Larmet om islam

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2006-02-05 02:36:00
AlfVerner
Vinnarna i polariseringsdramat är respektive högerkrafter på båda sidor staketet och definitivt ger man bränsle tíll George Bush aggressiva utrikespolitik. NÅGON vinner på missnöjet på folkflertalets bekostnad. Som alla andra skogsbränder så börjar det med en gnista och den obegränsade nyhetsförmedlingen över hela jorden har inte vatten i sina slangar utan bensin.
Inlägg #2: Postat: 2006-02-05 02:43:00
AlfVerner
Massmedia väljer vilka bilder man vill visa och det är klart att den ena militanta gruppen inspirerar den andra. Sverige har under många år haft en nyanserad bild av Israelproblemet och skänkt mycket pengar till Palestina. Vi har tagit emot Yassir Aratfath som en legitim ledare.
Inlägg #3: Postat: 2006-02-05 02:52:00
AlfVerner
JUST vår demokratiska rättighet och nationella suveränitet har gett oss friheten till detta. Nu bränner man vår flagga som ett resultat av en marginaliserad dansk förortstidnings teckningar. Jag måste säga att jag känner mig fruktansvärt kränkt och lurad.
Inlägg #4: Postat: 2006-02-05 09:34:00
bloggeri
Alf Verner är sällsynt dåligt påläst när han kallar Jyllands-Posten "en marginaliserad dansk förortstidning". Jyllands-Posten är Danmarks största och ledande tidning. Den passerade Berlingske för ganska många år sen.
Inlägg #5: Postat: 2006-02-05 10:30:00
Janne B
Jyllands-Posten, sedan 1969 Morgenavisen Jyllands-Posten, dansk partipolitiskt oberoende morgontidning med borgerlig inriktning. Utkommer med sju nummer per vecka.// Det är en tidning som blivit stor och stark genom att opponera mot det mesta som kommer från Köpenhamn. Den är synnerligen dominerande på Jylland. Så den har inget med förort att göra. Utges i Århus som för mången god "jysk" är landets riktiga centrum. / Tryckfrihet innebär inte skyldighet att trycka skit.
Inlägg #6: Postat: 2006-02-05 11:26:00
AlfVerner
Yttrandefrihet innebär att man trycker hur mycket skit man vill, så länge det inte bryter mot lagen. Bryter det mot lagen går man till domstol. DET är dom demokratiska villkoren som gäller för den västerländska demokratin. Eller vill du dela ut vapen, dra ner huvurna och bomba varje ambassad som inte uppfyller just DINA krav?
Inlägg #7: Postat: 2006-02-05 11:32:00
AlfVerner
En tidning ritar en bild av en profet, miljoner flickbarn omskärs enligt religiösa riter, utan vetskap, inflytande och under oerhörda smärtor som tvingar henne till en livslång stympning enligt MITT sätt att se det. Det är min demokratiska rättighet att ha en åsikt och värdera dessa frågor, men i den västerländska civilisationen äger man INTE rätt att bränna omskärelseländernas ambassader.
Inlägg #8: Postat: 2006-02-05 11:41:00
AlfVerner
De demokratiska prínciperna är inga majoritetsfrågor utan värdegrunder som måste försvaras. Tyvärr gör USA tvärtom och bekräftar för en hel värld att den starke aldrig behöver underordna sig den demokratiska rättsstatens principer. Reaktionerna mot Jyllandsposten hade ALDRIG tagit sig dessa uttryck om inte USA accelererat hatet först.
Inlägg #9: Postat: 2006-02-05 11:48:00
AlfVerner
4.Alla danska tidningar är marginella. Danmark har 4-5 miljoner invånare i en värld som består av miljarder. NÅGON har blåst upp denna fråga till helt orimliga proporttioner. Jag menar vem bryr sig om Danmark så länge man inte manipulerar med malten och humlen i ölen? Det HAT som behövs för att utlösa frågan är frön som är planterade i helt andra sammanhang.
Inlägg #10: Postat: 2006-02-05 11:55:00
AlfVerner
Bloggeri och Janne B. Jag har från långt långt före Bush krig i Irak varit emot kriget. Jag har krävt att Bush ställs inför krigsrätt. Jag har stöttat Palestinas rätt och lagt ner mycket kraft och tid på att visa två sidor av saken när rasismen härjat som mest på min arbetsplats. NU vill högermuslimer lyfta frågan om yttrande friheten från domstolen till bojkott och nerbrända ambassader. Kan ni hjälpa mig med den kränkningen??
