Judas selotens berättelse

Inlägg #1: Postat: 2006-01-30 16:18:00
Janne B
Men så kommer vi ju in på trosföreställningar, mystiken etc. denna sida har ju inget med vetenskap att göra utan är ju tro byggd på subjektiva livserfarenheter. Göran Greider mötte för ett par år sedan Jesus i sin redaktionsdörr. Detta kommer han aldrig att kunna bevisa .Å andra sidan är detta en upplevelse som ingen kan ta ifrån honom. Det vore t.o.m. enfaldigt att försöka få honom att tvivla på egna upplevelser.
Inlägg #2: Postat: 2006-01-30 16:22:00
Janne B
Jag älskar Jesus, är min bekännelse som för mig är lika konkret som min första ungdomskärlek.Men inte kan jag bevisa något av det, det är trons och kärlekens mystik."Var jag går i skogar berg och dalar, Han följer mig, Han är min vän".Citat från gammal psalm.Men denna min upplevelse betyder ju inte att jag vet mer än du om Universums uppkomst, Jordens skapelse,människans förundran inför allt levande osv.
Inlägg #3: Postat: 2006-01-30 16:29:00
Janne B
Vem är Gud, frågar du? Hur kan Jesus vara son till denne Gud? På detta har ingen person eller kyrka något annat svar än det som var och en kan utläsa i t.ex. Johannesevangeliet. När man läser där har man ju en valsituation. Tro eller inte tro.När man läser kommer man nog in i en process för resten av livet då man hela tiden gör nya överväganden. Tro, sökande, tvivel blandas hela tiden.Detta är den troendes livsvillkor. Det finns inget lätt och behändigt i detta.Men spännade och upplevelserikt./
Inlägg #4: Postat: 2006-01-30 22:52:00
peter_
Hej JanneB, tack för ditt vältaliga inlägg. Jag frågar VAD menar ni med Gud? Vad är det ni menar att ni tror egentligen? Diskussioner brukar så småningom leda till att vederbörande tror på någon högre mening eller så och att det skulle vara Gud. Men det är ju inte direkt det som kristendomen innebär.
Inlägg #5: Postat: 2006-01-30 22:52:00
peter_
Här tror man på en allsmäktig varelse som är oändligt god och med outgrundliga oändligt goda syften låter den ena efter andra vanvettigt vidriga händelsen ske. Om man inte tror på att det fanns en god mening med hemskheterna så ska man brinna i helvetet för alltid. Hur kan man köpa en sådan historia?
Inlägg #6: Postat: 2006-01-30 22:52:00
peter_
Är det inte Jesus godhet, så som den beskrivs, som du älskar? Spelar det någon roll om han var en vanlig människa eller inte? Beror din uppfattning om handlingarnas kärleksfullhet det minsta på huruvida det finns en straffande och belönande Gud i bakgrunden? Ja, tar det inte ifrån handlingarna deras storhet om de bara är ett underkastande under en skoningslös, allsmäktig, allvetande Gud.
Inlägg #7: Postat: 2006-01-30 23:11:00
peter_
Ja, spelar det så stor roll överhuvudtaget huruvida Jesus funnits på riktigt och gjort det som otaliga präster har filat på i sina berättelser genom århundrandena?
Inlägg #8: Postat: 2006-01-31 10:11:00
Janne B
4 Peter/ Från trosbekännelsen:" Jag tror på Gud fader allsmäktig, himmelens och jordens skapare"/ Där är ju grunden. Jag menar att det finns en yttersta vilja som skapat som jag kallar Gud. Men jag vet inte Hur! Bibelns berättelse om Skapelsen är givetvis pedagogisk för sin tids människor.
Inlägg #9: Postat: 2006-01-31 10:16:00
Janne B
5/ Jag har aldrig köpt en historia om ett konkret helvete eller en konkret himmel.Det handlar inte om geografiska orter utan om andliga upplevelser./Bibeln beskriver striden mellan det goda och det onda på många sidor.Gud går inte in denna tidsålder och ställer allt till rätta, striden pågår inom oss alla och även i det yttre.Men en dag kommer domens dag och tusenårsriket då allt återställs. Så ungefär tolkar jag bibeln.
