|
Inlägg #81: Postat: 2006-02-11 20:28:00
|
|
Friskytten |
Försök förstå: Svenskar i allmänhet bryr sig inte särskilt mycket om invandrare eller utlänningar. De tycker varken bra eller dåligt om dem. De är avvaktande, lite misstänksamma, och framför allt ointresserade. Inga åtgärder från myndigheter eller synpunkter från arga radikaler kommer att ändra detta faktum ett enda dugg.
|
| |
|
Inlägg #82: Postat: 2006-02-11 21:02:00
|
|
megaman |
Väl rutet friskytten..Svenskar är ofta väldigt trogna. Vi håller oss ofta till samma människor som vi växte upp med. Det är inte ovanligt att svenskar håller sig till 4-5 personer. livet ut. En svensk man har bara 3-5 möjligheter att skaffa sig ritiga kompisar. 1. är barndommen, 2 är grundskolan 3. gymnasiet. 4. lumpen 5. universitet. Missar man det är man generellt ensam eller har ytlig gemenskap..
|
| |
|
Inlägg #83: Postat: 2006-02-11 21:09:00
|
|
Friskytten |
Tack! Det du skriver är fruktansvärt sorgligt. Och, är jag rädd, fruktansvärt sant. Och sedan ska "radikala" debattörer invandrade från Iran eller eller Sudan röra upp himmel och jord för att DE inte får kontakt med infödda svenskar. Herregud! Vi får ju nätt och jämnt kontakt med varandra!
|
| |
|
Inlägg #84: Postat: 2006-02-11 21:09:00
|
|
Friskytten |
Nej, enda lösningen är att alla, svenskar och invandrare, får studera hur vi egentligen är genom de som känner oss: Människor som bott här länge, och gillar oss trots våra underliga vanor. Se här t.ex. Länk: web.telia.com
|
| |
|
Inlägg #85: Postat: 2006-02-11 21:14:00
|
|
Friskytten |
"The normal Swede
----------------
Every Swede should aspire to being normal and average. Theres no greater compliment than to be called an ordinary kind of person. To be as people usually are is a fine way to describe yourself and youll instantly earn others respect. Successful people are just normal people who have had a spot of luck - but it wont last.
|
| |
|
Inlägg #86: Postat: 2006-02-11 21:14:00
|
|
Friskytten |
Every Swede can tell you about Jantelagen the law of Jante. This states that you shouldnt think you are somebody. Somebody who is somebody pretends to be nobody because anybody can be nobody and nobody would really want to be seen as somebody in the eyes of anybody. Get it?" Jodå, vi känner nog igen oss, gör vi inte...
|
| |
|
Inlägg #87: Postat: 2006-02-11 22:00:00
|
|
GunnarL |
Bra peter_ Ditt inlägg nr 66 är helt rätt. Och bra av Dig Friskytten! ElG borde snart tona ner sina lektioner! Han håller ju till i maffians och ficktjuvarnas land och vet väl inte vad som rör sig i det svenska folkdjupet.
|
| |
|
Inlägg #88: Postat: 2006-02-11 22:03:00
|
|
GunnarL |
f/ Jag har under min levnad jobbat tillsammans med och haft massor av kamrater från andra länder. Och har aldrig märkt att någon tyckt att vi svenskar skulle vara rasistiska! Tvärtom, de som arbetat och skött sig har funnit sig väl till rätta i Sverige och skapat sig ett fint liv här. Att dra upp vad som hände i akademiska kretsar på 30-talet är ju närmast att betrakta som löjligt!
|
| |
|
Inlägg #89: Postat: 2006-02-11 22:04:00
|
|
Janne B |
81-82 är fruktansvärt tunga sanningar att bära. Men de gäller mig själv och jag ser det på mina vuxna barn i 30-40 årsåldern. Speciellt män tycks ha svårt att finna nya vänner efter 20-årsåldern. Jag har ingen förklaring. Vet inte hur det är utomlands. Kvinnor tycks fortsätta att knyta kontaker i 10 år till på BB,dagis, skolmöten och liknande.
|
| |
|
Inlägg #90: Postat: 2006-02-11 22:08:00
|
|
GunnarL |
f/ Den gången var det dumma idéer i Lund - i dag är det lika dumma idéer i Siena. Att anklaga hela svenska folket för att vara rasistiskt? Ta dig i Dalen, ElG!
|
| |
|
Inlägg #91: Postat: 2006-02-11 22:09:00
|
|
Janne B |
Ensamstående mödrar i hyreshus brukar använda varandra till barnvakt mm och det ger ofta långa relationer. Men de släpper inte in andra kvinnor i gänget. Så kvinnor som är ensamma i 30-årsåldern förblir ofta rätt ensamma.Om de inte hittar en gammal skolkamrat i kvarteret. Varför är vi sådana?
