|
Inlägg #41: Postat: 2006-01-27 21:41:00
|
|
GunnarL |
40/ Jag vet Janne, men jag kunde inte låta bli att skoja lite.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2006-01-27 21:43:00
|
|
GunnarL |
38/ Nej då, man behöver inte ropa hurra! Men man kanske skall vänta med buropen - åtminstone till spelarna kommer ut ur omklädningsrummet!
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2006-01-27 21:54:00
|
|
Janne B |
41 Frestelser är till för att falla för, eller vad morfar nu sa..Jag hade inte kunnat stå emot jag heller...
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2006-01-27 21:56:00
|
|
Janne B |
42 Ja Gunnar/ Det är den attityden som jag saknat ett dygn. USA och EU har genast rusat ut och låst sig med diverse uttalanden. Det kan inte ha underlättat situationen för de moderata, försiktiga i Hamas.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2006-01-27 22:00:00
|
|
Janne B |
För många år sedan förklarade en äldre persisk man detta för mig. Absolut inte araber, ens till språket. Det enda gemensamma var religionen.Jag frågade då om de var en slags indier. Då skratta han och sa att perser var en förbättrad form av indier.Så nu vet vi alla det.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2006-01-27 22:09:00
|
|
CMO |
44/ Varför skulle moderata och försiktiga palestinier vara medlemmar i Hamas? Och om de mot förmodan finns har de knappast ngt inflytande. Hamas anser att de har en helig plikt att återbörda HELA Palestina inklusive Israel under muslimsk kontroll innan domedagen. Det är Hamas syfte och raison detre De kan nog kompromissa men bara temporärt för att vinna fördelar i längden.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2006-01-27 22:21:00
|
|
bloggeri |
Detta är konstigt. Valet i Irak var en demokratisk succé. Segrade gjorde shiamuslimer med stark anknytning till Iran, som vill förgöra Israel, och med ambitioner att göra Iran till en islamistisk stat. Detta tyckte bombhögern var en baggis. Detta var demokrati. Nu sker nåt liknande i Palestina och nu går samma höger i spinn.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2006-01-27 22:37:00
|
|
Janne B |
46 CMO. Berättigad fråga.Jag tror att de flesta palestiner ansåg sig ha att välja mellan det svårt korrupta regeringspartiet och Hamas. Hamas hela propaganda har gått ut med att de har rena händer och aldrig kompromissar med fienden.En fiende som varje palestinier känt av på många sätt. Så jag tror att moderata palestinier knappast orka rösta på Fatah en gång till. Jag vet att det fanns minst två partier till, men kändes de aktuella??
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2006-01-27 22:40:00
|
|
Janne B |
CMO/ Medlemmar är de kanske inte de moderata och försiktga, men röstade gjorde de i stor utsträckning på Hamas.Det var de som trotsade alla opinionssiffror.I den gruppen ingår tydligen också den svårt trängda kristna minoriteten.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2006-01-28 11:35:00
|
|
El Guatusi |
/45 Janne B: Perserna ar ett indoeuropeiskt folk som talar ett sprak som ar ganska narbeslaktat med samtliga europeiska sprak utom finska o ungerska. Larde mig faktiskt lite farsi 2004 o upptackte att verben bojs pa ett satt som ar snarlikt t ex italienskan o grekiskan!
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2006-01-28 12:06:00
|
|
Janne B |
50/ För mig har ordet indo syftning på indien. Har jag fel, frågar den fåkunnige? En fråga till. Anses det fortfarande att romerna/zigenarna kommit från Indien? Lutar deras språk åt det hållet?
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2006-01-28 12:07:00
|
|
Janne B |
Varifrån kommer då finska och ungerska? Jag är bara 67 år och vill lära mig lite till!
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2006-01-28 13:44:00
|
|
El Guatusi |
Janne: Ja, nagra av alla folk som befolkar Indien ar sakerligen beslaktade med oss. Sa tolkar jag ocksa uttrycket "idoeuropeisk". Finska, ungerska, estniska o samiska ar daremot finsk-ugriska sprak som harstammar fran Centralasien. M a o: svenska och persiska ar betydligt mer beslaktade an svenska o finska, lingvistiskt sett!
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2006-01-28 13:47:00
|
|
El Guatusi |
Hade perserna anvant det latinska alfabetet hade det sakert varit hyfsat begripligt att forsta dem. Men nu anvander de en modifierad variant av arabiska alfabetet med nagra extra konsonanter arabiskan saknar ju t ex "P", varfor "polis" uttalas "bulis", post "busta" o Palestina "Felestiin" osv.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2006-01-28 15:10:00
|
|
Janne B |
El G. Jag har aölltid varit mycket intresserad av språk men har ingen utbildning på det så jag måste fråga dig igen. Bibelns David slogs mot jätten Golijat som sades vara filiste om jag minns rätt.Är det samma som Felestin. I Umeå träffade jag palestinier som säkert visste att de var arvingar till de sjöfarande Fenicierna. Har du några tankar om det.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2006-01-28 15:14:00
|
|
Janne B |
Länge sedan jag läste GT ordentligt. Men nog får man intrycket att judarna mest höll till i bergstrakterna runt Jerusalem och mellan Genesaret och Döda havet.
Havskusten däremot verkade bebos av några andra folkslag som judarna var i fejd med. Är det de som bor i Gaza i dag? Judarna verkade väldigt intresserade av heliga berg som Sion, Sinai,Karmel osv.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2006-01-28 15:18:00
|
|
Janne B |
Finskan ja, den måste ligga långt borta. Som socialarbetare träffade jag finnar som efter 30 år i Sverige inte kunde bygga en enda svensk mening, inte ens kunde skilja på han och hon. Så träffa jag folk från Congo som efter tre år i Sverige talade lättbegriplig svenska.De första finska böckerna trycktes visst väldigt sent...
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2006-01-29 19:27:00
|
|
Sunny |
Jan E: Ditt första inlägg på den här tråden är glasklar!!!
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2006-01-30 08:41:00
|
|
El Guatusi |
Janne: Ordet Palestina ar latinskt och har - antar jag - blivit Felestin pga arabiskans avsaknad av "P". Detsamma galler t ex staden Nablus, vars egentliga namn var Neapolis grekiska for "Den nya staden". Arabiskan saknar aven "V" varfor television uttalas "telefesiuun" E o I saknar distinktion, liksom ofta A o E.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2006-01-30 08:42:00
|
|
El Guatusi |
Ja, skillnaden mellan "han" o "hon" ar svar for finsksprakiga, da finskan har ordet "hän" som omfattar bada. Detsamma galler dock pwersiskan som ar ett indoeuropeiskt sprak, vars enda pronomen ar "u" han/hon.
|
| |