|
Inlägg #141: Postat: 2006-02-12 18:25:00
|
|
CMO |
Jag kan intyga att fördomsfulla kommentarer mot utlänningar och människor med annan hudfärg är betydligt mer accepterade i svensk vardagskultur än i amerikansk som är den förutom den svenska som jag har efarenhet ifrån.
|
| |
|
Inlägg #142: Postat: 2006-02-12 18:30:00
|
|
CMO |
f/Jag tror att det beror på 2 saker: Dels att svenskar inte gärna släpper in främmande fåglar vare sig på arbetsplatsetr eller i det intima sociala umgänget. Den andra orsaken tror jag är den självbild av Sverige som en morailsk stormakt som vi blivit uppfostrade med. Det senare tror jag också är orsaken till de fientlighet som ElG möter när han vågar påstå att Sverige inte är perfekt.
|
| |
|
Inlägg #143: Postat: 2006-02-12 18:32:00
|
|
CMO |
f/ Det sagt så vet jag inte om det är riktigt att kalla det "rasism" i egentlig mening. Det handlar mer om fördomsfullhet och nationell högfärd.
|
| |
|
Inlägg #144: Postat: 2006-02-12 18:41:00
|
|
Janne B |
Jag tror att vi nyss i Sverige har haft mer fördomsfullhet mellan olika byar än vad vi har mot andra folk och länder. När jag bodde i Umeå fick jag höra att burträskare var ludna under fötterna, i andra byar hade folk sinhud mellan tårna.
|
| |
|
Inlägg #145: Postat: 2006-02-12 18:44:00
|
|
Janne B |
Simhud..ska det stå/ Folk på sågverk kallades brädgårdsindianer. Samt annat i all oändlighet.Fram till 1950 samlades många byars folk till Kyrkstäderna under storhelger. Där bodde de trångt i flera dagar. Där kunde det gå hett till då alla fördomsfulla träffades. Det var verkliga kulturkrockar på Käften. Innan rasism var ett bekant ord. Men verkligheten fanns nära i form av förtryck mot samer...
|
| |
|
Inlägg #146: Postat: 2006-02-12 18:56:00
|
|
Friskytten |
112. När jag hör ordet "diskriminering" osäkrar jag min penna. Varför? Två skäl. Någon försöker bevisa något som antingen inte går att bevisa eller någon talar om något han tror att han ser men som är något annat. Tidningen Axess hade nyligen ett nummer om etniskt företagande. I Sverige är Kinarestauranger ett bra exempel. Där jobbar kineser och ättlingar till invandrade kineser. Punkt.
|
| |
|
Inlägg #147: Postat: 2006-02-12 18:58:00
|
|
Friskytten |
Många infödda svenskar har samma inställning: De vill ha människor som de uppfattar som svenskar omkring sig när de ska jobba. Att kallad detta diskriminering är meningslöst om man inte också kallar kinakrogars personalpolitik diskriminerande. Men det är det ingen som gör. Alla människor är misstänksamma mot andra. Och mest misstänksam är man mot människor från andra ställen, människor som ser annorlunda ut. Det är likadant jorden runt. Bara intensiteten i misstänksamheten växlar.
|
| |
|
Inlägg #148: Postat: 2006-02-12 19:00:00
|
|
Friskytten |
Men rationella argument hjälper sällan i dessa frågor. Se på El Guatasi. Två gånger förklarar jag att han använder ordet "rasist" på ett hembyggt sätt som omöjliggör varje debatt. Han svarar inte ens på detta. Han är så inriktad på att det han lärt sig i alla år av PK-människor: Bara han kräver sin "rätt" för sig och de sina tillräckligt länge så kommer allt att ordna sig.
|
| |
|
Inlägg #149: Postat: 2006-02-12 19:03:00
|
|
Friskytten |
Men så blir det inte. El G. och alla andra som resonerar som han förstår inte att han kan redovisa hur många faktorer som helst som han kallar rasistiska eller diskriminerande eller orättvisa mot invandrare eller utlänningar utan att huvudparten av den svenska befolkningen egentligen bryr sig.
