Salman Rushdie och jag

Inlägg #1: Postat: 2006-02-07 17:23:00
Unto S
Voltaire sa någonting om att ”jag gillar inte dina åsikter men jag går i döden för att du ska få uttrycka dem”. Det är väl det som är yttrandefrihet! Nu frågar jag dig Elina Eriksson, stödjer du denna schejks rätt att utrycka sina åsikter och du kanske till och med vill skriva en försvarsartikel för denna schejk i tryckfrihetens och yttrandefrihetens namn?
Inlägg #2: Postat: 2006-02-07 17:25:00
Unto S
Men jag tror att du, i likhet med andra islamofobister, är en ”tryckfrihetsivrare” enbart när islam skall angripas. Fobister har det alltid funnits, t.ex. på 1600-talet fanns det zigenarfobister, då fanns det en lag som sa att när man påträffar en zigenare i Sverige skulle zigenaren omedelbart hängas utan rättegång. Hur hade du gjort på 30-talet? Hade du försvarat de skämtteckningar om judarna som florerade på 30-talet?
Inlägg #3: Postat: 2006-02-07 17:31:00
El Guatusi
Unto: Det ar formodligen du som lider av svarartade fobier; fobier sa starka att du inte ens vagar lara dig ABC om den religion du dagligen citerar. Jag tror jag uppfattar Islam som mindre skrammande an vad du gor, eftersom du debatterar pa ungefar samma satt som nar du diskuterar Vast mot CCCP o liknande. Om du jamstaller Islam med kommunismen gor du dig skyldig till grov hadelse, Unto.
Inlägg #4: Postat: 2006-02-07 17:39:00
Unto S
Kära El Gustavi. Hela ditt väsende och dina lögnaktiga påståenden är en smädelse mot yttrandefriheten!
Inlägg #5: Postat: 2006-02-07 17:42:00
El Guatusi
/4 Antligen ett respektfullt och genomtankt inlagg fran dig, Unto.
Inlägg #6: Postat: 2006-02-07 17:49:00
Unto S
Historien om, at en pølsemand på Frederiksberg Danmark i fredags blev overfaldet af to unge indvandrere, er fri fantasi, mener politiet. Pølsemanden er nu sigtet for falsk anmeldelse. Ritzau
Inlägg #7: Postat: 2006-02-07 23:11:00
Clam
Unto, du har inte innebörden av det demokratiska begreppet yttrandefrihet klar för dig. Abu Hamsa överskrider dess gränser när han hetsar mot judarna som folkgrupp och hyllar Förintelsen.
Inlägg #8: Postat: 2006-02-08 10:08:00
Elina
Unto: du förtjänar inga svar eftersom du kränker mig med ordet islamofobist.
Du är inte seriös.
Instämmer med Clam
Inlägg #9: Postat: 2006-02-09 23:00:00
Sunny
Unto: Jag tycker att du är orättvis emot Elina här o överreagerar. Det finns inget fobiskt i hennes artikel. O även den galne killen du beskriver har väl rätt till en försvarsadvokat även om vi kan känna avsky emot honom o likasinnade?
Inlägg #10: Postat: 2006-02-09 23:02:00
Sunny
Att gå i döden för någons åsikter vill jag nog inte: Inte ens för mina egna om jag kan slippa för vi har ju bara ett liv!I ala fall vi ateister. Men man kan ju ställa till ett herrans liv om vissa saker ändå.
Inlägg #11: Postat: 2006-02-10 10:23:00
Elina
Sunny:
Du skulle bli en bra realpolitiker.
Tack för försvaret för mitt fria ord.
Vad är en åsikt och försvar för det fria ordet? Och vad är bara privat käftande om något som inte berör världen?
Inlägg #12: Postat: 2006-02-10 10:59:00
Janne B
Unto/Jag har ett förslag. När du skriver ett sansat och klokt och rättvis inlägg så undertecknar du med "Unto I" men när du bara är ute efter att förolämpa folk som du inte känner så skriver du "Unto II". Det skulle underlätta himla mycket.
Inlägg #13: Postat: 2006-02-10 11:02:00
Janne B
Grunden för vårt västerländska rättssystem är att alla personer ska ha rätt till opartisk rättegång, hur mycket vi än ogillar dem eller det de står för. Dessa personer ska också ha rätt att uttrycka sina ståndpunker i media.
Inlägg #14: Postat: 2006-02-10 16:30:00
Unto S
Janne B. ”Grunden för vårt västerländska rättssystem är att alla personer ska ha rätt till opartisk rättegång”, skriver du. Och det västerländska rättsystemet finns i det mest demokratiska landet i världen, nämligen USA. Och i det systemet ingår dödstraff, tortyrfängelser och inte minst Guantanamo där fångar har suttit i åratal utan rättegång, samt alla de otaliga hemliga amerikanska tortyfängelser som finns lite varstans i världen.
Inlägg #15: Postat: 2006-02-10 16:31:00
Unto S
Och ingen av de övriga i det ”västerländska rättsystemet” gör någonting. Så jag håller inte med dig! Men om du tar bort ”vårt västerländska” och skriver istället ”Grunden för ett rättsystem är att alla personer ska ha rätt till opartisk rättegång”. För att anknyta till islamofobin. Ingen annan än domstol har rätt att döma någon. Vi har upplevt åtskilliga gånger hur tidningarna dömer lång innan domstol har sagt sitt.
Inlägg #16: Postat: 2006-02-10 16:33:00
Unto S
Jyllands-Posten är ett exempel. I åratal har denna högertidning jagat muslimer och påstått saker om dom som inte har verklighetsanknytning. Jag liknar detta med häxprocesserna på 1600-talet. Då använde man Gud, nu använder man tryckfriheten för att döma folk, som ”bolar” med jävulen, till ”halshuggning och bränning”. Intressant att veta att Jyllands-Posten har blivit den största morgontidningen i Danmark sedan muslimhatet fick en stor plats i tidningen.
Inlägg #17: Postat: 2006-02-10 16:34:00
Unto S
Jag vet att jag ”överreagerar” ibland. Som i Elinas fall med ordet islamofobi. Min första rektion var att hennes artikel gav uttryck att yttrnadefriheten kan användas för att håna, spotta och sparka en som redan ligger utslagen, och det får jag säga att muslimerna gör det i Danmark, alltså ligger på marken. Men det finns ett annat Danmark. Kolla det här: www.forsoningnu.dk - 35396 har skrivit på listan just nu!
Inlägg #18: Postat: 2006-02-10 16:59:00
Elina
Unto : det känns att du läser som , ursäkta uttrycket, "fan läser bibeln".
Inlägg #19: Postat: 2006-02-10 17:00:00
Janne B
Bästa Unto/ Jag fick en gång rådet av en sann vän. "Gör aldrig något som gör situationen omöjlig för en vän". Så när du formulerar dig så fundera mera på vad dina vänner känner än vad motståndarna tänker svara.Man kan aldrig övertyga en motståndare med ett högre röstläge men man kan behålla sina vänner med goda argument. Genom hela livet är vännerna viktigare än motståndarna , menar diakon Jan.
Inlägg #20: Postat: 2006-02-10 22:49:00
Sunny
UNTO: när du "överreagerar" har jag alltid intrycket att det är ditt hjärta o ditt egangemang som drar i väg med dig.
Laddar...