Anna Sjödins story luktar efterhandskonstruktion

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2006-01-30 14:25:00
Billy Butt
Nartin - vad jag menade var att Iranier är inte särskilt fysisk aggressiva som ras. Det betyder inte att andra invandrare är aggressiva- det betyder att iranierna anses vara mindre aggressiva än andra.
Inlägg #2: Postat: 2006-01-30 14:41:00
Nartin
Oavsett om det stämmer eller inte är det inte relevanta uppgifter för artikeln ifråga. Bara rasistiskt dravel. Även om du vill och menar väl, blir det fel när du vill att vi skall beakta att Iranier inte är våldsamma.- För det har ingenting med detta fall att göra, eftersom det inte var hela Iran som angrep Anna Sjöden. Dessutom skriver du ju själv att killen i princip är svensk, så varför dra upp Iranspåret sen?
Inlägg #3: Postat: 2006-01-30 14:44:00
Nartin
Sjödin. sorry.
Inlägg #4: Postat: 2006-01-30 15:45:00
Janne B
Visst var detta en bra artikel Billy Butt och snart upptäcker du att rassnack är helt ute. Må väl.
Inlägg #5: Postat: 2006-01-30 16:21:00
Biff
Iranier är nog inte särskilt aggressiva som ras, men riskerar man någonstans att bli misshandlad av en vakt är det på just Crazy Horse. Må denne vara läkare eller ej.
Inlägg #6: Postat: 2006-01-30 16:43:00
Nartin
inte enligt Stockholmspolisen: "Crazy Horse anmäldes 15 gånger för olika våldsbrott 2005, varav några gäller vakter som brukat våld och misshandlat kunder.

- Det är ovanligt lite i jämförelse med andra krogar, säger Roger Jansson på Stockholmspolisens tillståndsenhet."
Länk: dn.se
Inlägg #7: Postat: 2006-01-30 17:27:00
Biff
Gäller det våldsbrott i allmänhet eller våldsbrott där vakter brukat våld? Otrevliga är de hur som helst där, men kanske skedde en upprensning i personalen i och med den underårige pojken som dog förra året.
Inlägg #8: Postat: 2006-01-30 19:12:00
Friskytten
Har alla blivit tokiga här? Iranier är inte en ras. Iranier är en etnisk grupp. Ett folkslag. För övrigt är det mycket väl belagt, till exempel i amerikansk statistik, att just iranier, i genomsnitt, har hög moral och sällan utövar kriminalitet. Det är nu en gång för alla så att det finns skillnader mellan folk och folk. Tråkigt för den som har ett desperat behov av att tro att alla kulturer är lika, men så är det i alla fall.
Inlägg #9: Postat: 2006-01-30 21:05:00
Daniel Wijk
Appropå Iranier kan jag tillägga att Iran har en -mycket- utbredd mutkultur. Detta innan någon påpekar hur underbara Iranier är på alla områden... Visst, många av dom är fredliga människor men dom har andra brister. Om ni inte tror mig så kan ni ta och kolla in lite komedi från Iran. Finns en bra komediserie som förutom att reta gallfeber på skitstövlarna som styr landet, visar på hur illa det kan vara i vissa fall när svågerpolitik och mutor är vanliga inslag överallt i samhället.
Inlägg #10: Postat: 2006-01-30 21:07:00
Daniel Wijk
Själv tycker jag att det är helt underbart att de lyckas producera den serien i landet med de ledarna de har. Om någon har tillgång till rätt sattelitkanaler så kan ni se serien. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter men jag kan ta reda på det om intresse finns. Kanske någon här vet?
Inlägg #11: Postat: 2006-01-30 21:44:00
Friskytten
Jag syftade på hög moral i betydelsen inte begå brott av den typ som ryms inom strafflagen. I övrigt är jag ingen expert på iranier och mottar därför gärna information av den typ du lämnat.