Inlägg #11: Postat: 2006-02-05 12:01:00
AlfVerner
Jag tror inte det finns någon Gud, utan vill bygga samhället på rationalitet och den demokratiska värdegrunden där varje medborgare har en röst i demokratiska val. Händelserna kring Jyllandsposten kränker hela mitt intellekt, så till den milda grad att jag börjar tappa tron och hoppet om hela mänskligheten. Kan NÅGON hjälpa mig med den kränkningen??
Inlägg #12: Postat: 2006-02-05 12:11:00
AlfVerner
JUST NU berättar högermuslimerna att George Bush har rätt och jag har fel. JUST NU gör högermuslimerna mitt försvar av religionsfriheten till ett helvete. Jag blir häcklad och kränkt av rasisterna på min arbetsplats som dansar triumfatoriskt och pekar ---Se där, vad var det vi sa! JUST NU, orkar jag inte tro på någonting och än mindre försvara någon. Har ni någon lösning på det?
Inlägg #13: Postat: 2006-02-05 12:19:00
AlfVerner
Av Lorden förväntade jag mig ett brandtal till försvar för yttrandefriheten, men fick ett meningslöst och allmänt hållet skräp om att "dom flesta är som vi". Ja, vad fan hjälper det när vi har Bush på ena sidan och fundamentalisterna på den andra som gör livet till ett helvete för vanligt folk?
Inlägg #14: Postat: 2006-02-05 12:23:00
Janne B
Nu har eländet bränderna nått Beirut i Libanon. Där det brukar vara rätt lugnt och hyfsat demokratiskt. Vi står vid en vändpunkt i Världshistorien ganska så säkert-
Inlägg #15: Postat: 2006-02-05 12:31:00
Janne B
Med högermuslimer menar du nog vissa människor på din arbetsplats samt en del riktiga muslimer...eller?
Ingen har en lösning. Alla UD och regeringar tycksa ha tappat greppet..Media trappar upp situationen. Mobiltelefonerna med alla sina finesser sprider rykten på några sekunder klotet runt. Inga rykten kollas. Folk går till aktion direkt. Mycket balanserar på knivsegg nu när det ryker om ambasssader på flera håll. 1914 krävdes bara ett skott i Sarajevo...
Inlägg #16: Postat: 2006-02-05 12:35:00
peter_
Ja Janne, du har rätt. Vi får ta det kallt dock. Om de anfaller våra ambassader så får vi protestera och dra hem våra beskickningar. Om det sprider sig till svensk mark så tillämpar vi svenska lagar. Om det blir blodsutgjutelse så blir det och vi ska försvara oss efter bästa förmåga. Men vi ska inte låta oss utnyttjas av extremister som inget hellre vill än att få ett religiöst världskrig.
Inlägg #17: Postat: 2006-02-05 12:43:00
AlfVerner
Jag har inga "högermuslimer" på min arbetsplats. Jag pratar om den inskränkte medelsvensson som aldrig missar ett tillfälle att spy galla över alla som avviker från henne själv. Jag försöker FÖRSVARA religionsfriheten, även om jag själv är icketroende och då försvarar jag ALLAS rätt till en Gud, men att det är en privat angelägenhet och att religionen missbrukas så fort den institutionaliseras.
Inlägg #18: Postat: 2006-02-05 12:44:00
Janne B
Ja Peter. Alla våra upprörda känslor nu , ja sorg, får inte övergå i vettlösa handlingar från vår sida. Vi kan ta hem ambassadpersonal och våra medborgare i området. Vi måste visa vänskap och tålamot mot de ledsna muslimer som vi har som grannar. Jag har många inom 100 meter.Jag pratar och hälsar med alla jag möter.Vi ska inte syssla med bojkotter och andra motaktioner. Men givetvis ska vi på många sätt förtsvara oss mot ev attentat i landet.
Inlägg #19: Postat: 2006-02-05 12:49:00
Janne B
17 Ja det behövdes en uttolkning över vad du menade med högermuslimer. Tack för den. Jag är anhängare av lokala frikyrkor som verkar öppet, socialt mm i sitt samhälle. Som ger service av olika slag, men är utan makt. Rikssamfundet/kyrkan ska ha så lite makt som möjligt. Jag tror vi är rätt överens om detta.
Inlägg #20: Postat: 2006-02-05 12:51:00
peter_
Ja, det gäller nu och har alltid gällt att vi måste försvara oss om vi blir angripna. Är det så ett rånförsök på en mörk väg en sen kväll eller ett stort militärt angrepp som exvis Sovjets attack på Finland under 2:VK så måste vi försvara oss. Att vädja till att en angripare ska var snäll hjälper inte. Man måste ta "fajten". Detta tror jag skrämmer de flesta. Jag ser många rädda kommentarer, trots att konflikten är i och kan kvävas i sin linda.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...