Nidbilderna av Muhammed respektlösa

Inlägg #1: Postat: 2006-02-03 19:14:00
Franklin
Självklart ska vi inte blunda för att många invandrare, och speciellt de med muslimsk bakgrund, ofta behandlas illa i vår del av världen. Men det betyder inte att vi ska förneka de uppenbart odemokratiska, fundametalistiska och våldsglorifierande värderingar som tyvärr blomstrar inom den muslimska världen. Det är hög tid att demokratin når även dessa delar av världen. Jag tror att även du ställer upp på begrepp som yttrandefrihet, demokrati, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Inlägg #2: Postat: 2006-02-03 19:42:00
Redliner
självklart tror jag på vartenda ett av de begrepp du radar upp. men jag tror att det är sådant som måste komma underifrån, inte genom imperialistiska anfallskrig och nykolonial retorik. jag tror även på skydd för minoriteter och på antirasism.
Inlägg #3: Postat: 2006-02-03 20:25:00
Janne B
Det är väl rätt uppenbart att Danmarm nått lite av vägens ände. Vi känner alla till att danska gifta par har måst flytta till Malmö för att den ena parten varit av fel sort. Sedan är den danska tryckfriheten och yttrandefriheten tydlkigen helt utan hämningar. Så när Jyllandsposten publicerade ca 10 grova nidbilder på ett helt uppslag, så uteblev protesterna från läsarna.
Inlägg #4: Postat: 2006-02-03 20:29:00
Janne B
Jag är rätt säker på att en majoritet av läsarna tyckte det var i värsta laget, dock inte så att de protesterade. De ringde inte till redaktören och sa att det var osmakligt att presentera deras grannars tro på detta sätt.Nidbilder skapar sår i samhället. De sprider fördomar./ Lika klart är att Islam är i stort behov av saklig kritik på flera punkter, så som sker i dessa spalter.
Inlägg #5: Postat: 2006-02-03 22:47:00
magnolia
Janne B: precis, danskar definierar gärna tryckfrihet som "vår rätt att säga precis vad fan jag vill utan ett uns förklaring, när som helst" och ser det också som en dansk paradgren däremot är det inte OK att t ex bränna dannebrogen Och då blir det "sanningar med en bajer under skjortan" som hörs. Bilderna hade kanske inte kunnat fällas i en domstol, men de är grovt omdömeslösa.
Inlägg #6: Postat: 2006-02-05 11:27:00
Beckisbarnet
...hur är det med karikatyrbilder på Påven tex? Även det omdömeslöst..? Eller skämtbilder på Jesus? Hur kommer det sig att det går bra att säga "fuck Jesus" med det går inte bra att säga "fuck muhammed".. Nu är det snart dags att lägga ner PK en gång för alla.
Laddar...