Larmet om islam

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2006-02-04 15:12:00
Bongo Bongo
Stort tack alla semiter och judeokristna, det här har ni fixat bra. Allt enligt undergångsmanualerna i de nedtecknade villfarelser ni kallar heliga skrifter.
Inlägg #2: Postat: 2006-02-04 15:14:00
Bongo Bongo
Nej tacka vet jag den kärnvapenbestyckade Hindunationalismen i Indien ;-
Inlägg #3: Postat: 2006-02-04 15:26:00
bloggeri
Ja, det kanske är dags att byta. Den ytterst primitiva ökenreligion kallad kristendom har ju tack vare Bush i flera hundra år visat att den som politik inte fungerar utan att döda andra folk.
Inlägg #4: Postat: 2006-02-04 16:02:00
Janne B
3 bloggeri/ Man kan säga att grunderna i judendomen fastslogs på Sinai berg genom tillkomsten av budorden. Som sedan kompletterats med otaliga tillägg. Kristendomen uppkom i en den blandkultur som uppkommit efter den grekiska kulturens fall och Romarrikets framträdande.Många människor var flerspråkiga. Massor av skrifter cirkulerade.Filosofi och juridik var populära ämnen. Men det kunde ju du inte veta.;-
Inlägg #5: Postat: 2006-02-04 16:27:00
bloggeri
"Tusentals demonstranter stormade danska ambassadens byggnad i Abou Rommana i den syriska huvudstaden Damaskus. Den svenska och chilenska ambassaden ligger i samma byggnad och engligt al-Jazira har branden spridit sig i hela huset."
Inlägg #6: Postat: 2006-02-04 16:34:00
Janne B
Bongo/ Din inledande kommentar. Vilka menar du skulle förbjuda folket i en viss region att ha kvar sin religion? Kommunismen förbjöd religion i Albanien,Kina, Nordkorea, delvis på Kuba, delvis i Sovjet! Blev det bra?
Inlägg #7: Postat: 2006-02-04 18:53:00
Redliner
fyfan, haha. finns det något vidrigare än en arier som lutar sig tillbaka och smackar belåtet åt de vilda semiterna som sprider ondska i världen? välj och vraka: vilka folkslag faller herrerasen i smaken? indier, säger du? jamen gasa ihjäl de andra då och anställ några indier som städhjälp. gott så. fyyyyyy
Inlägg #8: Postat: 2006-02-04 19:15:00
GunnarL
4/ Janne B, jag är inte säker på att din beskrivning av kristendomens tillkomst är helt rätt. Det fanns ca 1100 år före Kristi födelse en snarlik religion i Egypten, där Guden hette Aton. Denne Gud menade att alla människor hade samma värde, att slavar var lika mycket värda som godsägare osv. Intressant är att Palestina på den tiden var en del av Egypten, således samma kulturområde.
Inlägg #9: Postat: 2006-02-04 19:30:00
El Guatusi
/7 Varfor borjar aven du anvanda ordet "raser"? Det ordet anvands om hundar, katter, hastar o kaniner men INTE om manniskor, har det gatt dig forbi? Antropologer har pa ett overtygande satt visat, att "raser" ar ett hjarnspoke, en galge som extremister av olika schatteringar kan hanga sin skitiga byk pa.
Inlägg #10: Postat: 2006-02-04 19:32:00
El Guatusi
Bland manniskorna finns det kulturer och civilisationer, men det ar nagonting helt annorlunda an "raser". Vems syften forsoker du egentligen framja, rodstrecket?
Inlägg #11: Postat: 2006-02-04 19:34:00
GunnarL
7/ Redliner, det skulle vara intressant att höra vad du anser om det som hände i Damaskus i dag. Som jag skrivit tidigare: "Hade man inga fördomar tidigare så har man fått det den senaste veckan"! Tycker du att dessa barbarer har rätt att agera som de gör?
Inlägg #12: Postat: 2006-02-04 19:47:00
Janne B
8 Gunnar/ Vart tog den religionen vägen. Det för mig intressanta är ju att kristendomen snabbt slog igenom och verkar i dag. Men jag har inga tolkningsföreträden..
Inlägg #13: Postat: 2006-02-04 21:43:00
GunnarL
12/ Janne, tron på Aton utrotades eftersom den orsakade sådan oreda i Egypten. Man återgick till att i första hand dyrka Ammon. Men det intressanta är att Aton-dyrkandet och kristendomen uppstod i samma geografiska område - ett område som förmodligen hade mycken gemensam kultur.
Inlägg #14: Postat: 2006-02-04 21:46:00
GunnarL
f/ Man hade säkerligen också - via karavanvägarna - ett handelsutbyte med Fjärran Östern, där Confucius 600 år innan Jesus födelse yttrade att "allt vad Du vill att människor skall göra för Dig skall Du också göra för dem". Jag ifrågasätter inte Jesus eller kristendomen, men man skall inte bortse från kulturellt och idémässigt inflytande från omvärlden.
Inlägg #15: Postat: 2006-02-04 21:57:00
Janne B
13-14 Gunnar/ Inga viktiga invändningar. För mig är det rätt klart att omgivande religioner starkt påverkat både judendom och kristendom.Men i alla de omgivande länderna hade man många gudar. Men Moses hävdade en Gud och det gjorde sedan Paulus också. Även om sedan andra trasslade till det hela med Treenigheten.
Inlägg #16: Postat: 2006-02-04 22:00:00
Sunny
Gunnar: Helt klart är att Aton var före nya testamentet! Många tankar därifrån återkommer i bliblen. Inte så märkligt med tanke på att så kallade vise män vandrade runt o predikade sina läror.Som Johannes Döparen o Jesus o många andra.
Inlägg #17: Postat: 2006-02-04 22:03:00
Sunny
Var inte solguden Aton den förste monoteistiske guden eller fanns där någon före honom?
Inlägg #18: Postat: 2006-02-04 22:04:00
Janne B
Vad gjorde Jesus från det han vid tolv års ålder talade med de kloke i Templet, fram till trettioårsåldern.Gick han på universitet i Aten eller Alexandria, om man nu får skämta. Var han en lite okänd lokalpredikant runt Genesaret eller var han mycket i Templet och övade upp sin talförmåga./
Inlägg #19: Postat: 2006-02-04 22:06:00
GunnarL
15-16/ Janne o Sunny, Jag tycker det är oerhört intressant hur idéer kan uppkomma och utvecklas genom kommunikation inom samma kultursfär. Det kanske leder till ett ifrågasättande om Jesus identitet som Guds son men en stor vishetslärare var han under alla omständigheter. Och kanske är det så enkelt att människan helt enkelt är gudomlig och därför kan ge upphov till olika religioner. Vi är ju skapade till "Hans avbild" och kan kanske gemensamt föda gudomliga idéer?
Inlägg #20: Postat: 2006-02-04 22:06:00
Janne B
Jerusalem har ofta beskrivits som Jordens nav där alla ideer och karavanvägar mötts.Tittar man på kartan så förstår man varför.Confucius tankar var sannolikt kända.Grekisk filosofi också, vilket märks på Paulus.Ideströmningar från många sorters kloster och ordnar nådde säkert till staden på berget Sion. Ha det så fint Gunnar.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...