Inlägg #1: Postat: 2006-02-08 17:09:00
|
Lars Nilsson |
Aldrig hört talas om konstverket "Piss-Jesus" eller bilder när högst densamme var tillsammans med läderbögar. "Ecce Homo" utställningen visade Jesus tillsammans med nakna. Det hade nyhetsvärde i pressen. Tror Du inte några kristna då tog illa upp?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-02-08 17:15:00
|
Lars Nilsson |
"Ecce Homo" utställningens grundare Elisabeth Ohlson går nu stilenligt till angrepp på de som vill publicera bilderna av Profeten. Tänk så det kan bli när man är politisk korrekt. Någon debatt om vad kristna ev kan hålla heligt är bara löjligt och ålderstigna fördomar. Annat är det med muslimer.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-02-08 17:20:00
|
bloggeri |
Teckningarna är definitivt en förolämpning mot muslimernas tro.
- Vi förstår fullständigt, och respekterar, pressfriheten, men den måste vara kopplad till ett ansvarstagande från pressens sida,
säger Kurtis Cooper, talesman för USA:s utrikesdepartement.
- Publicering av den här typen av religiösa och etniska nidbilder,
kan inte accepteras.
Lars N, CMO och andra knäppgökar satir! hamnar alltid till höger om till och med amerikanarna. Inte illa pinkat!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-02-08 17:20:00
|
Janne B |
Besvikelsen kring "Ecco Homo" hade många grunder. Först var det förvånade att en kvinna som kallade sig kristen ansåg sig ha skäl att göra denna utställning som de flesta ansåg som skamlig. Sedan var många upprörda över att Domprosten släppte in utställningen i Uppsala Domkyrka.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-02-08 17:23:00
|
Janne B |
Slutligen grät folk över att Ärkebiskopen inte gjorde minsta försök att stoppa den eller flytta på den. Många frikyrkliga påpekade att denna utställning kunde väl försvaras på någon av Universitetets lokaler, men inte i Rikshelgedomen./ Skamligheten bestod inte i nakenheten utan i att det inte alls framgår av Bibeln att Jesus var Homo. Olsson och prästerna spred alltså ett falskt vittnesbörd om vem Jesus var.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-02-08 17:26:00
|
Janne B |
Om någon som sade sig vara ateist hade gjort denna utställning i Uppsala Konsthall eller liknade så hade reaktionerna blivit få. Men nu blev Olsson världberömd och många kristna i landet måste ompröva sin inställning till Sv. Kyrkan. Vilken sorts ärkebiskop ska Ni nu ha, Ni som ev är med i Sv.Kyrkan?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-02-08 17:29:00
|
steno |
Det fanns alltså gott om protester.Att skända profeten är uppenbarligen mycket värre i muslimernas ögon eftersom hela deras liv styrs av religionen. Är det inte så svårt att förstå. Snart förstår danskarna
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-02-08 17:29:00
|
Lars Nilsson |
Vaa? Har USA:s utrikesdepartement gjort något som bloggeri tycker är bra? Det är ju själva grundbulten för allt ont här i världen enligt bloggeri tidigare teser. Detta här är en högeravvikelse som Unto måste ta i tu med genast! Varför inte en omskolningsresa till Kuba för att nå insikt om sakernas rätta förhållande?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-02-08 17:41:00
|
CMO |
7/Steno. Jag finner dina inlägg vara kränkande och ett grovt skändande av allt jag som liberal håller heligt. Tag konsekvensen av ditt eget resonemang och avstå från att publicera dina synpunkter.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-02-08 17:53:00
|
bloggeri |
Jag upprepar: FN, EU, USA, Ryssland och hela den muslimska världen menar att teckningarna inte skulle ha publicerats. Att så skett anses vara kränkande och utslag för dåligt omdöme. Att Lars N tvärtom vill att dom ska publiceras beror på samma sak, han har dåligt omdöme och han vill kränka folk som inte är som han själv. Detta är enkel psykologi.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-02-08 17:58:00
|
bloggeri |
Ecce Homo utställningen var givetvis ett bevis på att Sverige dels har yttrandefrihet men också att våra etiska och estetiska värderingar är oerhört mycket bättre än andra folks. Ingen kultur kan nå högre höjder än att framställa Jesus som bög! Fy fan, va vi är bra!
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-02-08 18:04:00
|
CMO |
Det är tur att vi har bloggeri och Unto som undervisar oss om detta. De två har ju särskilt utmärkt sig på Sourze för sitt goda omdöme och för sin förmåga att debattera utan att kränka de som tycker annorlunda.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-02-08 18:16:00
|
bloggeri |
Jyllands-Posten, vill nu trycka karikatyrer av Förintelsen i samarbete med en iransk tidning. Iranska tidningen Hamshari har utlyst en tävling för att se om västvärlden vågar utöka sin yttrandefrihet till Förintelsen. Hur vore det med en satirtecknartävling av danska redaktörer istället?
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-02-08 18:21:00
|
bloggeri |
Utan FN, EU, USA, Ryssland, Unto, Steno och mig vore omdömet vad gäller nidteckningar i botten. Där har CMO rätt.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-02-08 18:40:00
|
Sunny |
Janne 5 o 6 Eftersom ingen vet vilken sexuell läggning en eventuell historisk Jesus kan ha haft så kan man ju inte smäda begreppet? Jag gillade utställningen. Att vi KUNDE ha den är ju skillnaden mellan oss o den muslimska världen.Den friheten ska vi vara väldigt rädda om. När det gäller ärekbiskopssätet tycks det vara en intern uppgörelse inom familjen Hammar??*ler*
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-02-08 18:59:00
|
ts |
bloggeri ljuger som vanligt, det är knappast JP som ska publicera förintelsekarikatyrerna, dessutom har "EU" knappast fördömt bilderna, de har däremot fördömt alla bojkotter mot danmark.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-02-08 19:09:00
|
ts |
och i ryssland är de inte särskilt intresserade av yttrandefrihet längre...
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-02-08 19:23:00
|
steno |
CMO tycker mina inlägg är kränkande och strider mot hans liberalism. Jag borde därför avstå från att yttra mig, skriver han. Jag undrar jag vad som döljer sig bakom hans liberalism men fruktar det värsta.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-02-08 19:32:00
|
CMO |
18/ Steno, det där var en ytterst insinuant och kränkande kommentar. Det är uppenbart att du inte lever som du lär.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-02-08 19:36:00
|
bloggeri |
ts påstår att JP inte planerar att publicera satir över Förintelsen av Judar. Men snälla nån häng med i nyheterna åtminstone.
www.svt.se/text
|
|