Inlägg #1: Postat: 2006-02-01 10:40:00
|
Janne B |
Det går ett rykte här att ett gäng på ca sex pers söker efter ett större gammat "bondhus" för att där bilda kollektiv. Det bör ligga så nära ett samhälle att de har nära till butik och vårdcentral. 1965-1975 bildades hundratals ungdomskollektiv. Nu kanske hundratals Pantrar slår till. Men mer av existensiellla skäl än sexuella skäl...
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-02-01 12:31:00
|
StaffanH |
Jag förstår att det kan bli nödvändigt att se över boendet när den dagen kommer, men det verkar besvärligt att behöva flytta in i ett kollektiv när man uppnått den åldern *skrattar*. Kunde vi bara få veta hur många procent av lönen vi får behålla skulle det vara lättare att planera. Det nya systemet är alldeles för känsligt. Jag vill heller inte neka mig precis allt nu när jag jobbar för att kunna ha en dräglig tillvaro på äldre dagar. Bortskämd? Nja...
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-02-01 12:52:00
|
Janne B |
StaffanH/ det är ju kärnan i resonemanget.Vi som de senaste tio åren gått in i pension har säkert planerat så gott vi kunnat. Så blev det helt annorlunda utbetalningar för grundförutsättningarna hade ändrats. Hur folk som är 40-65 år i dag ska planera sin ekonomi har jag ingen aning om. / Ja det är hemskt att behöva planera ett boende som få önskar.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-02-01 13:38:00
|
Janne B |
Glömde skriva att mitt första steg som pensionär var att byta en stor trea till en liten tvåa. Sparade så ca 1000 kr.Har väldigt nära till butik,bibliotek, vård, bank etc så på så sätt är jag lyckligt lottad.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-02-01 15:37:00
|
StaffanH |
Janne, jag förstår att förutsättningarna har ändrats under resans gång. Har läst om pensionärer som tvingats gå till Socialtjänsten och be om komplettering så de når upp till existensminimum. Då måste något vara väldigt fel för pensionärer ska inte behöva bli klienter där för att klara sig.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-02-02 01:03:00
|
Uno Hansson |
Det är inte bara pensionärerna utan alla konsumenter som bör organisera sig för att försöka teknikupphandla kompletta och digitaliserade "recept" som gäller för alla olika sorts bostadshus. Det finns säkert bevis på att det går att bygga avsevärt mycket billigare. Blir det bara ett lagom stort överskott på bostäder inom områden där de mest behövs så kommer marginalkostnaderna på bostäder att sjunka avsevärt.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-02-02 01:07:00
|
Uno Hansson |
De kompletta "recept" som jag skriver om skulle kunna användas var som helst över hela världen, trots att det rimligen inte behövs särskilt många helt olika "recept" för att de skall gälla för tusentals olika utformningar av byggnaderna.
|
|