Salman Rushdie och jag

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2006-02-11 16:25:00
Elina
CMO: tack för tipset! Ni andra: läs!
Inlägg #22: Postat: 2006-02-11 17:28:00
Unto S
Svar 19, CMO. Du menar att vi är tvungna att försvara tryckfriheten genom att håna, spotta och sparka utsatta människor. Efter den meningen tänkte jag skriva en text som provocerar yttrandefriheten på ett annat sätt än Jyllands-Posten, men jag låter det vara, det finns så kallade terroristlagar som åsidosätter yttrandefriheten och stoppar bl.a. min penna.
Inlägg #23: Postat: 2006-02-11 17:41:00
Unto S
”Rätten att säga det olämpliga", CMO, visst får vi säga det olämpliga men orsaken föder alltid verkan. Du vet det där förhatliga marxistiska uttrycket ”orsak och verkan”. I Jyllands-Postens fall var orsaken islamhatet och verkan blev brända ambassader. Utan orsak ingen verkan, svårare än så är det inte! FN:s deklaration för de mänskliga rättigheterna föder inget hat, det tycks yttrandefrihetsivrare ha glömt!
Inlägg #24: Postat: 2006-02-11 19:48:00
Clam
Det tycks råda enighet i församlingen om åtminstone en sak: vi ska ha yttrandefrihet och rätten får inte inskränkas. Oenigheten gäller hanterandet av den. Så här tycker jag: eftersom våldsamheterna är styrda och manipulatörerna håller tummarna för fler sårande publiceringar, så är det dåraktigt att utnyttja sin personliga frihet till att låta sig provoceras, gå hetsarna till mötes och medverka till en farlig utveckling.
Inlägg #25: Postat: 2006-02-11 20:15:00
Elina
Ja, frihet under ansvar. Det gäller ganska mycket i livet.
Inlägg #26: Postat: 2006-02-12 03:59:00
Clam
P.S. Jag har blivit luggad för att jag uppgav fel upphovsman till citat i svar 4 och 6. Det ska vara Biskop Tomas och ingen annan."Frihet är det bästa ting/där sökas kan all världen kring/
den frihet väl kan bära..." D.S.
Inlägg #27: Postat: 2006-02-12 04:11:00
Piripiri
13/CMO, nu gör du dig dummare än vad till och med du brukar vara. Jyllandsposten talar om exakt det dom räknar med att en stor del av dess läsekrets vill höra. Varken mer eller mindre. Att syndikalisten Orwell förstod en hel del om såväl kommunismens som kapitalismens frihet och förtryck har du iofs alldeles rätt i.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...