Inlägg #10: Postat: 2006-01-31 10:24:00
Janne B
6 Peter/ Första meningen ställer jag nog upp på.Men var han bara en vanlig människa så kan vi lägga ner kyrkorna. Kyrkorna bygger helt på att denne Jesus också var Guds son och Gud själv. Att han deltog i striden mot det onda. Den straffande och belönande guden är mest hämtat från GT och judendomen. Jesus talade inte på det sättet och jag har aldrig upplevt Gud så./ Du har fina formuleringar här på sexan.
Inlägg #11: Postat: 2006-01-31 10:30:00
Janne B
7 peter/ För mig och hela kristenheten har det givetvis en helt avgörande betydelse att Jesus funnits och verkligen är den han utsade sig vara.På den första Pingstdagen hände så märkvärdiga ting att sannolikt stora skaror gav sig ut och vittnade över hela den då kända världen. De var så övertygande att Saulus/Paulus bara några år senare måste ge sig ut till Damaskus för att utrota Jesu anhängare. En väldig rörelse hade växt fram.
Inlägg #12: Postat: 2006-01-31 10:32:00
Janne B
Om du söker på Jan Brunnegård så finner du en artikel om Pingstdagen. Ha det så välsignat.
Inlägg #13: Postat: 2006-01-31 10:42:00
peter_
Jaha, ja men varför skulle man tro på vad som sägs ha hänt på pingstdagen? Du tillhör inte de där bokstavstrogna religiösa som jag tycker är fanatiska och farliga.
Jag tycker att med denna nästan poetiska tolkning av bibeln med en tro på en yttersta skaparkraft som egentlig huvudtanke så leder det inte i sig till någon av religionerna. Det innebär dock kanske vad vi menar med en religiös tro.
Inlägg #14: Postat: 2006-01-31 10:43:00
peter_
Med yttersta skaparkraft menar man väl då någonting med en vilja och medvetande. Finns det någon förklaring till varför "Gud" överhuvudtaget startade experimentet människan?
Inlägg #15: Postat: 2006-01-31 10:43:00
peter_
13 skrevs innan 12.
Inlägg #16: Postat: 2006-01-31 10:46:00
Janne B
Peter. Jag tar en paus några timmar medan du kanske funderar på hur en enorm rörelse kan uppstå om absolut inget har hänt. På mindre än 100 år var kristendomen spridd i hela romarriket och blev efter ytterligare ca 100 år rätt dominant osv.
Inlägg #17: Postat: 2006-01-31 10:51:00
peter_
Jodå, jag kan mycket väl tänka mig att denna rörelse kan ha uppstått utan att någonting egentligen hänt. Det finns ju många stora religioner och bara en av dem är väl riktig. Att folk omfattar en gemensam religion har ju exvis stor praktisk nytta för de styrande.
Inlägg #18: Postat: 2006-01-31 15:28:00
Janne B
Bäste Peter. Jag har kanske inte så mycket att tillägga. Men jag tror att jag sedan 16-årsåldern försökt hålla i sär vad som inom teologin är vanlig vetenskap och vad som är trosföreställningar. Som ca 19-åring läste jag den främsta ateistbok som någonsin utkommit i Sverige. Ingemars Hedenius "Tro och Vetande". Det var givetvis en svår pers för mig då. Men nyttig på sikt.
Inlägg #19: Postat: 2006-01-31 15:29:00
Janne B
Din första mening här på 17 delar oss ordentligt. Men jag har uppskattat detta samtal. Jag återkommer säkert på delvis samma tema.
Inlägg #20: Postat: 2006-01-31 15:36:00
peter_
Religiös tro handlar ju om verkligheten och jag anser inte att man kan ha ett förhållningssätt till vetenskap och kunskap inom "vetenskaperna" och ett annat då man tar ställning till trovärdigheten i de religiösa skrifterna. Ja, det får väl bli min slutreplik denna gång. Tack för samtalet!
Laddar...