|
| |
|
Inlägg #92: Postat: 2006-02-11 22:10:00
|
|
Janne B |
Jag har många ggr starkt avrått pensionärer att flytta åter till den gamla hembygden, för där finns inte de gamla kompisarna kvar. Med ett undantag. Flytta tillbaka en ort där man väl känner en frikyrkoförsamling har jag ofta sett fungera.Det kan vara som att återvända till en storfamilj...
|
| |
|
Inlägg #93: Postat: 2006-02-11 22:18:00
|
|
Janne B |
Talet om svensk rasism är förvisso överdrivet.Vi är nästan världsmästare på internationell solidaritet, nu senast efter Annandagen..Vi har låtit oändliga skaror Jugoslaver komma hit på 1990-talet. Vi mötte dem med mat och filtar, inte med kulsprutor.Jag har aldrig hört talas oim att nyktert svennegäng hotat och klått upp en invandrare. Vi hade en skinnheadperiod, men den gick fort över.
|
| |
|
Inlägg #94: Postat: 2006-02-11 22:22:00
|
|
Janne B |
Jag tror aldrig att jag har hört någon invandrare som flytt vidare för att de känt sig hotade av svenskar. Däremot tvärtom.I de lägenheter som inföldda ungdomar skulle flytta in i på 1990-talet sitter nu mest flyktingar i 10.000 tal.Jag har aldrig hört att ett bostadslöst ungdomsgäng försökt slänga ut dem.Jag tycker faltiskt att vi svenskar har varit beundransvära i vår vilja att ta emot och betala. Därmed inte sagt att vi alltid varit så förståndiga och gjort allt rätt.
|
| |
|
Inlägg #95: Postat: 2006-02-11 22:28:00
|
|
Friskytten |
Tack Gunnar! Janne: Nog är detta tunga sanningar så det räcker! Men desto bättre just därför att de kommer på tal! Jag är inte socialkonstruktivist och tror därför inte att människors beteende kan ändras hur som helst medelst "reformer", tror mer att biologin styr väldigt mycket.
|
| |
|
Inlägg #96: Postat: 2006-02-11 22:28:00
|
|
Friskytten |
Tänker mig därför att män tenderar att vara som vi talar om av naturen. Men tendenser kan ju förstärkas eller förminskas. Vill därför ändå gärna tro att män, på något sätt, kan "tränas" att lära sig knyta vänskapsband lite högre upp i åldrar också... Hur det ska gå till vet jag dock ej...
|
| |
|
Inlägg #97: Postat: 2006-02-11 22:32:00
|
|
Sunny |
Megaman o ni andra:
De flesta människor har sin familj till att börja med. Sedan går de i samma skola o bor på samma platser någolunda länge o får skol o ungdomskamrater. Senare kommer arbetskamrater som kan bli viktiga. Vi som av olika anledningar börjat livet på barnhem o under hela uppväxten aldrig haft nära kontakt med någon vuxen samt flyttats runt i olika skolor för olika fosterhem etc har inga barn eller ungdomsvänner.Eller hemort. Vi har oxå svårare att senare i livet lita på andra.
|
| |
|
Inlägg #98: Postat: 2006-02-11 22:34:00
|
|
Friskytten |
Det slår mig nu plötsligt hur otroligt tragiskt det är med alla dessa invandrare som fått "lära" sig av vettlösa "integrationsexperter" att Sverige är ett hemskt rasistland, och också fått lära sig att leta efter "bevis" för detta: Svenskars tillbakadragenhet och extrema sociala försiktighet tolkas som "rasism" och så vidare. Detta illustrerar ju bättre än något annat det totala avståndet och den totala oförståelsen mellan eliten och det infödda folket.
|
| |
|
Inlägg #99: Postat: 2006-02-11 22:35:00
|
|
Sunny |
Min psykiater sade en gång till mig att de vänner man får i ungdommen är de viktiga.Några sådana har jag ju inte så jag kan avundas mina barn som nu långt efter 30 fortfarande har tät kontakt med barndoms o skolkompisar. Men flickorna vårdar dessa vänskaper lite bättre än sonen tycker jag kanske? Sedan reser mina flickor så mycket att de fortsätter att träffa o få intima vänner medan sonen bara umgås med de gamla kompisarna o sin familj.
|
| |
|
Inlägg #100: Postat: 2006-02-11 22:36:00
|
|
Friskytten |
Och alla förlorar: De infödda blir förbannade för att de falskeligen anklagas för att vara rasister, invandrarna blir också förbannade eftersom de tror att de trakasseras av rasister vilka ska anmälas till "DO", och eliten blir förbannad eftersom "folket" inte "begriper" att vänligt ta emot alla människor de aldrig efterfrågat.
|
| |