|
| |
|
Inlägg #150: Postat: 2006-02-12 19:05:00
|
|
Friskytten |
El. G. och likasinnande redovisar noga alla de signaler som visar att svenskar vanligen förhåller sig till invandrare någonstans på skalan från ointresse till ogillande. Ändå fattar han inte. Det han inte fattar är att hur argt han än ropar finns bara en slutsats att dra: Sverige är oerhört svårt att invandra till om man inte är en utpräglad masochist.
|
| |
|
Inlägg #151: Postat: 2006-02-12 19:10:00
|
|
Friskytten |
Vi har redan hört alla historier om hur kvalificerat folk kommer hit och måste städa, lämnar för annat land och snabbt får högt kvalificerade arbeten. Vi har redan hört om hur det är lättare att komma till intervju om man döper om sig från Ali till Anders. Vi vet allt detta. Alla vet det. Men slutsatserna är tydligen omöjliga att dra: Sverige är och förblir ett land som kräver enorm anpassning av invandrare, och inte ens då kan man räkna med att ha en rimlig chans att komma någon vart.
|
| |
|
Inlägg #152: Postat: 2006-02-12 19:11:00
|
|
Friskytten |
Så är de flesta svenskar, och så förblir de oavsett hur många kampanjer om "antirasism" som körs av myndigheter. Varför? Därför att svensken i allmänhet är oerhört konservativ. Det kan man inte se på valresultaten, men pratar man med människor, och framför allt tittar på hur de agerar, så är det lik förbannat så.
|
| |
|
Inlägg #153: Postat: 2006-02-12 21:00:00
|
|
Friskytten |
112 igen. Ny vinkling/förtydligande. Diskriminering betyder sakligt sett att x behandlas ofördelaktigt i förhållande y därför att x har en viss egenskap. Detta har vi "lärt" oss är fel i alla sammanhang. Men denna inlärning är felaktig. I själva verket är diskriminering i många sammanhang hur normal som helst och ofta lämplig.
|
| |
|
Inlägg #154: Postat: 2006-02-12 21:03:00
|
|
Friskytten |
Ett exempel där diskriminering INTE är lämplig är ju när någon döms i domstol. Aktuella exempel från Sverige i dag på diskriminering som kan påvisas är att kvinnor får kortare straff i genomsnitt för en viss typ av våldsbrott än män i de fall brottsbilden är uppenbart likartad. Sådant bör om möjligt åtgärdas. Observera att jag skriver om möjligt.
|
| |
|
Inlägg #155: Postat: 2006-02-12 21:07:00
|
|
Friskytten |
Ett exempel där diskriminering är högst lämplig är ju återigen detta med kinarestaurangen. Anta att den lokala arbetsförmedlingen i Stockholm ilsknade till och kontrollerade anställningsförfaranden på alla Kinarestauranger under sista tio åren. De skulle finna att inga annonser satts ut och att alla poster tillsatts informellt av kineser eller kinesättlingar. ?
|
| |
|
Inlägg #156: Postat: 2006-02-12 21:08:00
|
|
Friskytten |
Synnerligen diskriminerande mot de som kanske skulle vilja sökt jobb på kinakrog men ej är kineser? Ja visst. Och det skulle vara helt riktigt att det var det. Kinakrogar är i sina fulla rätt att diskriminera alla som inte är kineser. Varför inte? Men jag märker att jag sitter här och resonerar för mig själv. Det blir lätt så när man försöker tillämpa logik i stället för att bli arg på "all hemsk diskriminering" har jag märkt.
|
| |
|
Inlägg #157: Postat: 2006-02-12 21:46:00
|
|
Janne B |
Vet ¨någon här vilka företag som är skyldiga att lämna lediga jobb till Arbetsförmedlingen. Jag hänger inte med i dessa svänger längre.Förr skulle alla offentliga jobb lämnas till AF.Sedan hade AF avtal med stora företag etc. Vad vet StenO?.
|
| |
|
Inlägg #158: Postat: 2006-02-12 23:15:00
|
|
El Guatusi |
Redliner: i Italien kan en kvinna ta mkt illa vid sig om man inte "stöter" lite försiktigt på henne. Det hör s a s till det dagliga livet med sexuella anspelningar. Under mina första år i Italien minns jag att jag var alldeles för "jämlik" o kompisaktig o att detta fick mig att framstå som en "vekling" i en del kvinnors ögon. Inga erotikfria zoner i Italien, minsann!
|
| |