Ett tredje världskrig på väg?

Inlägg #1: Postat: 2006-02-03 09:04:00
Ramona Danlen
Hej Gunnar, du kanske inte hann läsa artikeln. Jag skrev att människor har olika intressen. Religion är ett av dem som många går in för med själ och hjärta. Det gör ornitologer också. Går in och fördjupar sig i sitt intresse. En del t.o.m fanatiskt. Så och med religion.
Var i ligger felet att uttrycka detta?
Inlägg #2: Postat: 2006-02-03 11:08:00
Janne B
Ramona. Eftersom du vet att jag uppskattar dig så vill jag säga så här. Jag misslyckades med en del formuleringar i december och det kanske du gjort nu. Inget konstigt i det. Men du vet att frimärkssamlare och fågelskådare helst vara i fred med sin verksamhet, de försöker inte omvända någon,
Inlägg #3: Postat: 2006-02-03 11:09:00
Janne B
Det är ju detta som är problemet med fanatiskt troende att de ska ändra om världen och mänskligheten efter sin mall, eftersom "den är den enda rätta".Hobbymänniskor går att logiskt resonera med men "de som har en tro som övergår allt förstånd" är inte mottagliga för dialektik. Men detta har du alltid vetat. God förmidda.
Inlägg #4: Postat: 2006-02-03 12:50:00
Ramona Danlen
Tack Janne B för din support. Men jag har träffat religiösa vettiga människor som är vänliga omtänksamma utan att vilja pådyvla någon deras tro. Ornitologerparets film som jag såg på TV var fascinerande och de levde för fåglar,inget annat. Det finns alla kategorier av människor och det är just det som är fantastiskt även om jag lätt kunnat undvara en del av dem. Strandsatt dem på en öde ö!
Inlägg #5: Postat: 2006-02-03 21:54:00
Sunny
Jag tycker inte alls att det är konstigt att sammanlikna med andra intressen. Min käre är ju bokstavstroende kristen o hans intressen ligger åt det andliga hållet medan mina bara tangerar hans.
Inlägg #6: Postat: 2006-02-03 21:58:00
Sunny
En övertygad miljövän påverkas i sitt dagliga liv av sitt engagemang: en övertygad vegan o djurrättskämpe oxå.För att inte tala om vissa poitiker. Har man straka intresen för andliga saker så kanske man är religös o lägger fritid på bibelstudier,böner eller hjälparbete? Visst kan det jämföras med andra intressen som betyder mycket för hur man lever sina liv?
Inlägg #7: Postat: 2006-02-03 22:00:00
Sunny
Frågade min käre nu ifall han som djupt kristen tyckte att du gjort en dum jämförelse men hans svar är : Absolut inte!!!
Inlägg #8: Postat: 2006-02-03 22:24:00
GunnarL
Ledsen Ramona, att du fått vänta på mitt svar men jag kom precis hem. Anledningen till att jag tyckte att du uttryckte dig dumt är att jag inte tycker att man kan jämställa en religiös tro med någon "hobby" eller något "intresse". Det går mycket djupare ner i själen än så - sedan kan både Sunny och hennes käre säga vad dom vill.
Inlägg #9: Postat: 2006-02-03 22:28:00
GunnarL
f/ För en djupt troende människa betyder Gudstron allt! Den påverkar vad hon äter och dricker, hans eller hennes sexliv.... Ja hela förhållningssättet till sin omvärld. Det väsentliga för den troende är att kärleken till Gud är större än allt annat. Jag hörde i går en mycket förorättad muslim säga att "han älskade profeten högre än sin egen mor".
Inlägg #10: Postat: 2006-02-03 22:31:00
GunnarL
Även i bibeln ser du att det viktigaste är att älska Gud: "av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av all din kraft". Och det är klart att om man tror på detta så är det något heligt. Och personligen tycker jag att man skall respektera människor som har en sådan tro.
Inlägg #11: Postat: 2006-02-03 22:34:00
GunnarL
f/ Även om man har en lagenlig rätt att karikera och förlöjliga allt vad tro och religion tillhör så har jag mycket svårt att förstå vitsen med att göra det. Det tyder på en egendomlig missaktning för andra människors föreställningsvärld.
Inlägg #12: Postat: 2006-02-03 22:37:00
GunnarL
f/ Religiös tro är alltså inte att förväxla med "ett intresse för religion" som är något helt annat. Och att jämställa en djup religiös tro med att samla frimärken eller kapsyler vidhåller jag är dumt - sorry!
Inlägg #13: Postat: 2006-02-04 00:16:00
Hugo O
Instämmer md GunnarL - att vara mycket intresserad av något - tex en religion - är något helt annat än att vara troende i samma religion. Fanatiska ornitologer kan vara jobbiga men de dödar inte icke-ornitologer. Det gör fanatiska troende av alla stora religioner.
Inlägg #14: Postat: 2006-02-07 21:45:00
Sunny
Gunnar: Det är sant att en sann kristen ska älska Gud över allting.
samt sin nästa som sig själv i praktiken är det ändå bara vissa grupper som kan leva upp till detta: Munkar o nunnor o liknande. Även fromma män som min käre måste nog erkäna att han älskar i alla fall sina barn lika mycket som sin Gud.Det är därför hans sekt inte får gifta sig o skaffa barn: det skapar förbjuden kärlek till livet.
Inlägg #15: Postat: 2006-02-07 21:50:00
Sunny
Allting de gör ska handla om Gud. De får inte äga egendom,inte ta eller betala ränta, inte avbilda någon människa tänk bara på pass o körkort osv. Att skaffa familj blir lite som samhällets gisslan: vem kan neka sitt barn att vara med på ett klassfoto t.ex?
De ska vara fria att när som helst lämna sitt hem o sítt land för att de behövs någon annan stans. Men de får heller inte bära vapen eller döda så de är väldigt fredliga.
Inlägg #16: Postat: 2006-02-07 21:55:00
Sunny
Men liksom ornitologer eller andra liknande grupper så är de helt uppslukade av sin religion. Du kan ju tänka dig vilka debatter mellan den käre o mig som föregick beslutet att skafa gemensama barn. Ateist som jag är. Men det var faktiskt förutsättningen eftersom sekten inte får blanda sig med andra religioner o t.ex inte fira jul blasfemi på grund av midvinterblooto anat som gör ett samliv emellen dem o någon som tar en annan religion allvarligt är omöjligt.
Inlägg #17: Postat: 2006-02-07 21:59:00
Sunny
Jag var bara 17 år när jag började o klokare tror jag inte att jag ens försökt? Det har blivit många kompromisslösningar genom åren. Först tog det nåstan 20 år efter barnanskaffandet innan han fick umgås med trosfränderna igen.Det svåraste för mig var när de tackade Gud för att vår äldsta dotter drunknade: det ansåg de vara det förbjudna barnet!
Inlägg #18: Postat: 2006-02-07 22:03:00
Sunny
Så Gunar jag tycker nog att det finns de som gör andliga frågor till hela sin hobby även om ordet känns lite avigt.
Inlägg #19: Postat: 2006-02-10 11:30:00
Janne B
Vi vet nog alla att man kan vara intresserad för en sak från en procent till hundra procent.Det gäller både hobby och yrkesutövning.Det finns mycket omkring oss som kan sluka oss för en tid för att sedan minska eller helt dö ut.Många sporter kan jag hålla på med i 10 kanske 20 år. Sedan är det nästan slut. Nu sinar mina tankar lite, men jag återkommer nog..
Laddar...