|
Inlägg #21: Postat: 2006-02-04 22:10:00
|
|
Janne B |
Jo Sunny, så lärde jag mig en gång också. Men denne gud Aton personifierades av Farao Eknaton.Detta tålde inte hans medtävlande, så så fort denna Farao stupat så krossades också denna religion. Men små grupper kan ha hållit fast vid detta länge...
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2006-02-04 22:13:00
|
|
Sunny |
Janne: Vad Jesus borde ha gjort de där åten är att lära sin fars hantverk samt gifta sig o skaffa en son eftersom han var en förtfödd vars söner i sin tur skulle ärva den titeln. Vad han gjorde vet vi ju inte men Han kan mycket väl ha varit gift: få av lärjungarnas familjer nämns o då bara i förbigåendenågon s sjuka svärmornänklig: så många män miste frun i barnsäng på den tiden o i så fall tog familjen hand om barnen. Vi får aldrig veta.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2006-02-04 22:14:00
|
|
Sunny |
Men visst hittar man tankar från andra filosofer i kristendommen: konstigare vore ifall man inte gjort det.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2006-02-04 22:15:00
|
|
GunnarL |
21/ Janne, Du tänker precis som jag. Idéer kan leva länge... Och återuppstå.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2006-02-04 22:15:00
|
|
Janne B |
Gunnar o Sunny/ Till min stora glädje går det så fint att resonera om dessa saker, ge de fakta man känner till hyfsat osv. Men den skarpaste frågan: Vem var Jesus, var han Guds son? Ja den är ju uteslutande en trosfråga som liksom inte går att diskutera om..Ja i vart fall kan jag inte lägga ut en text på det temat. Inga fakta, ingen logik etc har jag på det planet. Bara Upplevelsen. Som jag nöjer mig så bra med.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2006-02-04 22:19:00
|
|
Sunny |
Janne: Själv är jag mets farcinerad av faraonens hustru Nefertiti som lär ha varit osedvanligt vacker o dessutom regerat tillsammans med sin make. Jag reste till Berlin nästan bara för hennes skull efter ha läst Bodil Malmstens Nefertiti i Berlin! O jag blev inte besviken.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2006-02-04 22:21:00
|
|
GunnarL |
25/ Det är väl det som är TRO! Man behöver inte alltid hitta rationella förklaringar utan kan leva med sin egen inre upplevelse. Det är skönt och dessutom väldigt förnuftigt!
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2006-02-04 22:22:00
|
|
Janne B |
22 Under 30 år uppträdde nog Jesus som människoson och inget annat.Han stod säkert under ett mkt starkt tryck att gifta sig och skaffa barn till sin fina Davids-släkt, så som Sunny antyder. Men det har ju alltid funnits folk som kommit undan från detta tryck som predikanter, profeter, nunnor, munkar. Unga änkor lyckades ibland förr slingra sig från nya äktenskap. Kanske Jesus "slapp gifta sig" på detta sätt.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2006-02-04 22:23:00
|
|
Sunny |
Att de bara hade döttrar KAN vara en bidragande orska till att ingen längre försvarade deras religion?
Men den var aldrig populär hos grannarna.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2006-02-04 22:28:00
|
|
Sunny |
Janne: Allt är möjligt. Det finns ingenstans i biblen någonting som talar för eller emot varken sexuell läggning. eller familj. Berättelsen börjar ju när han börjar sin vandring o då hade han i så fall sådana saker bakom sig.Går man upp så fullt o helt i ett religiöst värv så blir man vanligen asexuell: dvs man sublimerar den driften.Men visst finns det undantag här oxå.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2006-02-04 22:31:00
|
|
Sunny |
Lärjungarna tittade ju till sina familjer o Jesu moder ska ha stått vid korset så ifall han hade familj så tog han säkert hand om den oxå.
Men hade han haft en son hade han kanske inte behövt be Johannes att ta vara på sin mor?
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2006-02-04 22:32:00
|
|
Janne B |
26 Bodil Malmsten har från sin bostad i Frankrike/Italien ? sänt ett budskap till våra media i Islamärendet. " Ett folk som för länge sedan rivit alla religiösa Tabun kan inte förstå muslimernas reaktion i dag". Men det är en annan tråd förstås.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2006-02-04 22:36:00
|
|
Janne B |
Jesus vandrade ju runt med sin ca 12 fasta lärljungar i 3-4 år. Men knappast i den bistra kyla som ofta kan råda där på höjderna del av året. Så jag har alltid tänkt mig att han hade en familjeanknytning vintertid, lika med lärljungarna.Så på vårkanten samlade han ihop de trogna igen...
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2006-02-04 22:38:00
|
|
Janne B |
Goder afton säger en trött Janne
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2006-02-05 09:16:00
|
|
Redliner |
el guatusi: jag kommenterade signaturen "bongo bongo" som skyllde hela konflikten på "semiterna". det var en ironisk kommentar på ett rasistiskt inlägg. ironi, du vet? för övrigt betackar jag mig för din besserwissriga attityd. du behöver inte läxa upp mig om någonting. totalt motsatt effekt.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2006-02-05 10:53:00
|
|
El Guatusi |
35/ Det eviga tjatet om "semiter" borjar nastla sig in overallt, till alla rasisters gladje. Vill du ge dem en hjalpande hand sa varsagod. For ovrigt betackar jag mig dig schlechterwissriga attityd, sa vi ar kvitt. ;
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2006-02-05 11:26:00
|
|
Bongo Bongo |
Stackars dumma lilla Redliner. Med kristna sionister avsåg jag den inflytelserika gruppen kring USA:s president. Och om du tycker mitt inlägg var rasistiskt så är du roligare än en flock cirkusapor. Har heller inget behov av indiska torpeder eller städhjälp men sopar gärna golvet med dig vid lämpligt tillfälle.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2006-02-05 11:30:00
|
|
Bongo Bongo |
Svar 6: Sorry att det tog lite tid Janne. Naturligtvis så kan inte ett utifrån pådyvlat "religionsförbud" fungera fullt ut i t ex mellanöstern. Men Sverige och norden är en bra början. Sen tycker jag att du gör mig lite orätt nar du antyder att jag vill ta fram piskan direkt. Vi får väl prata om det först, he, he.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2006-02-05 16:45:00
|
|
Redliner |
bongo bongo kallar mig cirkusapa. så festligt.
|
| |