|
Inlägg #1: Postat: 2006-02-09 11:30:00
|
|
Anna Veeder |
Det sorgliga med det här är att människor har noll förtroende för sina egna media, som ofta är censurerade, och också för de media som de anser västinfluerade. Då är det rykten och konspirationsteorier som gäller. Och sådana sprids som bekant helt okontrollerat vidare och kan varken bevisas eller motbevisas.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-02-09 12:18:00
|
|
Unto S |
”Jag såg hur bulldozerföraren hade mord i blicken när han körde över den obeväpnade flickan och dödade henne.” Det är ingenting att uppröra sig över i tryckfrihetssammanhang, eller? Nej men originalet blev stoppat. I originalet stod det: ”Jag såg hur den judiske bulldozerföraren …” Artikeln handlade om en amerikansk flicka som försökte stoppa Israels rivningar av palestinska hem.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-02-09 13:14:00
|
|
Anna Veeder |
Och? Jag har inte skrivit någonting om tryckfriheten. Blir palestiniernas attack mot TIPH smartare för att ordet "judiske" togs bort i en artikel?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-02-09 13:53:00
|
|
Unto S |
Den 29 augusti 1969 stiger den 24-åriga Leila Khaled ombord på ett italienskt flygplan med destination Aten. Beväpnat, och med hjälp av en kamrat tvingar Leila Khaled piloten att flyga mot Damaskus, över det Haifa hon inte sett sedan barnsben.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-02-09 13:54:00
|
|
Unto S |
Flygkapningen fick omvärlden att ställa frågan: Vilka är palestinierna? Tidigare hade det palestinska folkets existens förtigits. När världens tv-kameror riktades mot denna världens första kvinnliga flygplanskapare, som till medias stora glädje dessutom var ung och vacker, blev palestiniernas kamp känd.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-02-09 13:55:00
|
|
Unto S |
Leila Khaleds familj flydde från Palestina till Libanon vid Israels bildande 1948, och hon växte upp i exil. Redan som 14-åring engagerade hon sig i den palestinska befrielserörelsen. Nu efter nästan 40 år senare säger Leila Khaled: ”Jag ångrar ingenting.” På Göteborgs filmfestival visades dokumentärfilmen ”Leila Khaled hijacker”.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-02-09 14:13:00
|
|
Anna Veeder |
Unto, om du vill skriva en artikel om det palestinska folkets historia sedan 1948 så är det OK för mig. Men för att återknyta till artikeln - exakt hur bidrar en attack mot europeiska övervakare till att främja palestiniernas intressen?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-02-09 14:55:00
|
|
Unto S |
Palestinierna har blivit tvingade av demokratierna att ta till våld redan från barnsben. Fredliga medel har aldrig hjälpt. Israel har utökat ockupationen av palestinsk mark hela tiden och med våld. Palestinierna har lyckats bromsa bildandet av Stor-Israel med flygkapningar, högljudda protester, stenkastning och även med urgamla granater, som är verkningslösa mot avancerade amerikanska missiler och annat som Israel har fritt tillträde till.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-02-09 14:56:00
|
|
Unto S |
” … exakt hur bidrar en attack mot europeiska övervakare till att främja palestiniernas intressen?” Det är lätt förklarat! Palestinierna litar inte på amerikaner/européer. Spänningen har alltid varit stor och nidbilderna fick bägaren att rinna över! Attacken bidrar till, som alltid, att få uppmärksamhet för palestiniernas situation.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-02-09 14:57:00
|
|
Unto S |
Beträffande mina texter i den här tråden. Det är den allsmäktige västerländska tryckfriheten som är orsaken till attacken och jag ville visa att den där tryckfriheten inte alltid är frihet. Det var faktiskt Sourze som censurerade bort ordet ”jude”. De andra kommentarerna beskriver en del av förhållanden som är orsaken till attacken. Det finns mycket mer att berätta, åren från 1948 till idag har orsakat mycket lidande för det palestinska folket. Inte konstigt att de reagerar för det minsta!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-02-09 15:13:00
|
|
Anna Veeder |
"Attacken bidrar till, som alltid, att få uppmärksamhet för palestiniernas situation" - det tycker jag är att idiotförklara palestinierna helt. Och jag anser dem inte alls vara idioter, tvärtom, de är i genomsnitt synnerligen välutbildade och inte alls dumma i huvudet. Så varför?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-02-09 15:38:00
|
|
Unto S |
Anna V. Fan vad du är svinaktig! Sedan den där flygplanskapningen 1969 har jag försvarat palestinierna och du har mage att säga att jag idiotförklarar palestinierna. Jävligt billigt trick AnnaV. Rikta din ilska mot de där satans militaristiska sionisterna och kalla dom för idioter!!!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-02-09 15:51:00
|
|
Anna Veeder |
Unto, jag har aldrig frågat mig varför palestinierna riktat sin ilska mot israelerna även om jag ifrågasätter deras metoder. Men attacken mot europeiska hjälparbetare går inte att förklara med att palestinierna alltid haft ett sådant hårt liv och att de hemska sionisterna varit dumma mot dom.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-02-09 16:10:00
|
|
Anna Veeder |
Unto, jag tvivlar förresten inte på att du helt stöder palestinierna och absolut inte försöker idiotförklara dem. Men det betyder inte att man inte kan kritisera en del huvudlösa saker som vissa gör ibland. Och angående de "satans militaristiska sionisterna" återkommer jag säkert i framtiden, var inte orolig.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-02-09 17:35:00
|
|
CMO |
8/ "Fredliga medel har aldrig hjälpt." Det har aldrig hjäpt för att det aldrig har provats. Eller kan Unto eller någon annan berätta om något trovärdigt fredsalternativ från Palestinierna. Dvs en uppslutning från majoriteten av palestinierna runt ett erkännande av Israel och ett genuint försök att stoppa extremistgrupperna de satans militiaristiska islamisterna och kommunisterna!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-02-09 18:43:00
|
|
CMO |
12/ Anna du förstår väl att Unto anser att du härstammar från "grisar och apor". Det är därför han kallar dig svinaktig. Länk: sr.se
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-02-09 20:28:00
|
|
Anna Veeder |
16/Nejdå, jag har högre tankar om Unto än så...trots att vi inte alltid är ense :- Och angående grisar pch apor.., tja. "Den som sat han vat" sade vi på lekis, det är ungefär nivån på de anklagelserna tycker jag. "Allt kommer tillbaka till dig och skit på dina händer", sjunger mina ungar i den hebreiska versionen. Ligger något i det, eller hur?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-02-09 20:56:00
|
|
CMO |
När palestinska extremister m fl. kallar judarna för "bröder tll grisar och apor" är det nog lite allvarligare än det brukar vara på lekis. Om vi inte talar om ett lekis som drivs av Hamas förstås. Det handlar om att avhumanisera dem man ska döda.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-02-09 21:12:00
|
|
Unto S |
Du har ingen trovärdighet. Du är simpel! Citerar CMO: ”Ett misslyckat samlag... Det bästa exemplet på ett sådant måste väl vara det samlag som producerade Unto …”
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-02-09 21:26:00
|
|
CMO |
"The Hamas movement educates the children in its schools, beginning in kindergarten, to believe that a martyr is given virgins in Paradise. Jack Kelley of USA Today visited Hamas schools in Gaza City, where he saw an 11-year-old boy speak to his class: "I will make my body a bomb that will blast the flesh of Zionists, the sons of pigs and monkeys… "
|
| |