Inlägg #1: Postat: 2006-02-01 12:29:00
|
Unto S |
En annan teckning visar en lycklig prinsessa med en nyfödd blivande kung i famnen. Kronprins Frederik står bredvid och är överlycklig trots att babyn har vissa inslag av känguruansikte. Nu undrar jag om Jyllandsposten kommer att publicera teckningarna som ett bevis på yttrandefrihet, eller om de stoppar det och visar danska yttrandefrihetens rätta ansikte, dvs. falskheten och islamofobin.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-02-01 14:00:00
|
Unto S |
”Man kan ikke insistere på at karikatur-saken handler om ytringsfrihet. Tegningene er en bevisst provokasjon. Det er greit, men så for man også ta konsekvensene. Hvis man ønsker konflikt, må man bare gjøre det. Men da skal man være oppmerksom på hva dette innebærer, som for eksempel boikott og diplomatiske problemer, sier Galtung, som også minner om at både Norge og Danmark allerede er i krig mot muslimske land.”
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-02-01 14:00:00
|
Unto S |
”Karikaturtegningene av Muhammed minner om jødehetsen fra 1930-tallet, mener religionshistoriker Berit Thorbjørnsrud.”
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-02-01 15:45:00
|
Unto S |
Danskarna har fått skrämselhicka och försöker få hjälp på det här viset: ”Aviser i hele Europa bragte onsdag de karikaturtegninger af profeten Muhammed, der siden de blev bragt i Jyllands-Posten, har skabt furore i den muslimske verden. Med henvisning til ytringsfriheden blev karikaturtegningerne trykt i aviser i bl.a. Frankrig, Tyskland, Italien, Holland, Spanien og Island.”
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-02-01 15:46:00
|
Unto S |
”Alle lande i Europa bør bakke op om danskerne og de danske myndigheder i forsvaret af princippet om, at en avis kan skrive det, den ønsker, selv om det måtte krænke nogen, siger generalsekretæren for Journalister uden Grænser, Robert Menard.” Bör sägas att Journalister utan gränser får finansiella bidrag från amerikanska underättelseorganisationer och att det mest ”ärofylla” denna organisation har åstadkommit är när dom var ”inbäddade” journalister i anfallet mot Irak.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-02-01 15:47:00
|
Unto S |
Vad blir det nu av det hela? Ju, att muslimer får man håna hur mycket som helst men säger man ett ont ord om judarnas härjningar i Palestina så är man antisemit, som innebär att du kan få fängelse, då gäller inte yttrandefriheten. Så är det med västerländska demokratin som styrs från andra sidan Atlanten där Bush basunerade ut sitt budskap än en gång i senaste talet till nationen: ”Det är vi som styr världen!”.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-02-01 15:49:00
|
Unto S |
Personligen tycker jag att de här danska teckningarna snuddar ganska så nära på skotten i Sarajevo, som startade första världskriget.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-02-01 15:54:00
|
perlindgr |
Hahaha!!! Länge leve demokratin som ger Unto rösträtt!!!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-02-01 16:07:00
|
Unto S |
Svar 8. Du är lika korkad som din artikel. Visst är jag glad över demokratin som ger mig rösträtt. Så länge jag röstar ”rätt” så finns det inga problem. I Palestina röstade folket fel – vad händer nu din fåntratt? I Afghanistan genomfördes världens mest fuskade ”demokratiska” val, ändå var det triumf för demokratin, därför att dom röstade rätt. Likadant i Irak! Att håna muslimer är rätt i västliga demokratier, men ingen som vågar publicera nidteckningar av judarna från 30-talet.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-02-01 17:29:00
|
El Guatusi |
Unto: "muslimer får man håna hur mycket som helst men säger man ett ont ord om judarnas härjningar i Palestina så är man antisemit". Forklara vad du menar! Lat mig ta ett konkret exempel. 1982 intraffade massakrerna i Sabra o Chatila, dar kristna libanesiska miliser hade ihjal ett stort antal palestinier medan Ariel Sharons trupper "holl vakt". Forovarna var alltsa inte israeler, utan araber, men det politiska ansvaret for massaker
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-02-01 17:31:00
|
El Guatusi |
blev foremal for 3 eller 4 kommissioners granskning. Av dessa 4 kommissioner var en israelisk. Fraga till Unto: vilken av de 4 kommissionerna var hardast i sin dom mot Sharon? Innebar den stranga domen att israelerna kallade kommissionen "antisemitisk"? OSA
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-02-01 17:35:00
|
El Guatusi |
Unto: jag jamforde dagens islamofobi med 30-talet antisemitism for nagra dagar sedan o kunde inte hitta manga paralleler. Vilka paralleler ser du? Jag ar nyfiken.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-02-01 18:03:00
|
El Guatusi |
Nagra rapporter fran danskar i arabiska lander:
"En ægyptisk mand, som vi snakkede med, hvor vi selv bragte emnet op, var af den opfattelse af det var jøderne som stod bag tergningerne... og derudover påpegede at hvad nogle muslimer gør ikke fortæller sandheden om hvad alle muslimer gør... og hvad nogle danskere gør fortæller ikke sandheden om alle danskere...
Nanna Dahl Pedersen, Cairo"
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-02-01 18:04:00
|
El Guatusi |
"Umiddelbart tror jeg, det tager lang tid at rette op på Danmarks image, men nu får vi se hvad der videre sker. Siden stramningerne i flygtningelove og andre nye tiltag for nogle år siden, har artikler om Danmark i den udenlandske presse ikke være særlig positive, men det her er tydeligvis kulminationen.
Joan Alexandersen Coke
Saudi-Arabien"
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-02-01 18:08:00
|
El Guatusi |
"Jeg befinder mig pt i Damaskus. For første gang i lange tider ved folk da i det mindste, at Danmark ikke er en by i Sverige. jeg har haft mange diskussioner med venner, der alle er fortørnede over sagen, men dog åbne for diskussion. De bakker hverken om om boykot eller flagabrænding, men der er dog tegn på at stemningen fra Gaza og Saudi Arabien kan spredes til dele af den syriske befolkning også.Jens Juul, Damaskus"
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-02-01 22:29:00
|
Unto S |
Quiesce Placide, Alphonse Bertoldi Amnimontane.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-02-01 22:40:00
|
GunnarL |
16/ Och Unto S är numera så sofistikerad att han använder latinet för att uttrycka sig! En sann proletär! Jag tycker du skall hålla dig till Skåne-finskan - den är mycket bättre. Men du kanske umgås för mycket med kung Göran?
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-02-01 23:13:00
|
Uno Hansson |
Unto/ menar du att en grupp högljudda gaphalsar från muslinska länder skall ha tolkningsföreträde om vad som menas med deklarationen om människornas individuella rättigheter? Och där yttrandefriheten sedan många generationer i den västliga och en gång kristnade världen är grundläggande när det gäller konstitution och grundlagar. Tycker du att dessa gaphalsar under hot skall kunna utplåna demokratin och att Danmark m.fl. godtyckligt skall ändra sin konstitution?
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-02-01 23:22:00
|
Bongo Bongo |
Personligen så tror jag att Unto menar att det är en skåne-finsk porr-kommunist med förkärlek för könsord som ska ha tolkningsföreträde om vad som menas med deklarationen om människornas individuella rättigheter.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-02-02 08:37:00
|
El Guatusi |
Uncle Untos lilla latinska devis oversatts for ovrigt "God natt, Alfons Aberg", om nagon undrade...
|
|