|
Inlägg #121: Postat: 2006-02-12 09:24:00
|
|
El Guatusi |
Min far var f o finlandssvensk, och jag minns hur ungarna retade mig for att min farsa var "finne" och "inte kunde tala riktig svenska". Trots att hans svenska var perfekt; han rakade bara saga "aaderton" i st f "arton", "bussig" i st f "duktig" o utala "u" som "o". Sa otroligt vidsynta ar vi faktiskt inte.
|
| |
|
Inlägg #122: Postat: 2006-02-12 09:36:00
|
|
Redliner |
ett problem i sverige är däremot att ingen tycks vilja prata om diskrimineringen. antingen förnekas den eller så avfärdas den som gårdagens nyheter. en ganska tröttsam attityd. inte lär det bli bättre nu när vissa personer gått ut och sagt att muslimer måste sluta att prata om sin utsatthet. lite "håll käften och njut av allt sverige har att erbjuda". jag ser detta resonemang som motsatsen till dialog och yttrandefrihet. låt oss tala om utsattheten och göra något åt den i stället.
|
| |
|
Inlägg #123: Postat: 2006-02-12 09:39:00
|
|
El Guatusi |
122/ Vi har en sjalvbild dar en viss "krypande" rasism absolut inte ingar. M a o talar vi ytterst ogarna om den och om nagon har mage att ta upp den sa later vi personen ifraga forsta, att han beter sig ytterst opassande och otacksamt. Locket pa, m a o.
|
| |
|
Inlägg #124: Postat: 2006-02-12 09:44:00
|
|
Redliner |
guatusi: jag har varit i italien, och faktiskt besökt siena en gång. det är ett vackert land och jag känner igen mycket av det du beskriver. på gatorna och i städerna känner jag mig mer som en av folket. och det är en angenäm känsla. men samtidigt tror jag att det finns en kultur av diskriminering i italien också. jämför till exempel den italienska politiken med den svenska, eller det italienska fotbollslandslaget med det svenska. var ser du flest invandrare?
|
| |
|
Inlägg #125: Postat: 2006-02-12 09:54:00
|
|
Redliner |
en annan upplevelse jag har från italien besvärar mig. jag och en svensk bekant diskuterade manligt och kvinnligt i respektive länder, varpå en av de italienska tjejerna plötsligt utbrast: "but you are no men! you are women!". säkerligen inte representativt för italien, men jag kände av lite könsrollshets den gången. ungefär som när en tjej blir kallad slampa och börjar skämmas över urringningen. jag var inte tillräckligt manlig i deras ögon.
|
| |
|
Inlägg #126: Postat: 2006-02-12 09:58:00
|
|
Redliner |
meningen ovan blev lite konstig. jag och en bekant diskuterade med några italienska vänner, var min poäng. anyways. i sverige, å andra sidan, verkar många tro att man är extra viril och macho och kvinnofientlig bara för att man är invandrare. folk liksom läser in det i ens hudfärg, i ens efternamn och så vidare. och när jag tänker efter är det nästan värre.
|
| |
|
Inlägg #127: Postat: 2006-02-12 11:24:00
|
|
Janne B |
Vi är världens mest väluppfostrade folk, sedan dagis uppfostrade av staten i korrekta värderingar. Redan på 1960-talet skulle små pojkar leka med tjejgrejer och tvärtom.Vuxna män skulle gå omkring i mjuka kostymer som hette velor...någonting. Vi vet vad vi inte får kalla afrikaner. Jag är förbjuden att säga indian, av min ena dotter.
|
| |
|
Inlägg #128: Postat: 2006-02-12 11:28:00
|
|
Janne B |
Vi har en korrekt kvinnosyn, invandrarsyn, våldssyn etc. efter år av uppfostran av alla våra Ombudsmän/kvinnor samt Socialstyrelsen, Skolverket, Konsumentverket osv. Tidningar sätter ogenerat in hela artiklar som tillverkats på någon myndighet. Partierna uppfostrar oss via cirkulärledare till landsortspressen. Numera skrivs de om en del före publicering...Jag menar fortfarande att det finns inget stort utrymme i Sverige för varken rasism eller andra dårskaper.
|
| |
|
Inlägg #129: Postat: 2006-02-12 14:46:00
|
|
Redliner |
gunnarl: vad spelar det för roll om du inte får säga indian men tänker "indian! indian! indian!" inom dig och dessutom blir så beklämd av von-oben-diktaten att du börjar hata indianer av hela ditt väsen och vägrar att anställa indianer på din arbetsplats, slutar hälsa på indianer och sätter dig någon annastans när du råkar på ett rödskinn på bussen eller tåget?
