Islam rules

Inlägg #1: Postat: 2006-02-10 06:15:00
peter_
I åtminstone en del muslimdominerade områden uppfostras pojkarna som gudar i familjen. De står även högre än sin mamma. När jag sedan ser tonåringar och unga män, med patetiskt uppblåsta egon, kräva respekt när de i själva verket menar underkastelse, så ser jag att det är denna förvridna uppfostran som är orsak till många problem och som även kommer till uttryck som fundamentalistisk, aggressiv religiositet. Inte islam i sig.
Inlägg #2: Postat: 2006-02-10 06:21:00
peter_
Orimliga maktmotiv alltså.
Inlägg #3: Postat: 2006-02-10 07:18:00
peter_
Och det är ju ingalunda unikt för en person med muslimsk tro.
Inlägg #4: Postat: 2006-02-10 08:13:00
El Guatusi
Att mannens stallning i familjen o samhallet ar helt annorlunda an i Sverige ar inget typiskt for Islam: se pa t ex Japan, dar kvinnans framsta uppgift tycks vara att forstarka mannens ego. Att vi ska kunna forandra muslimers o andras syn pa detta ar inte realistiskt. Det vi kan forvanta oss ar att kvinnor ges ratt att atminstone lara sig lasa o skriva, det ar en forutsattning for deras medvetenhet.
Inlägg #5: Postat: 2006-02-10 08:17:00
El Guatusi
Min f d iranska flickvans foraldrar var f o franskilda, o nar de aldre broderna var franvarande var det lillbrorsan 16 ar som styrde o stallde. Markligt, naturligtvis, men killen var mkt lugn o mogen for sin alder o tog sin uppgift pa stort allvar. Vad denna uppfostran leder till nar han kommer ut i det svenska arbetslivet ar daremot svart att forutsaga.
Inlägg #6: Postat: 2006-02-10 08:38:00
peter_
Jag har många goda vänner från Iran. Även från Syrien och Israel.
Jag känner personer från Tunisien, Algeriet, Irak, Turkiet och Jordanien.
Jag träffar dem ofta i jobbet. De har ingasomhelst problem med våra demokratiska värderingar, tvärtom de skulle nog säga att det i grund och botten är deras ursprungliga värderingar och att dessa inte står i konflikt med våra. De har gemensamt att de är högutbildade.
Inlägg #7: Postat: 2006-02-10 08:39:00
peter_
För att ingen ska tro att jag ser ned på folk utan högre utbildning, så vill jag lägga till att en av de klokaste och vardagsmodigaste människorna jag träffat var svetsare och från en liten by i Västerbotten.
Inlägg #8: Postat: 2006-02-10 08:54:00
El Guatusi
6/ Exakt, Peter: det ar okunnigheten som gor folk fanatiska o hatiska, inte religionen i sig. Visst finns det extremister aven bland akademiker, men dessa anvander vanligtvis ordet snarare an jarnror eller molotovs. Vad galler iranier i Sverige sa ar de generellt sett betydligt mer bildade an Medelsvensso
Inlägg #9: Postat: 2006-02-10 08:56:00
El Guatusi
och jag tror de kommer bli an mer bildade i framtiden, i jamforelse med oss "infodingar"; iranska tjejer dricker betydligt mindre alkohol an svenska, de pluggar mer o battre o har fler o mer ambitiosa framtidsplaner. Lat oss vara mycket radda om dem: de ar det svenska samhallets nya ryggrad.
Inlägg #10: Postat: 2006-02-10 09:37:00
Jan E
El G, det stämmer att iranier i Sverige ofta är fridsamma och ambitiösa och ofta högutbildade. Det finns dock som sagt extremister även i den gruppen, regeringens integrationsutredare Masoud Kamali t ex.
Inlägg #11: Postat: 2006-02-10 10:38:00
El Guatusi
Han som talade om FPs spraktest som rasistiska? Det later valdigt svenskt och sossigt: jag tror sakert att de allra flesta invandrare tycker annorlunda. Har berattat for mina bekanta - manga av dem albaner, nordafrikaner o perser - om stormen om spraktestet, och de baxnade over sossarnas hyckleri.
Inlägg #12: Postat: 2006-02-10 11:44:00
Jan E
Inte nog med det, han har också sagt att det inte finns nån speciell hederskultur, han har sagt att man spelar rasister i händerna när man undersöker invandrares brottslighet – dvs det är bättre att sopa problemen under mattan – och framför allt så är alla invandrare offer för den Strukturella Diskrimineringen, dvs integrationsproblemen är samhällets fel. Att avkräva individuellt ansvar av människor är fult.
Inlägg #13: Postat: 2006-02-10 21:59:00
Anders Klasson
Om ni inte har märkt det så har jag
märkt att muslimer, även dom i
andra Länder - t.ex dom Studenter
TV intervjuade i Libanon häromdagen - att dom är väldigt
påverkade av marxistiska värderingar, vilket bland annat innebär att dom anser att vi Vita
Västerlänningar bär skulden till allt
och är dkyldiga dom allt. Det vi då
måste göra är att Bli Anti-Vänster,
Röka ut Rödingarna ur varje vrå
och sen säga till muslimerna"vi är inte skyldiga er någonting -fatta det nu innan vi islknar till
Laddar...