|
Inlägg #1: Postat: 2006-02-05 13:22:00
|
|
Beckisbarnet |
Kanske har skribenten en liten hjärna, men jag håller med om att det är upprörande med ambassader i brand, det är en direkt provokation hot mot våra länder och vår demokrati. DET är det mest upprörande..
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-02-05 13:37:00
|
|
Beckisbarnet |
DESSUTOM är det om man utår från din analys Hugo, på det sättet att det i de muslimska länderna är en övervägande majoritet av unga arga män med liten hjärna, vilket ju är ganska oroande. Män i Sverige tex verkar ju ändå ha lite mer vett i skallen och dessutom en lite humanare kvinnosyn.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-02-05 14:16:00
|
|
Hugo O |
Jojo, upprörande, det är klart det är... men skribenten vill ju skicka in SSG... någon som kommer ihåg vad hände US rangers i Mogadishu? Trots nära understöd av världens största flygvapen och flotta...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-02-05 14:22:00
|
|
Hugo O |
Att bemöta våld med våld just nu är nog inte så hiskligt smart alls, faktiskt... om man nu inte vill sannspå Ramona Dahlén...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-02-05 15:57:00
|
|
Beckisbarnet |
SSG vad är det egentligen?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-02-05 16:24:00
|
|
Friskytten |
Skribenten hör kanske inte till de stora mästarna, men han har hjärtar på rätt ställe i förhållande till sitt moraliskt förvirrade och långsmala land. Och det förlåter mycket! Jag vet inte heller vad SSG är. Det är väl någon militär förkortning för specialförband av något slag.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-02-05 16:24:00
|
|
Friskytten |
På Wikipedia lärde jag: "Särskilda skyddsgruppen SSG, svensk militär insatsstyrka, ingår i Försvarsmaktens specialförband. Dess uppgifter är bl a strid, underrättelseinhämtning och person- samt objektsskydd. Mot bakgrund av svensk lagstiftning och erfarenheterna från Ådalen 1931 då svensk militär ur Västernorrlands regemente öppnade eld mot civila demonstranter är det ännu inte tveklöst aktuellt för SSG att lösa väpnade uppgifter i fredstid på eget territorium.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-02-05 16:25:00
|
|
Friskytten |
Förbandet är förlagt i Karlsborg, jämte Livregementets husarer K3 och Fallskärmsjägarskolan FJS.
SSG rekryterar personal med svenskt medborgarskap ur såväl officerskadern som bland dem som fullgjort sin militära grundutbildning. Enheten har likt svenska försvarets övriga insatsförband och utlandsstyrkan bidragit till att nyansera idén sprungen ur kejsar Napoleons massarmé och den svenska allmänna värnplikten från 1901 till ett försvar med yrkessoldater."
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-02-05 16:29:00
|
|
Friskytten |
Såvitt jag förstår av beskrivningen ovan kunde SSG mycket väl sättas in att skydda med "objektskydd" som det heter ovan. Alltså skydda en ambassad. Sedan får man väl tillägga att om problemen sprider sig till flera länder lär det inte gå att göra så.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-02-05 20:44:00
|
|
David_Romell |
En debatt uppstår inte genom en onyanserad, objektiv och tråkig diplomatiartikel. Vidare anser jag mig inte inneha, eller ens försöka att inneha, rollen som någon mästerskribent. Det finns säkerligen en hel del lösningar som, för tillfället, är bättre än den lösning jag presenterar i artikeln. Det är dock genom att belysa ytterligheterna man drar debatten åt rätt håll, och det var min utgångspunkt när jag skrev artikeln. Jag verkar ha lyckats.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-02-05 21:20:00
|
|
Beckisbarnet |
Frågan är hur "stor hjärna" de unga männen som går på gatorna och vrålar & skanderar död åt Danmark. Förhoppningsvis vet de att Jyllandsposten inte är en regeringskontrollerad tidning, varför man såklart inte kan säga "Död åt Danmark" hur intelligent är det? Religiöst hjärntvätt, okunskap eller IQ-fiskmås, något av detta måste det bero på.
|
| |