|
Inlägg #1: Postat: 2006-01-30 21:28:00
|
|
Josefin Deiving |
En inskränkt världsbild gör en rädd och begränsad. De människor du är rädda för är de som tänker som du, är du medveten om det? Med det säger jag inte att du mördar men när rädslan får fritt spelrum kan effekten spinna ur kontroll.
Ja vi gillar att tillhöra en grupp för att det är av bekräftelse som vi växer. Människan mår bra av att växa och utvecklas. Oftast är de det som binder dig till gruppen. Du har en roll. Du finns. Du har existensrätt.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-01-30 23:03:00
|
|
peter_ |
Ja, Josefin, vad är det du försöker säga? Du är lite väl svävande tycker jag. Invänder du mot Ramonas uppfattning att det hon ser finns? I den mer naiva meningen om huruvida någon planterat mina intryck typ som i Matrix så är det rena tossigheterna att tro något sådant.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-01-30 23:03:00
|
|
peter_ |
I den allvarligare meningen där våra begrepp och kunskaper styr vad vi lägger märke till så är det ju givetvis sant och viktigt att vara medveten om. Att därifrån ta steget till att vad som helst är lika sant och lika lite sant som allting annat är återigen rena dumheter.Exvis "De människor du är rädda för är de som tänker som du, är du medveten om det? " Vad är det för en tom floskel?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-01-30 23:24:00
|
|
Josefin Deiving |
Hej igen Peter!
Nej det som man ser finns. Men kan man se lust, makt och girighet eller ser man enbart dess effekter?
Ja det var fel av mig att påstå att Ramona är rädd för människor som tänker som henne.
Vad jag menar är att om man väljer att se värden som ond intet sagt att den inte kan vara det ibland så väljer man dock att bygga murar mot ”de andra”.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-01-30 23:25:00
|
|
Josefin Deiving |
Murar leder till utestängdhet och instängdhet – rädsla. Ser man däremot världen som primärt god så letar man likheter istället för olikheter. Likhet ger igenkännelse, igenkännelse ger trygghet, trygghet ger vidareutveckling
|
| |