? Ingen tvingar dig till någonting, utom du själv och din hungriga mage. Det finns många som du. Man kan då exvis utnyttja bidragssystemet eller kanske råna en värdetransport. Vi som jobbar tänker dock hindra den som vill stjäla det vi arbetat ihop.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-02-13 08:36:00
|
|
Nähädu |
Det är när man läser såna här artiklar man prisar gud för våra gamla fina sniptrutar på FK och arbetsförmedlingen som med liv och lust ifrågasätter ihopdiktade sjukdomsfall och lata drögar som inte "aktivt söker arbete"
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-02-13 10:18:00
|
|
Stig |
Bra att du har insikt att åtminstone några måste arbeta. Din enda chans är att som Harry Schein uppfinna något som du kan sälja för ett pris som gör dej oberoende resten av livet. Satsa på det - sen kan du göra allt du räknar upp i artikeln. Men nog verkar du vara ung.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-02-13 12:15:00
|
|
G.J.C |
”Slappna av och ta emot.”
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-02-13 12:52:00
|
|
Annika Lundgren |
Anton: Vilket broderskap! Vilken jämlikhet! Nästan alla kommentarerna verkar ha samma innehåll som din artikel: "Jobba för helvete, så att vi slipper göra så mycket!"
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-02-13 13:44:00
|
|
TeamJeremia |
Ur ren filosofisk synvinkel så är det väl bra att späka sig själv i ditt fall jobba för att sedan ha det bra, om du ursäktar uttrycket, att "lata" sig. Om du alltid kan sitta vid google eller läsa böcker så lär man ju tröttna.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-02-14 09:43:00
|
|
Beckisbarnet |
Håller med dig i mycket det du skriver. Men oftast har medaljen en baksida. Långvarig arbetslöshet gör tyvärr oftast människor förslappade. Är man ständigt ledig så blir det i längden ändå inte så att man utnyttjar tiden på det viset du beskriver. Speciellt inte heller då man kanske även har dålig ekonomi. Romantiseringen över "de arbetsovilligas" fria liv är betydligt överdriven.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-02-14 09:47:00
|
|
Beckisbarnet |
Jag har själv resonerat som dig, men ändå insett att arbetslöshet för mig- iaf delvis- har ganska negativa konsekvenser för min självkänsla och min sociala funktion. Därmed inte sagt att detta skulle gälla alla, men att vara arbetslös är olycka för många människor. Man kan gömma sig bakom "jag är fri" ett tag, men med tiden blir man förslappad.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-02-14 11:24:00
|
|
Sunny |
Ärligt talat: Hur många blir lyckliga av monotona skitjobb som löpande bandet på Volvo,underbetalt bitäde på långvården etc????
Hur orkar dessa människor leva ett andligt o kulturellt liv utöver sina arbetspass? Någon citerade i min ungdom: Arbete min son.arbete gör dig trött sjuk o förnedrad o rik blir du heller aldrig av det!!! Minns inte vem: kanske någon av er?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-02-14 13:56:00
|
|
Mysan |
Samma här! Har inte jobbatr på snart 5 år och lite till.Aldrig mer ett skit jobb med skitlön.Men det ens a som finns nu är städjobb som du kan söka.Sverige håller på att kollapsa totalt!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-02-15 11:36:00
|
|
Janne B |
Den gamla Lutherska/ kristna arbetsmoralen gick ut på att tillfredsställa behov både inom och utanför familjen. Arbetet beskrevs inte som ett nöje utan som en livsförutsättning. Men nu lever vi i en slags nöjeskultur som säger att vi gör bara det som är roligt eller utvecklande. Men i praktiken är få jobb av den sorten. Med förvåning tittar jag på alla slags nöjesprogram i TV där vuxna människor i 40-50 årsåldern leker som om de var barn eller tonåringar.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-02-16 09:05:00
|
|
Beckisbarnet |
Jag kan väl hålla med om att arbete borde löna sig bättre. Om man tex tjänar nästan lika bra på att vara arbetslös än att arbeta så förstår jag att en del väljer det andra alternativet. Varför slava i onödan? Det gör ju inte politikerna..
|
| |