|
| |
|
Inlägg #130: Postat: 2006-02-12 14:47:00
|
|
Redliner |
jag blir illa till mods när jag läser vissa kommentarer här som går ut på att den svenska staten kväver en sorts naturlig rasism hos svenskarna som ibland bubblar upp. är rasismen verkligen det naturliga tillståndet hos er? vilka belägga har ni för det?
|
| |
|
Inlägg #131: Postat: 2006-02-12 15:34:00
|
|
Janne B |
129 Undrar vad GunnarL nu gjort sig skyldig till? Ogillar han pepparkaksgubbar tro? ;-.
|
| |
|
Inlägg #132: Postat: 2006-02-12 15:41:00
|
|
Janne B |
Indianer är inte röda, kineser är inte gula, jag är inte vit utan snarare skär, 90 av afrikanerna är mer eller mindre bruna, inte svarta osv. En gång i tiden yxade vi till dessa dumma färgbegrepp./
|
| |
|
Inlägg #133: Postat: 2006-02-12 15:42:00
|
|
Janne B |
Jag försöker säga min dotter att det är lättare att säga indian än "Ursprungsbefolkningen i Bolivia". Är det skumt att skämta om indianerna i Indien? / Många svarta i USA har ljus hy men bruna ögon, alltså är de svarta enligt USA-logik! Judar kan välja vilken hudfärg som helst bara de säger sig tro på Moses Gud.
|
| |
|
Inlägg #134: Postat: 2006-02-12 16:58:00
|
|
GunnarL |
129/ Redliner, Vad surrar du om? Jag har inte nämnt ett ord om indianer eller diskriminering av något slag. Däremot har jag inget emot att säga vare sig indian, neger eller utlänning! För i min hjärna finns inget nedsättande i något av dessa ord.
|
| |
|
Inlägg #135: Postat: 2006-02-12 17:10:00
|
|
Janne B |
I ett Oprah-program nyss visade det sig att kompisar mycket väl kan kalla varandra negrer och det ännu värre ordet. Under förutsättning att de är vänner och säger det på ett vänligt. Men en vit som uppträder översittaraktigt ska noga passa sig om han använder ord som börjar på n----.
|
| |
|
Inlägg #136: Postat: 2006-02-12 17:16:00
|
|
GunnarL |
117/ ElG, Du skriver i inlägg nr 64: "Jag håller med om att Sverige är rasistiskt. Svenskar är mer rasistiska än italienare osv...." I inlägg nr 72: "Dessvärre gör vi ett rasistiskt intryck..." I nr 73: vi är "högfärdiga i umgänget med utlänningar", vi "talar mkt nedsättande...". Det är väl att kollektivt anklaga svenskar för att vara rasister!
|
| |
|
Inlägg #137: Postat: 2006-02-12 17:18:00
|
|
GunnarL |
116/ När jag skriver att Italien är maffians land så ligger det inte den minsta rasism i det. Det är helt enkelt ett konstaterande av ett faktum! Ni kanske inte lär er sådant på universiteten nu för tiden.
|
| |
|
Inlägg #138: Postat: 2006-02-12 17:21:00
|
|
GunnarL |
Med tanke på att vi enligt ElG är kända för att vara så rasistiska så är det en gåta att folk står i kö för att få komma hit. Vi har i förhållande till vår folkmängd Europas största invandring. Detta tyder väl förmodligen på att invandrarna och de asylsökande är masochister, eller hur skall man annars förklara det?
|
| |
|
Inlägg #139: Postat: 2006-02-12 17:24:00
|
|
GunnarL |
Nej El Guatusi, Du pratar helt enkelt skit! Läs i stället Janne B:s inlägg nr 93-94 eller Peters nr 66. Där framgår hur vi i Sverige agerar, samtidigt som de italienska idrottsarenorna fylls med åskådare som skändar andra raser och kör med fascisthälsningar på läktarna!
|
| |
|
Inlägg #140: Postat: 2006-02-12 18:12:00
|
|
Unto S |
Den italienske pomadepolitiker Silvio Berlusconi har endnu engang forbløffet sine landsmænd med sit berømte storhedsvanvid. - Jeg er politikkens svar på Jesus, sagde han …
|
| |