Inlägg #12: Postat: 2006-01-31 01:48:00
Daniel Wijk
Min information kommer från vänner och bekanta som flytt Iran. Hemma hos dom har jag hittills sett två avsnitt av serien jag nämnde. Den är rolig men jag tror att den blir mer träffsäker för den som levt i ett samhälle fullt utav svågerpolitik eventuellt socialdemokrater i Sverige också ;-. Jag ska försöka att ta reda på vad serien heter imorgon och hoppas bara att jag inte glömmer bort det. :-/
Inlägg #13: Postat: 2006-01-31 01:50:00
Daniel Wijk
Annars tror jag nog att du har rätt angående andra typer av brott. De har tydligen bra metoder att till exempel fånga upp mobbing i skolan vad jag fått höra. Det lär säkerligen se till att färre individer växer upp med ett våldsamt beteende. Jag önskar verkligen att vi vore bättre på det i Sverige... :-/
Inlägg #14: Postat: 2006-01-31 11:24:00
habiben
jag vet inte om jag har missförstått den här absurda diskussionen rätt: iranier skulle då alltså vara mindre agressiva/kriminella än andra asiater på grund av biologiska/kulturella faktorer? Menar ni iranier överlag eller bara utvandrarna?
Inlägg #15: Postat: 2006-01-31 11:24:00
habiben
Om ni menar iranier bosatta i Iran, så skulle ju Iran ha väldigt låg kriminialitet med en rådande passiv atmosfär. Så är naturligtvis inte fallet. En fingervisning om det kriminella maskineriet i Iran: dagligen förbrukas 4 ton narkotika i Iran. Och den som har bevittnat en bilkrock i Tehran vet att den bubblande irritationen i det problemfyllda landet är maximal.
Inlägg #16: Postat: 2006-01-31 11:55:00
habiben
Men tror att det är eg. emigranterna ni syftar på. I tidningen Campus läste jag att iranier var den folkgrupp bland invandrare som hade högst andel akademiker. Kom ihåg att majoriteten av de iranier som lämnade Iran under 80- & 90-talet tillhörde den sekulära och välutbildade överklassen eller övre medelklassen. Så det är kanske inte helt oviktat att jämföra dem med t.ex. mindre priviligerade turkar/mexikaner som arbetsutvandrar.
Inlägg #17: Postat: 2006-01-31 11:56:00
habiben
Men alla exiliranier är inte vandrande Ghandis och helärliga för det. Billy: glöm inte att alla tre som anlade Backabranden var iranier, aidsmannen likaså, industrispiondömda på Ericsson osv. och helt riktigt finns det inte en iransk ras. Även om namnet betyder "ariernas land" kan en iranier idag t.ex. vara indoeuropé, ural-altaik eller semit. Kultuer är olika tur det, vilken tråkig värld vi skulle ha annars, men jag tror att den viktigaste faktorn bakom kriminalitet/aggrression är den sociala.
Inlägg #18: Postat: 2006-01-31 12:00:00
habiben
Daniel: kan det vara Shabha-ye Barbar du menar? Annars finns ju en film som heter nåt i stil med Kameleonten/Ödlan eller något annat kräldjur. Den ska vara provokativ och driva med mullorna. Jag har inte sett den men den ska vara bra. Appropå mutkulturen: helt riktigt finns det en utbredd sådan i Iran. På Transparency Int:s liste över de minst korrumpta länderna är Iran 88:a. "Socialdemokraternas" Sverige ligger på 5:e plats.
Inlägg #19: Postat: 2006-01-31 17:11:00
Friskytten
Svar 14. Jag tänkte mig kulturella särdrag och syftade på iranska emigranter. Blottläggs en viss tendens till magnifik självuppskattning genom påståendet att denna diskussion är absurd? Jag tror det.
Inlägg #20: Postat: 2006-01-31 17:13:00
Friskytten
Svar 15. Naturligtvis? Hur då naturligtvis? I övrigt så tror jag nog att dina informationer är riktiga och därmed värdefulla. Svar 16. En utmärkt idé att alltså att gynna utbildade invandrare i första hand? Har jag tyckt länge.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...