|
Inlägg #21: Postat: 2006-02-13 15:31:00
|
|
Janne B |
20 stålis/ Kan jag få din klara uttolkning av de Orden.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2006-02-13 17:37:00
|
|
stålis |
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2006-02-13 17:43:00
|
|
stålis |
Ärligt sagt, strunt i det där. Var dig själv! Jag tycker du är oerhört sympatisk. Kanske lite för sympatisk? ;-
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2006-02-13 17:47:00
|
|
Janne B |
Min bästa stålis/ Jag blir hellre beskylld för att var lite för snäll etc än motsatsen. Jag tittar på de gula gubbarna ibland. Men visst är detta ett bibelord värt att tänka på. Jag sparar min heta ilska till de rätta tillfällena. Må du dansa på de saligas ängder...
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2006-02-14 06:51:00
|
|
AlfVerner |
19>"Det är alldeles SJÄLVKLART att den som aspirerar och har för avsikt att ha och behålla ett svenskt medborgarskap och som dessutom fått skydd JUST med stöd av vårt demokratiska synsätt, villkorslöst ska underordna sig landets demokratiska lagar och principer. Att man sen får utöva sin religion fritt under samma lagars skydd är en ren bonus." - Du är så in i helvete feg att du inte tar sakdebatten, men fegheten ingår i yttrandefriheten, så det är ok. Det leder ingen vart, men det är ok.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2006-02-14 06:55:00
|
|
AlfVerner |
Det kan komma ett läge när Immamer vill byta ut Sveriges lag mot Koranen och jag blir utröstad- Vad ska jag göra då Janne B? Är det "den tiden den sorgen" eller "det som händer det händer" eller "isåfall är det Guds vilja..." etc.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2006-02-14 07:07:00
|
|
Friskytten |
svar 18. OBS Följande frågor är INTE ironiska: Jag hajar inte riktigt. Av tidigare inlägg har jag uppfattat dig som något slags folklig revolutionär som kämpar energiskt mot "kapitalet". osv. Men nu försvarar du energiskt en tydligt liberal rättssyn vilket jag tycker är bra. Vänligen kommentera!
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2006-02-14 09:53:00
|
|
Janne B |
27 Ja Alf /Jag har läst allt här ovanför nu igen och blir lika förvånad som Friskytten. Nu är du kämpe för en närmast social-liberal rättssyn. Välkommen i gänget./ De Imammer vi har i Sverige vill inte ha Sharia men säger sig läsa in demokratiska och liknande värden i Koranen. Det låter inte så skrämmande./ Du säger att jag är feg. Nå lite konflikthämmad är jag nog. Jag ser inte riktigt värdet i hårda ord osv. Mitt liv har handlat om samarbete.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2006-02-14 15:02:00
|
|
Jan E |
Är ni inte kloka?! Alf kommer bli helt sinnessjuk av ilska om ni kopplar ihop honom med liberalism! Var beredd på en svavelosande bredsida!
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2006-02-14 15:10:00
|
|
Janne B |
Någon sa till mig en gång: "Du kan inte vara riktigt tokig". Jag funderar ännu på vad denne vise man menade...
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2006-02-14 15:58:00
|
|
AlfVerner |
Kära fanclub, er nymornade vilja att utbilda er gör mig rörd. 1. Kampen för demokratin är kampen om utopierna och den får aldrig förslappas och måste definitivt försvaras. En man en röst, människors lika värde, fria tanke etc.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2006-02-14 16:08:00
|
|
AlfVerner |
2. En politikers främsta uppgift är att tala för den svage. 3. Det som gör människan till människa är respekten för svagheten, till skillnad från djuren som stöter bort och dödar de svaga individerna. Ett lamm kan inte ha lämnat sin tacka och sin luktidentitet speciellt länge innan den förskjuts och lämnas att dö.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2006-02-14 16:12:00
|
|
AlfVerner |
4. Liberalism som idé och som partipolitiskt uttryck är två helt olika saker. Den partipolitiska varianten handlar om fördelningspolitiken, där jag definitivt aldrig någonsin kan tycka att Percy Barneviks insats i samhällsbygget är värt en miljard i pension. 5. Det är även totalt sinnesjukt att inte ha en tvingande enhetsskola 1-9, där de demokratiska spelreglerna och umgängesformerna befästs.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2006-02-14 16:12:00
|
|
AlfVerner |
4. Liberalism som idé och som partipolitiskt uttryck är två helt olika saker. Den partipolitiska varianten handlar om fördelningspolitiken, där jag definitivt aldrig någonsin kan tycka att Percy Barneviks insats i samhällsbygget är värt en miljard i pension. 5. Det är även totalt sinnesjukt att inte ha en tvingande enhetsskola 1-9, där de demokratiska spelreglerna och umgängesformerna befästs.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2006-02-14 16:16:00
|
|
AlfVerner |
6. Det var också ett totalt politiskt självmord att släppa de kommunala bostadsbolagen och skapa en passiv rikedom hos 1/3-del och skapa 1/3-del som hamnar längre och längre utanför, så att inte ens hoppet finns om att någonsin tillhöra samhället. Den nyliberala politiken skapar lika mycket fattigdom som rikedom, ett fördelningspolitiskt själmord som polariserar och leder till extremism.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2006-02-14 16:18:00
|
|
AlfVerner |
...och i just denna debatt så kopplas religiös extremism samman med hopplöshet och utanförskap och den krutblandningen är inte att leka med.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2006-02-14 17:43:00
|
|
Janne B |
Alf/ Det är så mycket i det du säger som jag känner igen från Liberala studentklubben i Umeå på 1960-talet och i frisinnade sammanhang med äldre. Ingen FP-are jag träffat ställer upp på Barneviks och andras röverier. Du har allstå fina linjer som jag ser det men när du tar praktiska exempel blir det lite fel.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2006-02-14 17:44:00
|
|
Janne B |
Var har du den religiösa extremismen i Sverige, om man bortser från 3-4 personer som älskar att göra bort sig??
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2006-02-14 23:17:00
|
|
AlfVerner |
Den religiösa extremismen finns inom alla religioner, Knutby Pingst, Livets ord, Islam etc. - extremismen söker utanförskap och hävdar sin bibel som överordnad. Samma fenomen gäller kriminellas koder med en stenhård inre repression och social kontroll. När människan inte längre har något att förlora och samhället dessutom tar hoppet ifrån henne skapas den sista förutsättningen för extremism.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2006-02-14 23:23:00
|
|
AlfVerner |
Extremismen, polariseringen är under stark frammarsch och risken för en social kärnklyvning mellan samhällets olika grupper är överhängande. Grunden är de fullständigt totalblåsta nyliberalerna inklusive sosseriet, som släpper grundskolan och tror att ett skolverk ska kunna överblicka de antidemokratiska frön som odlas bakom gardinerna.
|
| |