|
Inlägg #1: Postat: 2006-02-02 06:44:00
|
|
peter_ |
Att man kan ha stor behållning av resp religion utan att tro på deras verklighetsbeskrivning, är en annan sak. De moraliska exemplen är ofta vackra, visa och uppbyggliga. Etiken som bottnar i underkastelse under en yttersta auktoritet och ev belöning i himlen ger jag dock ingenting för.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-02-02 06:45:00
|
|
peter_ |
Med etik menar jag då moralens teori.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-02-02 07:02:00
|
|
peter_ |
Den intellektuella blockering en sk fundamentalist har kanske gör det principiellt omöjligt för denne att fungera i en demokrati utan att överge sin fanatiska inställning till sin tro. Prästerskapet har en stor skuld till att obildade människor hamnar i denna återvändsgränd. Konflikten mellan det öppna demokratiska samhället och de religiösa fundamentalisternas samhälle ligger latent och blossar upp här och där.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-02-02 07:03:00
|
|
peter_ |
Det var onödigt och destruktivt att skapa en tvist och extrem polarisering med de där bilderna. Så skulle man göra om man vill ha bråk, inte om man vill lösa konflikter. Nu sprider media bilder på idioter som skjuter rakt upp i luften, mitt i en stad, samt bränner flaggor. Prästerskapet och andra muslimska ledare kräver att danmarks regering ska gå emot den gällande lagen.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-02-02 07:03:00
|
|
peter_ |
Vi måste stå upp för vårt demokratiska system, men provokationen var dum och uppmärksamheten bör nog riktas till den som publicerade dessa bilder, hur denne beskriver sina motiv och en allmän diskussion och ställningstagande till huruvida syftet, i första hand, var att orsaka en tvist eller om det trots allt fanns en konstruktiv poäng med detta. Den senare kan jag tyvärr inte se.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-02-02 08:15:00
|
|
peter_ |
Tips! Boris Benulic på tidningen Metro har skrivit en utmärkt kolumn i dagens tidning:
Länk: metro.se
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-02-02 08:37:00
|
|
Janne B |
Peter. Jag satt o funderade på vad jag skulle skriva för klokt och vist. Så hade du redan gjort det. Väldigt bra och genomtänkt. Det finns kanske en rad som jag skulle formulerat annorlunda men varmt tack så länge.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-02-02 08:48:00
|
|
peter_ |
Tack Janne B! Beröm från dig är extra uppmuntrande.
Jag kan tänka mig att det finns någon viss detalj du inte håller med om.;
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-02-02 22:12:00
|
|
Friskytten |
Jag kan inte hålla med om att bilderna skapar en polarisering, och att det därför var dumt att publicera dem. Jag anser att det var mycket bra att publicera dem därför att detta blottlägger den polarisering som redan fanns, och som många europeer nu yrvaket blir medvetna om. Och det är väldigt bra. Däremot håller jag med om att Benulic kolumn var helt utmärkt. Lugn och logiskt klockren.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-02-03 04:13:00
|
|
peter_ |
Nog har de orsakat en ökad känsla av vi-mot-dom från både håll. Ingen tvekan om det.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-02-03 08:01:00
|
|
El Guatusi |
/10 Bega inte misstaget att tro att svenska muslimer reagerar pa samma satt som folk i lander utan demokrati och fri press och undvik fallan att dra paralleler mellan muslimer i allmanhet och flaggbrannande, hotande o skravlande fanatiker. Gor vi inte den distinktionen ar vi verkligt illa ute.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-02-03 08:03:00
|
|
El Guatusi |
Om du med "ökad känsla av vi-mot-dom" menar vi som tror pa liberal-demokratiska varden mot dem fanatiker o extremister, vare sig det ror sig om hoger eller vanster, kristna, judar, hinduer eller muslimer sa kan vi daremot valkomna en sadan kansla. Demokratin ar absolut ingen sjalvklarhet, och den maste forsvaras mot alla former av tyranni.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-02-03 08:16:00
|
|
peter_ |
11. Tack för varningen.
12. Det var en förklaring till vad jag menade med ökad polarisering. Nej, ett sådant tillstånd är inte bra. Som jag skrivit många ggr, demokratin är ingen självklarhet och den måste försvaras mot angrepp från totalitära viljor. Precis vad även jag brukar skriva här.
|
| |