Islam rules

Showing page 1 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Inlägg #1: Postat: 2006-02-10 11:11:00
Janne B
Frågan är egentligen om vi ska stå med tändstickor och trängas vid stubintråden eller om vi ska lugna ner oss ett tag. Med ytterligare fåniga bilder så kommer smällen fort. Med lugna texter och samtal kan vi förhindra smällen.
Inlägg #2: Postat: 2006-02-10 11:40:00
Jan E
Tänk om alla var så lugna och sansade som du Janne B!
Inlägg #3: Postat: 2006-02-10 12:36:00
Sunny
Jan O Janne :Ja då bleve det kanske fredligare?
Men tyvär är inte människorna sådana: Du Janne är tråkigt nog en liten minoritet härvidlag.
Inlägg #4: Postat: 2006-02-10 14:03:00
CMO
Vad du missar Janne B är att Muhammedbilderna bara är en FÖREVÄNDNING för extremisterna att uttrycka sitt hat mot väst och demokratin. Muhammedbilderna publicerades i på första sidan i en egyptisk tidning publicerade karikatyrerna redan i Oktober förra året utan att någon höjde på ögonbrynet.
Inlägg #5: Postat: 2006-02-10 14:24:00
Jan E
4/ Vad har det med saken att göra? Är det bättre att trappa upp kriget än att mana till lugn? Du kanske tycker att man är en vekling, en svikare, eller ännu värre – islamistkramare – om man försöker inta en sansad hållning?
Inlägg #6: Postat: 2006-02-10 14:28:00
Jan E
forts. Betänk istället att det finns risk att bli en nyttig idiot om man publicerar fler bilder.
Läs här: Länk: louisep.com
Inlägg #7: Postat: 2006-02-10 14:41:00
CMO
Trappa upp kriget? Vad talar du om? Vi ska naturligtvis lugnt men bestämt be dem som vill avskaffa yttrandefriheten att dra åt helvete.
Inlägg #8: Postat: 2006-02-10 15:06:00
Jan E
7/ Men inser du inte att de krafter som vi verkligen har anledning att vara rädda för, dvs radikala islamister, fundamentalister, inget annat VILL än att vi ska fortsätta häda så att de får ännu större anledning att hetsa upp den okunniga folkmassan?! Vilka tjänar på det? Vi hävdar vår yttrandefrihet, men sen då? Vi ska naturligtvis inte falla undan för hot, men det finns samtidigt ingen som helst anledning att trappa upp, t ex genom att sprida ännu fler M-bilder.
Inlägg #9: Postat: 2006-02-10 15:34:00
Scooby
Bra Lars Nilsson! Vi måste stå upp för yttrandefriheten! Därför nyttjar jag min rätt att yttra: Bilderna är rasistisk DYNGA!
Inlägg #10: Postat: 2006-02-10 15:54:00
bloggeri
CMO skriver: "Vad du missar Janne B är att Muhammedbilderna bara är en FÖREVÄNDNING för extremisterna att uttrycka sitt hat mot väst och demokratin." Men när JP publicerade samma bilder var det en test av yttrandefriheten och inte förakt mot andra människors tro?
Inlägg #11: Postat: 2006-02-10 16:16:00
El Guatusi
Sjalv tycker jag att alla bilder utom "vi har slut pa oskulder" var poanglosa. Men inte rasistiska. Visst ar araberna framstallda som svartmuskiga o med intensiva ogon, men varfor ar det rasistiskt? Alla jordens 6 miljarder ser inte ut som Gunde Svan. Gor du en karikatyr av en engelsk huligan har han garna blont, snaggat har, minimal nasa o hangbuk, men ar det rasistiskt?
Inlägg #12: Postat: 2006-02-10 16:18:00
El Guatusi
Som sagt, bilderna var osmakliga, men det finns sakert de som tycker att "Life of Brian" var det ocksa, for att inte tala om vissa karikatyrer i arabvarlden, som jag inte ens beskriver for er... Fragan ar en annan: ska vi verkligen ratta oss efter vad jordens mest bakatstravande fanatiker tycker?
Inlägg #13: Postat: 2006-02-10 16:21:00
Janne B
"Frihet är det bästa ting......för den som henne rätt kan bära" sa ju biskop Tomas en gång. Friheten måste kombineras med ansvar för hur vi handskas med den. Jag har sannolikt frihet att bära runt ett plakat där det står att mina grannar är ena skitar. Men det är ansvarslöst och kan aldrig medföra något gott. Publicera nidbilder kan aldrig medföra något gott för syftet var ont. Läs gärna vad jag nyss skrivit om en konferens kring Islam.
Inlägg #14: Postat: 2006-02-10 16:24:00
El Guatusi
Gor vi det uppstar genast en overtygelse att det ar Islam som ar problemet, inte idioterna som UTNYTTJAR Islam till att hetsa folk - och da blir Sverigedemokraterna jatteglada. "Islam prohibits neither images of Muhammad nor jokes about religion" skriver Amir Taheri i en mkt bra artikel i Länk: opinionjournal.com
Inlägg #15: Postat: 2006-02-10 16:27:00
El Guatusi
Janne B: Men da ska vi sluta upp med att gora oss lustiga over hinduernas heliga kor ocksa! "Helig ko" betyder ju pa svenska "ett irrationellt tabu utan verklighetsforankring" medan kossorna ar gudomliga for hinduerna. Nu ar det sa att hinduiska bokstavstroende inte branner flaggor o utfardar fatwor - o darfor bryr vi oss inte om dem!
Inlägg #16: Postat: 2006-02-10 16:31:00
El Guatusi
Vi bor aven upphora med foraktfulla kommentarer om USAs obehagliga bokstavstroende, som vill bannlysa evolutionsteorin i skolorna. Vi ska aldrig mer tala nedsattande om frikyrkliga, om Jehovas vittnen, om ortodoxins "heliga galningar", etc etc. Annars visar det sig uppenbart, att var "respekt" bara ar hyckleri och feghet.
Inlägg #17: Postat: 2006-02-10 16:34:00
El Guatusi
Jag citerar Amir Taheri: "Islamic ethics is based on "limits and proportions," which means that the answer to an offensive cartoon is a cartoon, not the burning of embassies or the kidnapping of people designated as the enemy. "
Inlägg #18: Postat: 2006-02-10 16:34:00
El Guatusi
"Islam rejects guilt by association. Just as Muslims should not blame all Westerners for the poor taste of a cartoonist who wanted to be offensive, those horrified by the spectacle of rent-a-mob sackings of embassies in the name of Islam should not blame all Muslims for what is an outburst of fascist energy."
Inlägg #19: Postat: 2006-02-10 16:37:00
El Guatusi
Jag tycker det ar ganska hoppingivande, att de mest realistiska kommentarerna om fanatikewrna kommer fran andra muslimer. Daremot ar det orovackande att Islam ar sa tabubelagt for vasterlanningar att tidningarna genast forvandlas till en joltig sorja av genomskinligt hyckleri. Eller ar det bara okunnighet och ointresse?
Inlägg #20: Postat: 2006-02-10 16:53:00
Janne B
19 Ja dessa realistiska kommentarer har glatt mig mycket. Moderata muslimer i Danmark och Norge har nu trätt fram och visat att de ledsna men förlåtande. Föredömligt. Nyss lyssnat på muslimska ledare som sagt att Islam och Koranen inte är ngt problem. Men mörkermännens uttydning skapar massor av problem.
Showing page 1 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Laddar...